36 ساعت بعد از زلزله استان کرمانشاه تمام مراکز بهداشتی فعال شدند

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم روز ملی ایمنی در برابر زلزله در ستاد وزارت بهداشت گفت: 36 ساعت بعد از زلزله استان کرمانشاه تمام مراکز بهداشتی به رغم آسیب دیدگی، فعال شدند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علیرضا رئیسی ضمن قدردانی از تمام فعالین در کمک رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه، افزود: حتی پرسنلی که خانواده خودشان در زلزله آسیب دیده بودند به کمک نیازمندان شتافتند.

وی ادامه داد: 84 درصد مراکز بهداشتی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بین 70 تا 100 درصد آسیب دیدند ولی برای پاسخگویی به حادثه دیدگان، در یک فرآیند هماهنگ 36 ساعته به مدار خدمت رسانی پیوستند.

وی با اشاره به فراخوان تمام نیروها از طریق سامانه یکپارچه بهداشت گفت: صبح روز زلزله 97 درصد پرسنل طی این فراخوان برای خدمت رسانی اعلام آمادگی کردند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: باید از حوادث درس بگیریم. آنچه باعث آسیب دیدگی می شود زلزله نیست، چون زلزله یک امر طبیعی است، بلکه عدم آمادگی در برابر زلزله و حوادث است.

وی گفت: کمتر جایی در دنیا سراغ داریم که هیچ مجروحی پس از چنین زلزله بدون اینکه واکسن توأم دریافت کند مرخص شود و

معاون بهداشت افزود: مادران بارداری که در منطقه بودند شناسایی شدند و مکان هایی که زندگی می کنند مشخص شد. این افراد برای مراقبت بیشتر دوباره ارجاع شدند.

دکتر رئیسی ادامه داد: 84 مرکز ما شامل 62 خانه بهداشت و 22 مرکز سلامت آسیب دیده بودند و در همان روز اول 16 کانکس تهیه و به منطقه ارسال شد. تقریبا تا روز دوم زلزله تعداد کانکس های خدمت رسانی ما به 30 کانکس رسید و مابقی در چادرها خدمت ارائه کردند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بعد از 10 روز تعداد کانکس های خدمات بهداشتی به 100 کانکس رسید و همه واحدهای ارائه دهنده خدمت در کانکس ها فعال شدند.

دکتر رییسی بیان داشت: مناطق محروم در چنین حوادثی آسیب پذیری بیشتری دارند. مادران باردار، کودکان و نوزادان به خودی خود آسیب پذیرند.

وی افزود: در طی طرح تحول سلامت بسیاری از مراکز بهداشتی نوسازی و بهسازی شدند و این روند در سال 96 رشد قابل توجهی کرده است.

وی با اشاره به اینکه در زلزله اخیر کرمان هم 8 خانه بهداشت آسیب دید بر ادامه این نوسازی ها تاکید کرد و گفت: 834 واحد بهداشتی در زلزله اخیر کرمانشاه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تصریح این نکته که زلزله قابل پیش بینی نیست ولی آسیب های ناشی از آن قابل پیش بینی است، گفت: خوشبختانه در این حادثه حتی یک واکسن به تعویق نیفتاد و حتی یک بیماری هم گزارش نشد.

وی در پایان از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و سایر دانشگاه ها که در زلزله اخیر تمام تلاش خود را به کار بستند قدردانی کرد.

701

کد خبر: 889731

وب گردی

وب گردی