افزایش سهم شرکت‌های دانش بنیان در بودجه 97/ حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بین دستگاه‌های دولتی و خصوصی نهادینه نشده است

مشاور سخنگوی دولت با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان یک بازوی مشورتی و کمک کار فنی برای دستگاه‌های دولتی و خصوصی به شمار می روند، گفت: دولت در بودجه سال 97 سهم شرکت‌های دانش‌بنیان را در جهت حمایت از این شرکت‌ها افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ چند سالی است که رشد اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است. تاجاییکه این شرکت‌‌ها با ارائه ایده های نو گام موثری را در توسعه اقتصادی کشور برداشته اند و هر روز شاهد رونمایی از ایده‌های برتر از سوی این شرکتها هستیم.

در این ارتباط می‌توان یادآور شد که تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر صورت گرفته است از جمله تسریع در روند اخذ مجوز دانش‌بنیان بودن شرکت‌ها، اجرایی کردن قوانین مرتبط با معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان و پرداخت تسهیلات به این شرکت‌ها توسط صندوق نوآوری و شکوفایی، اما دستیابی به چشم‌اندازی که کشور برای رشد صنایع دانش بنیان مشخص کرده نیاز به جهش بزرگی دارد.

در همین زمینه موید حسینی صدر مشاور سخنگوی دولت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: دولت به منظور ایجاد اشتغال در کشور و رونق اقتصادی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کاری خود قرار داده است، به طوریکه در بودجه سال 97 سهم این شرکت‌ها و پروژه‌های پژوهشی را افزایش داده است.

او تاکید کرد: رویکرد دولت حمایت و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان است. اما هنوز بکارگیری از توانمندی این شرکت‌ها در بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به صورت کامل نهادینه نشده است. متاسفانه برخی از دستگاه‌ها عادت کرده‌اند که در اجرای پروژه‌ها از یک لاینس آماده استفاده کند تا متحمل ریسک نشوند.

مشاور وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: هنوز در کشورمان استفاده از شرکت های دانش بنیان به طور کامل جا نیفتاده است در حالیکه می‌توان از این شرکت‌ها به عنوان یک بازوی مشورتی و کمک کار فنی استفاده کرد.

او با بیان اینکه رشد بودجه پژوهشی به ویژه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری قابل ملاحظه است و این رشد بودجه نشان از درک اهمیت موضوع برای دولت دارد، افزود: اگرچه بودجه افزایش داده شده اما زمانی می‌توان از این اتفاق خوشحال بود که تمام و کمال نیز تخصیص داده شده و بر نحوه دخل و خرج آن مدیریت و نظارت شود.

لازم به ذکر است که شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به‌منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی که شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری هستند و همین‌طور تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

402

کد خبر: 889575

وب گردی

وب گردی