ضرورت توجه به نشاط و شادابی محیط‌های دانشجویی

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضرورت توجه به نشاط و شادابی محیط دانشگاهی تاکید کرد و گفت: تجربه نشان داده هر گاه افسردگی و خمودگی در محیط دانشگاه‌ها حاکم بوده است این مراکز در اهداف آموزشی و پژوهشی موفق عمل نکرده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مجید سرسنگی در اختتامیه شانزدهمین جشنواره ورزشی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: امسال یک جشنواره دیگر هم به جشنواره‌های ورزشی دانشگاه اضافه شد، آن هم جشنواره ورزشی معلولین و جانبازان دانشگاه تهران بود که من سال قبل به عزیزان دانشجوی کم‌توان جسمی و جانباز قول داده بودم که بیش از پیش به فکرشان باشیم و این کار را انجام خواهیم داد. خوشحالیم که امسال توانستیم اولین جشنواره ورزشی معلولین و جانبازان را برگزار کنیم.اطمینان دارم این جشنواره نیز در ادامه کار خود، تبدیل به یکی از جشنواره‌های خوب دانشگاهی خواهد شد و ما حتی این آمادگی را داریم که میزبانی جشنواره ورزشی معلولین و جانبازان دانشجو را در سطح آموزش عالی بر عهده بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به سی‌ویکمین سال حضور خود از زمان دانشجویی تا کنون در دانشگاه تهران، گفت: اعتقاد جدی دارم دانشگاه زمانی که در آن نشاط، امید و طراوت بوده، به اهداف خودش بیشتر رسیده و هر زمان که در دانشگاه دوره‌های خمودگی و افسردگی داشتیم، حتی در وظایف آموزشی و پژوهشی‌مان هم نتوانستیم خوب عمل کنیم.

سرسنگی عنوان کرد: متاسفانه برخی دانشگاه را خاموش می‌خواهند، برخی دانشگاه را افسرده می‌خواهند، برخی دانشگاهی می‌خواهند که در آن دانشجو فقط سرش به درس باشد و کاری به کار دیگران و موضوعات دیگر نداشته باشد. ما اعتقاد داریم چنین دانشگاهی لایق نظامی به نام نظام جمهوری اسلامی نیست و دانشجویانی در این نظام و در این مملکت باید زندگی کنند که در کنار بحث‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های دانشجویی و فعالیت‌های دانشجویی نیز اعم از فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، سیاسی و دیگر فعالیت‌ها سرآمد باشند.

وی تصریح کرد: من اعتقاد جدی دارم که فعالیت‌های ورزشی می‌تواند در نشاط بخشیدن به دانشگاه خوب عمل کند و می تواند مفید باشد. همین جشنواره که در مدت بیش از یک ماه به صورت فشرده برگزار شد و شور و نشاطی که در آن بود انسان را به وجد می آورد و احساس می کرد که در دانشگاهی دارد کار می کند که یک دانشگاه سرزنده و یک دانشگاه پر از امید و بالندگی است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تاکید کرد: اعتقاد دارم ما در حوزه ورزش هر چه سرمایه گذاری کنیم در جای درست سرمایه گذاری کرده ایم. حوزه ورزش جایی است که باید روی آن سرمایه گذاری و توجه شود، می تواند روی آینده فرزندانمان ما و آینده شما جوانان عزیز تاثیر بگذارد. تجربه ما نشان می دهد که ورزشکاران ما، دانشجویان ورزشکار ما سالم ترین و پر امیدترین قشر دانشجوی ما هستند.

وی افزود: من در تمام مدت حضورم در دانشگاه ندیده‌ام که کسانی که دست به خودکشی می‌زنند یا کارهای خطرناک انجام می‌دهند، دانشجوی ورزشکاری در میان آنها باشد و این نشان می‌دهد که چقدر بحث ورزش برای دانشگاه‌ها مهم است و چقدر ما باید به این مقوله توجه کنیم.

سرسنگی گفت: امیدوارم بحث ورزش را جدی‌تر بگیرند، آمارها نشان می‌دهد هر دانشکده ای که در بخش ورزش فعال است، مشکلات و ناهنجاری های کمتری را شاهد است. ما حاضریم بودجه‌های کلان برای مراکز مشاوره و درمان اختصاص دهیم ولی حاضر نیستیم اندکی بودجه ورزش را بیشتر کنیم، در صورتی که با این بودجه اندک از بسیاری از ناهنجاری های حوزه های دانشجویی جلوگیری خواهیم کرد.

وی افزود: امیدوارم مسئولان آموزش عالی کشور و کسانی که سیاست‌گذار هستند و در دانشگاه‌ها مدیریت کلان را بر عهده دارند به اهمیت بحث ورزش بیش از پیش توجه کنند و بدانند سرمایه‌گذاری در ورزش به معنی گذراندن دانشجو به سلامت به دوره دانش آموختگی است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، تصریح کرد: دانشگاه‌های بزرگ، مشکلات بزرگ‌تری دارند، بعضی‌ها فکر می‌کنند چون ما در دانشگاه تهران هستیم یعنی مشکلی نداریم یا مشکلات‌مان اندک است. از همکارانم در اداره کل تربیت بدنی و دانشکده تربیت بدنی سپاسگزارم که با وجود همه مشکلات و کمبود بودجه‌ای که دانشگاه تهران دارد، سعی کردند کم‌کاری‌ای در ورزش دانشجویان اتفاق نیفتد. از فضاهای فرسوده به نحو احسن بهره‌برداری شده و همچنین در آذرماه آغاز ساخت دو پروژه ورزشی بزرگ را شاهد بودیم. بحث توسعه فضاها و زیرساخت‌های ورزشی جزء اولویت های ما است و امیدواریم بتوانیم پاسخ شایسته‌ای به شور و نشاط شما در جشنواره‌های ورزشی بدهیم.

مجید سرسنگی، تاکید کرد: شانزدهمین دوره جشنواره ورزشی دانشجویان دانشگاه تهران بیشترین مشارکت دانشجویی را در تمام دوران برگزاری داشت در حالی که همزمان بودجه های ما سیر نزولی داشته است ولی ما سعی کردیم که فعالیت‌های فرهنگی ما نه تنها آسیبی نبیند بلکه رشد هم داشته باشد. از تمام همکارانم و به خصوص هیئت رئیسه و رئیس محترم، دانشمند، فرهیخته و ورزش دوست دانشگاه تهران تشکر می‌کنم که در این تنگنای مالی از ما حمایت کردند و باعث شد که فعالیت‌های ورزشی ما با وقفه مواجه نشوند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پایان سخنانش، افزود: ما به طور جدی به دنبال بین المللی کردن ورزش در دانشگاه تهران هستیم و نباید به برگزاری جشنواره ها و مسابقات داخلی راضی باشیم، باید به افق‌های دورتری چشم داشته باشیم و به عنوان دانشگاه تهران پیش رو باشیم؛ سال پیش رو برای بین المللی کردن ورزش در دانشگاه تهران هدف‌گزاری می‌شود. دانشجویان و ورزشکاران ما لیاقت و برازندگی این را دارند که در میدان‌های بین المللی بدرخشند و وظیفه ما مسئولان است که این فضا را آماده کنیم.

در شانزدهمین جشنوره ورزشی دانشجویان دانشگاه تهران که از 6 آبان تا 29 آذر 1396 برگزار شد؛ به ترتیب دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، پردیس فنی، دانشکده مدیریت و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در بین 21 تیم شرکت کننده، مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

منبع: ایسنا

202

کد خبر: 889605

وب گردی

وب گردی