ساخت پد پانسمان آنتی باکتریال ترمیم‌کننده برای زخم‌های سطحی

ترمیم از فرایندهای طبیعی بدن برای بازسازی بافت‌های پوستی و اپیدرمی است. این فرایند شامل فعل‌وانفعالات پیچیده میان سلول‌ها، اجزای ماتریکس خارج سلولی و ترکیبات سیگنالینگ است؛ اما وقتی آسیب شدید است و یا در قسمت زیادی از پوست اتفاق می‌افتد پوشش سریع و مناسب برای محافظت از پوست و شتاب بخشیدن به ترمیم موردنیاز است. سمیرا صمدیِه یکی از بانوان جوان پژوهشگری است که توانسته است برای این مشکل راه چاره‌ای را یافته و موفق به ساخت پد پانسمان آنتی باکتریال ترمیم‌کننده را برای زخم‌های سطحی درجه ۱ و ۲ با حمایت سازمان بسیج علمی استان آذربایجان‌شرقی گردد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری علم و فناوری؛ ترمیم از فرایندهای طبیعی بدن برای بازسازی بافت‌های پوستی و اپیدرمی است. این فرایند شامل فعل‌وانفعالات پیچیده میان سلول‌ها، اجزای ماتریکس خارج سلولی و ترکیبات سیگنالینگ است؛ اما وقتی آسیب شدید است و یا در قسمت زیادی از پوست اتفاق می‌افتد پوشش سریع و مناسب برای محافظت از پوست و شتاب بخشیدن به ترمیم موردنیاز است.

سمیرا صمدیِه متولد 1370 و کارشناس ارشد رشته بیوشیمی یکی از بانوان جوان پژوهشگری است که توانسته است برای این مشکل راه چاره‌ای را یافته و موفق به ساخت پد پانسمان آنتی باکتریال ترمیم‌کننده را برای زخم‌های سطحی درجه 1 و 2 با حمایت سازمان بسیج علمی استان آذربایجان‌شرقی گردد. به همین خاطر خبرنگار ما گفتگویی را با ایشان انجام داده که در ادامه به آن می‌پردازیم:

معرفی مخترع

صمدیه در ابتدای این گفتگو ضمن معرفی خود به خبرنگار ما گفت: بنده فارغ‌التحصیل رشته بیوتکنولوژی در مقطع کارشناسی در دانشگاه شاهد تهران و همچنین فارغ‌التحصیل رشته بیوشیمی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه مالک اشتر با موضوع پایان‌نامه: تهیه غشای نازک بیوپلیمری با خاصیت آنتی باکتریایی و بررسی کشت سلول‌های فیبروبلاست بر روی آن هستم و در همین زمینه نیز مقالات متعددی را ارائه نموده و همچنین در انجام طرح‌های پژوهشی مختلفی همکاری داشتم.

معرفی محصول

این پژوهشگر جوان بسیجی در ادامه با اشاره به تعریف‌ترمیم افزود: ترمیم از فرایندهای طبیعی بدن برای بازسازی بافت‌های پوستی و اپیدرمی است. این فرایند شامل فعل‌وانفعالات پیچیده میان سلول‌ها، اجزای ماتریکس خارج سلولی و ترکیبات سیگنالینگ است؛ اما وقتی آسیب شدید است و یا در قسمت زیادی از پوست اتفاق می‌افتد پوشش سریع و مناسب برای محافظت از پوست و شتاب بخشیدن به ترمیم موردنیاز است. به همین منظور ساخت پد پانسمان آنتی باکتریال را برای ترمیم زخم‌های سطحی درجه 1 و 2 را شروع کردم که خوشبختانه با حمایت‌های سازمان بسیج علمی استان آذربایجان‌شرقی توانستم آن را به اتمام برسانم.

عدم وجود نمونه مشابه داخلی

صمدیه در رابطه با نمونه های مشابه داخلی و خارجی این محصول نیز گفت:در داخل کشور به صورت پراکنده کارهایی در این زمینه انجام شده است لیکن تحت عنوان محصول عرضه شده با مشخصاتی که ذکر گردید موجود نمی باشد. در خارج از کشور کارهای به نسبت زیادی در این زمینه انجام شده است هم در زمینه مقالات ارائه شده و هم در زمینه محصولات تولید شده است که این محصول از لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با نمونه های خارجی می باشد.

کاربرد محصول

وی با اشاره به کاربردهای این طرح در حوزه‌های خدمات بهداشتی درمانی گفت: با توجه به بروز سوانح و اتفاقات ناگوار در هر زمان و مکانی این محصول از نیازهای اصلی صنعت پزشکی کشور هست که برای ادامه طرح، حمایت مالی و معنوی از سوی مسئولین محترم جهت ادامه روند کار برای اخذ مجوز وزارت بهداشت جهت تولید و همچنین تجاری‌سازی محصول از نیازهای اصلی من هست.

حامیان طرح

وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح افزود: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان آذربایجان‌شرقی و مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی تبریز دو مجموعه‌ای بودند که زمینه را برای اجرای طرح فراهم و از من حمایت کردند.

درخواست از مسئولین

وی در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد دولت در حمایت از نخبگان و مخترعان و همچنین محصولات تولیدکنندگان داخل کشورنیز گفت: باید توجهات بیشتری به داده¬های علمی موجود در کشور صورت گیرد و در عین توجه ازلحاظ مالی و تأمین امکانات برای انجام پروژه¬ها و تحقیقات توجهات و سازمان‌دهی‌های دقیق¬تری انجام پذیرد.

صمدیه، حمایت مالی و معنوی بیشتر جهت روند سریع پروژه‌ها را مهم‌ترین خواسته نخبگان از دولت و نهادهای حمایتی عنوان کرده و افزود: مسئولان و دولت باید امکانات لازم جهت انجام آزمایش¬ها همچون دستگاه¬ها و آزمایشگاه‌های مجهز در اختیار پژوهشگران قرار دهند و هم‌چنین حمایت مالی و همراهی مسئولین لازمه و ضرورت انجام و ادامه تحقیقات داخلی است.

توصیه به جوانان

این بانوی جوان بسیجی با اشاره به نقش جوانان در آبادانی و پیشرفت کشور گفت: به جوانان و پژوهشگران در تمامی عرصه‌ها توصیه می‌کنم که فعالانه برای رفع مسائل علمی کشور قدم بردارند و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذاری نکنند و شجاعانه و با کوشش فراوان مسائل علمی را دنبال نمایند.

تشکر و قدردانی

این محقق بسیجی در پایان این گفتگو گفت: به خاطر حمایت‌ها و توجهات دلسوزانه که در این زمینه از سوی سازمان بسیج علمی و دانشگاه علوم پزشکی انجام شد کمال تشکر را دارم. هم‌چنین بر خود لازم می¬دانم از زحمات جناب آقای دکتر دهناد تشکر و قدردانی نمایم؛ اما در نهایت تشکر ویژه¬ای از استادم سرکار خانم دکتر صدری دارم که دلسوزانه در این زمینه مشوق من بودند.

کد خبر: 889920

وب گردی

وب گردی