باد،بارش باران وآسمان قرمزعلائم وقوع زمین لرزه نیست/زلزله شب گذشته، پس لرزه زمین لرزه 29 آذر بود

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با اشاره به تصور نادرست برخی از افراد درباره اینکه بارش باران، ابری بودن هوا و یا آسمان قرمز علائم وقوع زمین لرزه هستند، گفت:از علائمی مانند بارش باران و وضعیت آسمان ، نمی توان زمین لرزه را پیش بینی کرد و چنین موضوعی صحت ندارد. 

دکتر مهدی زارع در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، با تاکید بر اینکه زمین لرزه شب گذشته ملارد پس لرزه بوده است ، گفت: به نظر می رسد زمین لرزه ای که شب گذشته در شهر ملارد، تهران و کرج احساس شد، پس لرزه زمین لرزه 29 آذر ماه باشد. به طور کلی نمی توان پیش بینی کرد که این پس لرزه ها تا چه زمانی می تواند ادامه پیدا کند تا مردم هوشیار باشند.

وی ادامه داد: زمانی که صبحت از هوشیاری مردم به میان می آید،لازم است بدانیم مردم در راستای هوشیار بودن باید چه اقداماتی انجام دهند؟

زارع گفت: معمولا عده ای از افراد در زمان وقوع زمین لرزه دچار استرس و اضطراب می شوند، در چنین شرایطی باید مردم آرام باشند و اقداماتی را برای کاهش اضطراب خود انجام دهند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت: من معتقدم خبررسانی های پی در پی در زمینه زمین لرزه های کوچک ، فقط اضطراب مردم را افزایش می دهد. معمولا مردم در زمان وقوع زمین لرزه و چند روز پس از آن، مضطرب هستند، زمانی که یک زمین لرزه با قدرت 1.2 یا 2.1 به وقوع می پیوندد، به طور ناخودآگاه به آینده فکر می کنند و سوالاتی برایشان پیش می آید که ناشی از اضطراب و استرس ازخبر پس لرزه های خفیف بوده است. در این زمینه اگر از سازمان زمین شناسی آمریکا نیز سوال کنید، نمی توانند پیش بینی کنند پس از وقوع زمین لرزه 4.2 ریشتری روز گذشته دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد؟

خبررسانی های پی در پی در زمینه زمین لرزه های کوچک ، فقط اضطراب مردم را افزایش می دهد

وی افزود: افرادی که معمولا دچار اضطراب می شوند، به دنبال راهکار هستند و می خواهند راه حلی مشخص در اختیارشان قرار گیرد؛ بیشتر این افراد می خواهند بدانند تهران را ترک کنند؟ یا خیر و بهترین توصیه ای که در این زمینه می توان ارائه کرد این است که مردم با حفظ هوشیاری و آرامش به زندگی عادی خود بپردازند، البته بهتر است برخی اقداماتی در زندگی شخصی خود در راستای ایمن سازی و کاهش آسیب های محدود اطراف خود انجام دهند.برای مثال می توانند اشیا و لوازم تزئینی را از قفسه ها و دیوارهای منزل جمع آوری کنند.

دکتر زارع بیان کرد: آموزش هایی از این دست باید به مرور زمان بین مردم دست به دست شود تا آمادگی های لازم در آن ها ایجاد شود. همچنین لازم است در زندگی خود اقداماتی که دارای ریسک بالاتری هستند را انجام ندهند و در عوض اقداماتی را انجام دهند که منجر به کاهش اضطراب خود و اطرافیانشان می شود.

وی اضافه کرد: لازم است مسئولان در شرایط فعلی اقدامات لازمی که در 50 سال اخیر انجام نداده اند را به سرعت انجام دهند که از جمله آن ها می توان به استفاده از فناوری های ویژه در زمینه زمین لرزه اشاره کرد. در واقع مخاطب ما بیشتر مسئولان و افرادی با قدرت تصمیم گیری هستند.

لازم است مسئولان در شرایط فعلی اقدامات لازمی که در 50 سال اخیر انجام نداده اند را به سرعت انجام دهند که از جمله آن ها می توان به استفاده از فناوری های ویژه در زمینه زمین لرزه اشاره کرد

وی با اشاره به تصور نادرست برخی از افراد درباره اینکه بارش باران، ابری بودن هوا و یا آسمانی قرمز علائم وقوع زمین لرزه هستند، گفت:از علائمی مانند بارش باران و وضعیت آسمان نمی توان زمین لرزه را پیش بینی کرد و چنین موضوعی صحت ندارد.

701

کد خبر: 889926

وب گردی

وب گردی