۵ ریال از هر پیامک به توسعه دانشگاهی برسد

روئسای دانشگاه‌های برتر کشور با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات پیشنهاد تخصیص ۵ ریال از هر پیامک به توسعه زیربناهای آتی دانشگاه‌ها را دادند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، جمعی از رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور امروز (دوشنبه 4دی ماه) با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پاره‌ای از مشکلات مالی حوزه آموزش عالی را مطرح کرده و خواهان توجه نمایندگان به این مشکلات در زمان تصویب بودجه سال 97 شدند.

بنابراین گزارش رؤسای دانشگاه‌های خواجه نصیر، شریف، علم و صنعت، دانشگاه شیراز، فنی و حرفه‌ای، شهید بهشتی و معاونین مالی و برنامه‌ریزی دانشگاه فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، امیرکبیر در این نشست حضور داشتند.

طبق اظهارات رؤسای دانشگاه‌ها، بودجه دانشگاه‌ها نیاز به ترمیم داشته و بودجه فعلی تکافوی نیازهای دانشگاه‌ها را نمی‌کند به عنوان مثال در بخش پژوهش و تولید دارو در سال گذشته تنها 120میلیون دلار هزینه شده است در حالی که برخی از کشورها برای تولید هر عدد دارو نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه کرده‌اند، به همین دلیل تولید داروی جدید نداشته‌ایم چراکه بودجه پژوهشی موجود متناسب با نیازها نیست.

همچنین تعداد مقالات به ویژه مقالات پر ارجاع نیز به شدت در دو سال اخیر کاهش پیدا کرده است شاید به لحاظ عددی و کمی تعداد مقالات بالا باشد اما به لحاظ کیفی اینگونه نیست، همچنین تحقق تنها 45 صدم درصد از 1درصد درآمدهای عمومی کشور به دانشگاه‌ها و... از دیگر مباحث مطروحه در این نشست از سوی رؤسای دانشگاه‌ها بود.

راهکارها و پیشنهادهایی همچون بسترسازی برای کمک شرکت‌های خارجی به دانشگاه‌ها به منظور تجهیز علمی آن‌ها، تخصیص 5 ریال از هر پیامک به توسعه زیربناهای آتی دانشگاه‌ها و کافی نبودن بودجه نزدیک به3 هزار میلیارد تومانی صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شد؛ به همین دلیل قرار شد پیشنهادات خود را اعلام کنند تا در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار داده شود.

بنابراین گزارش، نمایندگان و رؤسای دانشگاه‌ها با تشکیل کمیته‌ای مشورتی به منظور اراده مشاوره به کمیسیون در طول سال موافقت کرده تا ارتباط‌ها تنها به زمان بودجه‌بندی منتهی نشود.

کد خبر: 889270

وب گردی

وب گردی