ضرورت ایجاد برنامه ریزی غیرمتمرکز برای پژوهشکده های استانی

رئیس دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: اگر سیستم تفویض اختیار در استان ها برای پژوهشکده ها دایر باشد وضعیت پژوهشکده ها در سطح استان ها پیشرفت خواهد کرد.

میثم ظهوریان ابوترابی در رابطه با فعالیت های پژوهشکده های محلی در توسعه منطقه ای در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: برنامه ریزی هایی که در ایران صورت می گیرد به صورت سنتی و متمرکز بوده است.

وی با اشاره به این که برنامه ریزی ها در استان تهران شکل می گیرد، افزود: داده های پژوهشکده در نهایت از بخش های منطقه ای و نمایندگی های استان جمع شده و به صورت متمرکز در تهران برای کل استان ها برنامه ریزی شده که این نوع برنامه ریزی معمولا شکست خورده است.

رئیس دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: مدل جایگزینی برای این موضوع پیشنهاد شده تا بحث برنامه ریزی منطقه ای را به خود استان ها و شهرستان ها اختصاص دهیم تا بتوانند به صورت غیر متمرکز خودشان اولویتها را مشخص و با پشتیبانی و هدایت از طریق فضای ستادی که در تهران است از لحاظ مسائل علمی و هماهنگی میان استان ها اجرایی کنند؛ این مدل یک برنامه ریزی منطقه ای غیرمتمرکز است که معتقدیم می تواند در برنامه ریزی کشور موثر باشد.

ظهوریان تصریح کرد: نکته ای که در برنامه ریزی غیرمتمرکز وجود دارد آن است که این نوع برنامه ریزی طبیعتا نیاز به وجود تقویت اتاق های فکر و اندیشکده های پژوهشی در سطح استان ها را دارد تا از لحاظ آمایشی و مزیت های منطقه ای بتواند سیستم برنامه ریزی مجموعه های استانی را ،که شاید ظرفیت کاملی انجام این نوع برنامه ریزی را نداشته باشند، پشتیبانی کنند تا به فعالیت پژوهشکده ها و اندیشکده های استان در این فضا کمک کند.

رئیس دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال که تاثیر پژوهشکده های محلی در شهرستان ها چقدر است، گفت: از نظر علمی متناسب با مزیت های منطقه ای در هر استان یا شهرستان بر روی تمام حوزه های مختلف پژوهشی با شناخت اولویت های منطقه ای می توان بر مدل توسعه هر شهرستان تمرکز کرد و اولویت های هر استان را با توجه به بحث های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که نیاز است را به مجموعه های پژوهش محلی تقویت کرد.

وی با بیان این که با توجه به مزیت های هر شهرستان بر روی آن مزیت ها کار می شود، گفت: در کنار پژوهشکده ها نیاز به اندیشکده ها در سطح محلی و استانی داریم.

ظهوریان گفت: از پژوهشکده های موفق در خراسان رضوی می توان از پژوهشکده توسعه منطقه خراسان رضوی نام برد یا برخی از پژوهشکده هایی که در شهرستان ها هستند مانند پژوهشکده کشاورزی که در حوزه فنی توانستند در بحث کشاورزی در شهرستان های مختلف خدمات خوبی ارائه دهند.

رئیس دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در رابطه با دلیل کمرنگی پژوهشکده ها در سطح استان ها، اظهار داشت: منشا بحث برنامه ریزی متمرکز است که این برنامه ریزی و سیاست گذاری پژوهشکده ها در تهران انجام می شود، اداره های کل که در شهرستان ها هستند اغلب بازوی اجرایی تهران هستند که هنوز برنامه ریزی متمرکز در آن ها اجرا می شود.

وی افزود: پیش فرض پژوهشکده ها در استان ها آن است که استان ها به لحاظ تفویض اختیار امکان سیاست گذاری مستقل از تهران را داشته باشند وقتی این اتفاق نیفتاده است انتظار پیشرفت اندیشکده ها و پژوهشکده ها در شهرستان ها شاید انتظار معقولی نباشد.

ظهوریان تصریح کرد: پژوهشکده هایی که در شهرستان ها واستان ها شکل گرفته اند به دلیل آن که به آنها اجازه کار داده نمی شود به تدریج ضعیف می شوند.

وی گفت: اگر سیستم تفویض اختیار در استان ها برای پژوهشکده ها دایر باشد وضعیت پژوهشکده ها در سطح استان ها هم پیشرفت خواهد کرد.

901/900

کد خبر: 889311

وب گردی

وب گردی