ارتباط گرمای هوا و وقوع زلزله مبنای علمی ندارد/ فشارهای درونی زمین قابل مقایسه با انفجار بمب های اتمی نیست

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ساز و کار زلزله ناشی از برخی از فشارهایی است که به لایه های درونی زمین وارد می شود و این فشار آنقدر زیاد است که در مقابل انفجار بمب های اتمی قابل مقایسه نیست، بنابراین وقوع زلزله با گرمی هوا و تغییر فصول قابل توجیه نیست و مبنای علمی ندارد.

علی بیت الهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز درباره ارتباط تغییر دمای هوا در چند روز اخیر و نیز رخداد زلزله گفت: مکانیسم زلزله ناشی از ساز و کار درونی زمین است، نیروی بسیار عظیمی میخواهد تا لایه های زمین که متشکل از سنگ های مستحکمی هستند، گسیخته شود و باعث ایجاد زلزله شود؛ بنابراین ایجاد چنینی نیرویی با تغییر آب و هوایی امکان پذیر نیست.

او در ادامه بیان کرد: زمانی که حادثه زلزله در طول سال را مورد ارزیابی قرار می دهیم، متوجه رخداد زلزله هایی در طول فصل های مختلف می شویم که این امر بیانگر این است که فصل و وضعیت اقلیمی در ایجاد زلزله هیچ گونه تاثیری نخواهد داشت.

بیت الهی با بیان اینکه گرمای هوا مربوط به برخی از دلایل اقلیمی است، گفت: ساز و کار زلزله ناشی از برخی از فشارهایی است که به لایه های درونی زمین وارد می شود، این فشار آنقدر زیاد است که در مقابل انفجار بمب های اتمی قابل مقایسه نیست و نیازمند فشار بسیار عظیمی است تا بتواند ضخامت لایه های زمین در طول 50 کیلومتر را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین رخداد زلزله با گرمی هوا و تغییر فصول قابل توجیه نیست و مبنای علمی ندارد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله در اثر گسیختگی شکستگی لایه های زمین رخ می دهد، زمانی که لایه های زمینه با ضخامت زیاد می شکند، کل سطح زمین در اثر شکستگی لایه های زمین به ارتعاش در خواهد آمد.

او به زلزله هایی که طی چند روز اخیر شاهد آن هستیم اشاره و بیان کرد: طی 3-2 سال اخیر زلزله گسترده ای در خاک کشور رخ نداد، همین امر باعث شد تا انرژی های موجود درون زمین انباشته شود، اکنون به مرحله ای رسیدم که انرژی در اکثر نقاط پوسته ای ایران در حال رها شدن است، بنابراین زمین و لایه های زمین انرژی قادر به نگهداری انرژی نیستند که این رها شدن با شکستن لایه های زمین و بروز زلزله است.

بیت الهی در پایان گفت: پس لرزه های زلزله ملارد تاکنون متوقف شده اما پس لرزه های زلزله کرمان با ریشتر قابل توجهی همچنان ادامه دارد.

401

کد خبر: 889578

وب گردی

وب گردی