پیر پسرهای هندی در عظیم خودرو –(قسمت اول)

عظیم‌خودرو که هنوز مشتریان ناراضی و معترض نسبت به مباحث پیش‌فروش و لیزینگ را پیش روی خود می‌بینید، هوس خودروسازی کرده و در این آشفته‌بازار سراغ برندهای خسته‌کننده چینی و هندی رفته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بعد از شنیده شدن خبر خریداری سایت و ادوات زاگرس خودرو توسط عظیم‌خودرو که پیش‌تر محصولات پروتون مالزی در آن ساخته می‌شد، بحث تولید خودرو توسط این گروه پرحاشیه، رابطه‌دار و البته ثروتمند جدی‌تر شد. از اظهارنظرهای مدیران شرکت به‌خوبی و به‌راحتی می‌توان عدم توانایی و عدم آشنایی آن‌ها با مباحث تولید و مونتاژ خودرو را مشاهده کرد. برنامه‌های زمان‌بندی کوتاه‌مدت چندماهه برای عرضه در بازار و تیراژ‌های خارق‌العاده اعلام‌شده، آینده‌ای نیست که به این زودی‌ها در انتظار عظیم‌خودرویی‌ها باشد.

پیش‌تر در گزارش‌های قبلی گفتیم که این شرکت قصد دارد روی یک برند بحث‌برانگیز چینی به اسم فوتون کار کند. محصول موردنظر آن‌ها یک شاسی‌بلند رنگ و رو رفته به اسم ساوانا است که با قیمت فضایی‌اش، نیامده شکست را مزه‌مزه خواهد کرد. هنوز خاطره کامیونت‌های بی‌کیفیت فوتون را از یاد نبرده‌ایم. با این حال اکنون اخبار دیگری به گوش می‌رسد. گویا تیم بازاریابی این شرکت که نشان داده بود در زمینه پیدا کردن برندهای بی‌محتوا تخصص دارد، هنر اصلی خود را نمایان کرده و سراغ یک برند هندی رفته است؛ Mahindra.

اگرچه ماهیندرا در زمره شرکت‌های رو به پیشرفت به حساب می‌آید ولی مشتریان اصلی‌اش را تنها بازار بومی هندوستان و بازار دست‌چندمی مانند پاکستان تشکیل می‌دهند. این برند البته نمی‌تواند چیزی در حد و اندازه‌های شان مشتری ایرانی باشد. هرچه هست، گفته می‌شود که عظیم‌خودرو قصد دارد سه مدل از ماهیندرا را در ایران تولید کند. طی 3 گزارش، به صورت جداگانه این محصولات را بررسی خواهیم کرد.

ماهیندرا KUV100؛ یک سور به چینی‌ها

هرچه باشد بالاخره تازه‌واردهای بازار خودرو نیز باید موج‌سواری کنند. عظیم‌خودرو که می‌بیند بازار ایران شدیداً تشنه خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور است، دست روی همین مدل‌ها از شرکت ماهیندرا گذاشته است. البته خبر خوب برای بخش مارکتینگ آن‌ها این است که اساساً‌ ماهیندرا چندان علاقه‌ای به خودروهای سواری ندارد.

آنچه می‌بینید، نسخه‌ اغراق ‌شده‌ای از زبان طراحی‌ چینی‌هاست. خودِ چینی‌ها به اندازه کافی طراحی‌هایشان اغراق‌آمیز و پر از زرق و برق بود حالا این هندی با نهایت رفتار غرف حرفه‌ای تعریفی جدید از چراغ‌ها و جلوپنجره پدید آورده است.

بد نیست بدانید که ماهیندرا پیشرانه‌ای که برای KUV100 در نظر گرفته،‌ یک نمونه ساده 1.2 لیتری با 82 اسب‌بخار است. پیشرانه‌ای که دلیل گشتاور پایین باید مدام گاز بخورد تا اندکی خودروی فوق را به جلو براند. در این دوره زمانه که حتی سایپا کوییک نیز با جعبه‌دنده اتوماتیک عرضه می‌شود، عظیم‌خودرو قصد عرضه مدلی را دارد که مثل چینی‌های 10 سال پیش جعبه‌دنده 5 سرعته دستی دارد. بدتر از همه آنکه این شاسی‌بلند قدکوتاه،‌ دفرنسیال جلو است. قاعدتاً دیگر نباید از چرخ‌های کوچک 14 اینچی‌ آن حرفی به میان بیاوریم. این خودروی 3.7 متری هنوز هم با ترمز عقب‌های کاسه‌ای تولید می‌شود.

در نهایت باید نسبت به نحوه قیمت‌گذاری و فروش این خودرو ابراز نگرانی کرد. عرضه یک خودروی تولیدی از سوی شرکتی با پرونده‌های متعدد اعتراض و اختلاف هنوز جای واهمه دارد.

401

کد خبر: 889343

وب گردی

وب گردی