دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی در فاز اجرایی

معاون سازمان بورس، دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها را حاصل عبور از یک فرآیند چندمرحله‌ای دانست و گفت: هرگونه تاخیر یا عدم ارائه اطلاعات از سوی ناشر، مشمول برخورد انضباطی شدیدتر است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از سازمان بورس، حسن امیری، دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها را حاصل عبور از یک فرآیند چند مرحله‌ای دانست و گفت: در رویه جدید، هرگونه تاخیر یا عدم ارائه اطلاعات از سوی ناشر مشمول برخوردهای انضباطی شدیدتر خواهد بود.

او اظهار داشت: همچنین طول دوره توقف‌ها کوتاه و تعداد آن افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر تاخیر یا عدم ارائه اطلاعات از سوی ناشر مستلزم برخوردهای انضباطی شدیدتر از گذشته شده و مراتب به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد: به این ترتیب، توجه به صورت‌های مالی و گزارش های میان دوره‌ای و آمارهای تولید و فروش ماهانه و گزارش تجزیه و تحلیل مدیریت ضرورت یافته و سرمایه‌گذاران بالفعل و بالقوه باید درجه تحلیل و توجه به اطلاعات را افزایش دهند.

وی با اشاره به روند اجرایی دستورالعمل جدید گفت: پس از تصویب این دستور العمل در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اجرای آن آغاز شد و بورس‌ تهران، فرابورس ایران، شرکت ‌رایان‌ بورس و شرکت فناوری باید زیر ساخت های مورد نیاز برای اجرای دستورالعمل‌های جدید را راه اندازی می‌کردند. از سوی دیگر باتوجه به افزایش سطح نظارتی بورس و فرابورس تجهیز و آموزش نیروی انسانی و همچنین تفکیک وظایف بین بورس‌ها و سازمان انجام و اکنون آماده عملیاتی کردن دستورالعمل‌ها هستیم.

امیری تمرکز اصلاحات انجام شده را در سه بخش دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران و دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس دانست.

اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: متعاقب اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، ناشران مجاز به افشای پیش بینی عملکرد آتی خود نیستند ؛ لکن با توجه به اینکه در حال حاضر پیش‌بینی عملکرد ناشران بر روی سامانه کدال قرار دارد ضروری است ناشران هرگونه تغییر با اهمیت در پیش بینی خود را از طریق افشای اطلاعات با اهمیت منتشر کنند. در دستورالعمل جدید تاکید شده است که ناشران برای سال مالی بعد خود اطلاعات پیش بینی عملکرد را منتشر نکنند.

او تصریح کرد: از دیگر تغییرات با اهمیت در دستورالعمل افشا، الزام ناشران به افشای گزارش تفسیری مدیریت به همراه صورت‌های مالی میان دوره‌ای و سالانه است . ضوابط تهیه و راهنمای بکارگیری گزارش تفسیری مدیریت ظرف روزهای آتی طی ابلاغیه‌ای به اطلاع ناشران، حسابرسان و سایر استفاده کنندگان خواهد رسید.

به گفته امیری، تغییر با اهمیت دیگری که در دستورالعمل افشا صورت گرفته ،بازنگری در مصادیق اطلاعات با اهمیت براساس واقعیت‌های تجاری چندساله اخیر بوده است. جهت افشای مصادیق موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل افشا (اطلاعات با اهمیت) حدود ۶۵ فرم در قالب اطلاعیه«افشای اطلاعات با اهمیت طراحی و در سامانه کدال» پیاده‌سازی شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس اظهار داشت: با توجه به اینکه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن دستورالعمل‌ها، نماد معاملاتی ناشران به محض افشای اطلاعات با اهمیت متوقف می شود، ضروری است ناشران هرگونه اطلاعات با اهمیت را صرفا از طریق اطلاعیه "افشای اطلاعات با اهمیت" افشا کنند.

اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران

امیری درخصوص اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران هم گفت: اصلاحات صورت گرفته در این دستورالعمل، موجب افزایش وظایف نظارتی بورس‌ها شده است.

او تصریح کرد: مطابق اصلاحات اعمال شده چنانچه ناشر، الزامات دستورالعمل پذیرش را رعایت نکند، یا در مواعد تعیین شده در دستورالعمل افشا اقدام به افشای اطلاعات مدنظر نکند یا اینکه عملکرد شرکت طی ۲ سال منجر به زیان شده باشد، بورس و فرابورس موظف اند ضمن اطلاع به عموم، نماد معاملاتی ناشر را وارد فرایند تعلیق کنند.

امیری توضیح داد: فرایند تعلیق به تعبیر ساده یعنی نماد معاملاتی ناشر با درج علامت تحت احتیاط کنار آن در سامانهTSE و کدال، مورد معامله قرار می گیرد و چنانچه ناشر در مهلت ارایه شده توسط بورس یا فرابورس اقدامات اصلاحی را انجام دهد از شمول آن خارج می شود؛ در غیر این صورت نماد معاملاتی ناشر تعلیق و وارد فرایند لغو پذیرش می‌شود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: فهرست نمادهای معاملاتی ناشرانی که مشمول فرایند تعلیق می‌شوند، به همراه دلایل ورود به فهرست، اسامی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل ناشر در سایت بورس و فرابورس قابل مشاهده خواهد بود.

امیری اظهار داشت: در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار اصلاح شده و همچنین دستورالعمل معاملات با دو واژه کلیدی «متوقف» و «تعلیق» روبرو خواهیم بود که «متوقف» به عنوان جلوگیری از انجام معاملات نماد به مدت ۵ روز کاری و «تعلیق» به عنوان جلوگیری از انجام معاملات نماد به مدت بیشتر از ۵ روز کاری تعریف شده است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس یادآور شد: نکته مهمی که ناشران باید به آن توجه داشته باشند این است که در صورت عدم رعایت الزامات ماده ۷ الی ۱۲ مکرر دستورالعمل افشا، بورس و فرابورس با آنها مکاتبه می‌ کنند. لذا ضروری است ناشران در خصوص موارد مربوط به الزامات دستورالعمل پذیرش و ماده ۷ الی ۱۲ مکرر دستورالعمل افشا با بورس‌ها مکاتبه یا پاسخ مکاتبه بورس‌ها را ارسال کنند. ضمن اینکه کلیه مکاتبات فی مابین ناشران، بورس‌ها و سازمان باید از طریق سامانه کدال صورت پذیرد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان نتایج واقعی بدست آمده از اجرای دستورالعمل اصلاح شده پذیرش در بورس و فرابورس را این گونه تشریح کرد: از مجموع شرکت‌های بورسی حدود ۳۲ شرکت و از مجموع شرکت‌های فرابورسی حدود ۵ شرکت مشمول فرآیند تعلیق می‌ شوند. فهرست شرکت‌های فوق نیز روی سایت بورس و فرابورس قابل رویت خواهد بود.

به گفته امیری، تعدادی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم طی چند سال اخیر مشمول ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت بوده‌اند که حداکثر ظرف مدت یک ماه آینده هیات پذیرش درخصوص آنها تصمیم می گیرد. فهرست این دسته از شرکت‌ها نیز در سایت بورس و فرابورس در کنار شرکت‌های مشمول فرآیند تعلیق قابل مشاهده خواهد بود.

اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس

عضو هیئت مدیره سازمان بورس در ادامه به اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس اشاره کرد و گفت: همانگونه که در ابلاغیه مورخ ۲۹آذر ۹۶ عنوان شده ، هدف از اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل‌ها افزایش شفافیت اطلاعات ناشران و در عین حال بهبود نقدشوندگی اوراق بهادار است.

امیری افزود: بر اساس این دیدگاه، چنانچه قیمت سهام شرکت طی ۵ روز کاری بیش از ۲۰ درصد نوسان کند (مثبت یا منفی)، نماد متوقف و ناشر باید اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر کند. نماد متوقف شده در روز معاملاتی بعد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود. البته معیار فوق برای شرکت‌های مندرج در بازار پایه معادل ۴۰ خواهد بود.

او ادامه داد: چنانچه قیمت سهام شرکت طی ۱۵ روز کاری بیش از ۵۰ درصد نوسان کند، نماد متوقف و ناشر باید کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار کند؛ آنگاه نماد معاملاتی حداکثر ۲ روز کاری بعد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی مورد بازگشایی قرار می‌گیرد.

امیری خاطرنشان کرد: همچنین نماد معاملاتی پس از افشای اطلاعات با اهمیت نیز متوقف می‌ شود. سپس با توجه به اینکه افشای اطلاعات با اهمیت در گروه «الف» یا گروه «ب» قرار داشته باشد بدون محدودیت دامنه نوسان (دامنه باز) یا با محدودیت دامنه نوسان (دامنه نوسان بسته) مورد بازگشایی قرار می‌گیرند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بررسی اطلاعات با اهمیت افشا شده و انجام هرگونه مکاتبه با ناشر در این خصوص در حیطه وظایف و اختیارات سازمان است و ناشران باید با سازمان در ارتباط باشند.

امیری درخصوص تعیین تکلیف نمادهای متوقف شده فعلی نیز عنوان کرد: این نمادها به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول شامل نمادهایی است که ظرف روزهای آتی باز می‌شوند. گروه دوم نمادهایی که بخشی از اطلاعات مورد نظر در دستورالعمل افشا را منتشر نکرده اند. با توجه به اینکه از تاریخ الاجرا شدن دستورالعمل‌ها ناشران مجاز به افشای اطلاعات پیش‌بینی عملکرد خود نیستند، نماد معاملاتی این دسته از ناشران پس از انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی مورد بازگشایی قرار می‌گیرند. لکن گروه سوم شامل شرکت‌هایی است که به علت ابهام در شفافیت اطلاعاتی آنها متوقف باقی می‌مانند و پس از رفع ابهام بازگشایی می‌ شوند.

او افزود: به عبارت دیگر درخصوص گروه سوم سازمان مطابق «ماده ۱۹ مکرر ۱» دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس و «ماده ۱۲ مکرر ۴» دستورالعمل نحوه انجام معاملات در فرابورس با آنها برخورد می‌کند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، ضمن عنوان این موضوع که اصلاح دستورالعمل حدود یک سال به طول انجامید از طراحی و پیاده‌سازی ۶۵ فرم در قالب اطلاعیه «افشای اطلاعات با اهمیت» و ۲۵ فرم در قالب اطلاعیه شفاف‌سازی و کدگذاری کلیه اطلاعیه‌های موجود در سامانه کدال خبر داد.

به گفته امیری، جهت اجرای موثرتر اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل‌ها و ایجاد یک زبان مشترک میان کلیه ذینفعان بازار سرمایه، تمامی اطلاعیه‌های موجود در سامانه کدال (شامل اطلاعیه‌هایی که قبلا پیاده‌سازی شده بودند و فرم‌هایی که اخیرا اضافه شده اند) کدگذاری شده‌اند.

او در خصوص جزئیات این اطلاعیه ها و کدگذاری آن افزود: اطلاعیه‌هایی که توسط ناشران افشا می‌شود با کد «ن» مشخص شده‌اند. مانند اطلاعات و صورت‌های مالی که با کد «ن- ۱۰» تعریف شده است.

این عضو هیات مدیره سازمان بورس همچنین اظهار داشت: اطلاعیه‌هایی که توسط بورس تهران افشا می‌شود با کد «ب» مشخص شده‌اند. مانند اطلاعیه شفاف‌سازی در خصوص عدم رعایت دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار که با کد«ب- ۱» تعریف شده است.

امیری توضیح داد: اطلاعیه‌هایی هم که توسط شرکت فرابورس افشا می‌شود با کد «ف ب» مشخص شده‌اند. مانند اطلاعیه تعلیق ورقه بهادار ناشر به علت عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار که با کد«ف ب-۲ » تعریف شده است.

به گفته امیری، همچنین اطلاعیه‌هایی که توسط سازمان افشا می‌شود با کد "س" مشخص شده‌اند. مانند اطلاعیه عدم پاسخگویی ناشر درخصوص شایعه منتشر شده که با کد « س- ۴» تعریف شده است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در پایان افزود: بورس تهران و فرابورس ایران با برگزاری دوره‌های آموزشی مشروح اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل‌ها را برای ناشران تشریح کرده اند که استفاده‌کنندگان محترم می‌توانند دستورالعمل‌های اصلاح‌شده را با مراجعه به آدرس http://cmr.seo.ir (پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران) دریافت کنند.

401

کد خبر: 889234

وب گردی

وب گردی