برگزیدگان جایزه جلال ارتباط مستقیمی به آثار آل احمد ندارد

دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، گفت: به طور دقیق معیار انتخاب آثار، قلم آل احمد نیست زیرا فعالیت هنری سلیقه‌ای است و ارتباط مستقیمی با مخاطب دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نشست خبری دهمین دوره جایزه جلال آل احمد صبح امروز 5 دی ماه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

در ابتدا مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، گفت: امسال به خاطر تغییر تحول دولت در تغییر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد انتخاب دبیر علمی دیرتر از سال گذشته انجام شد و کل برنامه‌ریزی اجرای جایزه جلال آل احمد به تعویق افتاد بنابراین 16 دی ماه اختتامیه این مسابقه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مسوولیت مستقیم اجرای مسابقه بر عهده معاونت فرهنگی است، اضافه کرد: به دلیل تغییر معاونت کار انتخاب سخت شده بود و علاوه بر اینکه انتخاب دبیر از کارهای مهم گزینش آثار است به دلیل اینکه ترجیح دادیم این مسابقه در ثبات و آرامش اتفاق بیافتد امسال برخلاف چهار دوره قبل اجرای این مسابقه به تعویق افتاد.

قزلی اظهار کرد: به روال سال‌های گذشته بعد از اعلام فراخوان جایزه و نامه‌نگاری با ناشرین حوزه ادبیات داستانی لیست کتاب‌های منتشر شده سال 95 گردآوری شد و از بین این آثار داور برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه به چهار بخش این داوری اشاره کرد و گفت: در بخش رمان 500 اثر، داستان کوتاه 400 اثر، در بخش مستندنگاری 300 اثر، همچنین در بخش نقد ادبی 330 نفر به دبیرخانه جایزه ارسال شده است.

وی افزود: در مجموع بیش از 1500 اثر در این دوره مورد بررسی قرار گرفت و هفته آینده انتخاب نهایی این آثار انجام می‌شود و همان طور که بیش از این اشاره شد اعضای هیات علمی این جایزه به سرپرستی شهریار عباسی شامل مریم حسینی، احمد دهقان، ابراهیم زاهدی مطلق، داوود غفارزادگان، مسعود کوثری، ابراهیم حسن بیگی، حجت‌الاسلام مهدوی‌راد هستیم.

در ادامه شهریار عباسی دبیر علمی دهمین دوره جایزه جلال‌آل احمد بیان کرد: امسال جایزه با قدری تاخیر برگزار شد علی‌رغم محدودیت زمانی داوران با انصاف و دقت به بررسی آثار پرداختند و سعی شد ترکیب داوران به گونه‌ای باشد که هر یک نماینده‌ای از طیف های مختلف جریان ادبی ایران باشند.

وی افزود: امیدوارم با توجه به وضعیت ادبیات و داستان و کتابخوانی که این روزها وضعیت خوشی را نمی‌گذراند جایزه ادبی جلال بتواند به ادبیات برتر کمک کند و قدم موثری در این حوزه داشته باشد.

عباسی اظهار کرد: جلال انسانی است در پی حقیقت بود البته برخی موارد به خطا رفت اما با مخاطب خود صادق بود اگر امروز آثار به طور کامل پیرو آثار جلال باشد دیگر خلاقیتی در میان نیست. زیرا در هر دوره پاسخ‌های تازه‌ای رویدادها وجود دارد و ما آثار داستانی هنرمندان را در سال 95 بررسی می‌کنیم زیرا رمان متن است و متن قابل تاویل است.

در ادامه قزلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اعتراض محمدرضا فرشاد رئیس انجمن قلم در خصوص انتخاب شهریار عباسی، گفت: این انتصاب از جانب وزارت ارشاد انجام شده است و انتظار نداریم کسی در این مورد اعتراضی نداشته باشد. کارنامه شهریار عباسی در حوزه ادبیات و شرکت وی در مسابقات معتبر ادبی بر کسی پوشیده نیست.

وی در مورد تقابل جوایز ادبی دولتی و خصوصی پاسخ داد: تقابلی بین جوایز ادبی وجود ندارد و به نوعی آنچه پول و سرمایه را مهم می‌کند حلال بودن آن است و در یک جایزه ملاک دولتی یا خصوصی بودن آن نیست بلکه سلامت آن جایزه ملاک است.

قزلی افزود: موضوع سلامت جوایز ادبی از مهمترین ملاک‌هاست که اعتماد نویسندگان و اهالی قلم را به جایزه‌های ادبی حفظ کند و امیدواریم به برقراری این رویه کمک کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در مورد معیار انتخاب آثار و همچنین نقش قلم جلال آل احمد در این انتخاب گفت: در سال گذشته در هر چهار بخش داوران بیانیه‌ای در مورد انتخاب اثر داشتند و امثال نیز به طور دقیق این بیانیه را از تک تک داوران خواسته‌اند و به طور کامل آثار و قلم جلال مورد معیار این مسابقه نیست و اثری که نزدیک به نگارش وی باشد به عنوان برگزیده انتخاب نمی‌شود و در واقع اثری برگزیده است که اکثریت داوران بر آن اتفاق نظر داشته باشند البته کار هنری به سلیقه افراد و ارتباطی که با مخاطب دارد بستگی دارد.

قزلی در بخش نقد ادبی به پنج اثر گزیده که توسط داوران انتخاب شده اشاره کرد و گفت: «بلاغت از آتن تا مدینه» نوشته داوود عمادی مقدم، نشر هرمس، بوطیق‌های بوف کور نوشته محمود نیکبخت نشر گمان، درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی نوشته حسین صافی نشر نی، نظریه ژانر نوشته سیدمهدی زرقانی، محمودرضا قربان صباغ نشر هرمس، صدای زمانه نوشته کارولینا راکوتسکا ترجمه عسگر عسگری نشر افران و همچنین در این دوره به نفر برگزیده 30 سکه و افراد تقدیری 10 سکه طلا در نظر گرفته می‌شود که این جایزه‌ها با توجه به جایزه کتاب سال تعیین شده است که در صورت تغییر ممکن است در تعداد این سکه‌ها نیز تغییر به وجود بیاید.

وی همچنین در مورد بخش ویژه امسال، گفت: بخش یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار در این دوره از جایزه جلال آل احمد اضافه شده است که موضوع محوری اقتصادی را در موضوعات مستندنگاری، رمان، داستان کوتاه در این دوره اعلام خواهیم کرد و به تمام افرادی که نامزد این جایزه شده‌اند هدیه‌ای به رسم یادبود اهدا می‌شود.

502

کد خبر: 889557

وب گردی

وب گردی