استقرار ۱۰۰ درصدی شبکه های بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده کرمانشاه

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت بر ضرورت افزایش آماده سازی بیمارستان ها متناسب با شاخص های ملی تاکید کرد و گفت: در طی ۱۰ سال گذشته آمار بیمارستان های فرسوده و فاقد ارزش مقاوم سازی حدود ۴۷ درصد کاهش یافته است که البته کافی نیست.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی در همایش روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی اورژانس کشور در زلزله اخیر کرمانشاه، گفت: با توجه به زلزله خیز بودن کشور و وجود نقاط حادثه خیز در کشور، ساده اندیشی است اگر فکر کنیم حادثه ای رخ نخواهد داد.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت بر ضرورت افزایش آماده سازی بیمارستان ها متناسب با شاخص های ملی تاکید کرد و گفت: در طی ۱۰ سال گذشته آمار بیمارستان های فرسوده و فاقد ارزش مقاوم سازی حدود ۴۷ درصد کاهش یافته است که البته کافی نیست.

وی با اشاره به این که در شهر تهران بسیاری از بیمارستان های دولتی در سال های ۸۶ تا ۸۸ فاقد خصوصیات مقاوم سازی بودند، افزود: هدف گیری ما برای سال ۱۴۰۰ این است که بیمارستان های فاقد ارزش مقاوم سازی را به ۴۵ درصد کاهش دهیم.

دکتر حریرچی با بیان این که آمادگی ما از سال ۹۲ از ۳۴ درصد به ۴۸ درصد در سال ۹۶ افزایش یافته است، افزود: در حال حاضر ایمنی سازه ها از سال ۹۲ که ۳۶ درصد بوده به ۴۷ درصد در امسال افزایش یافته و ایمنی غیرسازه هایمان از ۳۶ درصد در سال ۹۲ به ۵۰ درصد در امسال ارتقا یافته است.

به گفته وی، ایمنی کلی بیمارستان های دولتی و غیر دولتی کشور از ۳۴ درصد در سال ۹۲ به ۴۳ درصد در سال ۹۴ و به ۴۸ درصد در سال ۹۶ رسیده است.

قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت، با اشاره به این که برخورد درست با سوانح و حوادث یکی از اصول مهم به هنگام وقوع حادثه است، افزود: لازم است عزم ملی برای ارتقا فرهنگ سازی مدیریت بحران در میان مردم به هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی نیز صورت گیرد.

دکتر حریرچی در ادامه، یکی از افتخارات وزارت بهداشت به هنگام وقوع زلزله اخیر کرمانشاه را استقرار ۱۰۰ درصدی شبکه بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده بیان کرد و گفت: بعد از وقوع حادثه در استان کرمانشاه تا الان هیچ مادر بارداری فوت نکرد بلکه تولد نوزاد هم در این مناطق داشتیم.

قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت برلزوم استفاده از ظرفیتهای سازمان های مردم نهاد و استفاده از سرمایه های محلی برای بعد از وقوع حادثه و بلایای طبیعی تاکید کرد و افزود: باید نقاط امن داشته باشیم و مانورهای دور میزی و حتی مانورهای داخل منزلی داشته باشیم و باید آموزش های عمومی و تخصصی برای مقابله با حادثه داشته باشیم که این در این راستا سفیران سلامت و دانش آموزان می توانند کمک کنند.

وی با بیان این که ۹۵ درصد موارد فوتی بعد از وقوع حوادث طبیعی ناشی از تخریب ساختمان ها است، افزود: زلزله یک واقعیت طبیعی است و عدم آمادگی ما غیر طبیعی است بنابراین باید آماده باش و مدیریت بحران خود را قوی کنیم و باید فرهنگ و رفتارمان را برای مقابله با وقوع حوادث و بلایای طبیعی اصلاح کنیم .

701

کد خبر: 889598

وب گردی

وب گردی