بیش ترین و کم ترین نرخ سواد از آن کدام استان هاست؟ / نمودار

طبق اعلام مرکز آمار ایران استان های اصفهان، سمنان، تهران، البرز و مازندران جزو باسوادترین استان ها و سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمان، خوزستان و لرستان جزو کمترین نرخ سوادی در استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در مقایسه با اوایل انقلاب که 52 درصد مردم کشور در گروه سنی زیر 50 سال بی‌سواد بودند اما در 36 سال گذشته با فرمان امام راحل و تشکیل نهضت سوادآموزی نرخ بی‌سوادی در کشور هر سال روند کاهشی یافت تا جایی که براساس گزارش مرکز آمار در سال 94 از جمعیت 6 سال و بالاتر کشور که حدود 69 میلیون و 985 هزار و 817 بودند 8 میلیون و 846 هزار و 396 نفر بی‌سواد بوده‌اند.

با توجه به محاسبه باسوادی، نرخ باسوادی افراد بالغ، عبارت است از درصد افرادی که در حد خواندن و نوشتن جملات ساده، روخوانی و روان خوانی قرآن مهارت دارند.

طبق آخرین آمار منتشر یافته از سوی مرکز آمار ایران بیشترین افزایش باسوادی از سال 90 تا 95 در پنج استان بوشهر، سیستان و بلوچستان، قزوین، خراسان جنوبی و هرمزگان بوده است که با توجه به این موضوع در این سالها یک میلیون و ۴۸۰ نفر از آمار بیسوادی کشور کم شده است.

هرچند نرخ بی‌سوادی نسبت به اوایل انقلاب کاهش یافته است اما همچنان تلاش جدی مسئولان آموزشی کشور برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در کشور و برقراری عدالت آموزشی در نقاط مختلف کشور را می‌طلبد.

با توجه به این آمار میزان سواد در افراد 10 تا 49 در سال 85 تا 95 به صورت نمودار در زیر آورده شده است:

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار کشور تعداد باسوادان بر حسب جنس در نقاط شهری و روستایی کشور در سال های متوالی 1366، 1377 و 1387، 14287 هزار نفر زن و مرد هستند که 7752 هزار نفر مرد و 6534 هزار نفر زن هستند که طبق این آمار تعداد آمار باسوادان در میان آقایان بیشتر از خانم ها است که در زیر نمودار آن آورده می شود:

طبق گفته های علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن ‏تعداد بی سوادان کشور 2 میلیون و ۶۹۰ هزار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هستند.

وی درباره میانگین سال های تحصیلی در استان های کشور به عنوان یکی دیگر از شاخص های سوادآموزی گفت: بالا ‏بودن میانگین سال های تحصیلی با بالابودن میزان درآمد و بالابودن امید به زندگی رابطه مستقیم دارد. در این راستا میانگین ‏سال های تحصیلی به ۸.۴ رسیده است که در سال ۹۰ این عدد ۷.۶ بوده است. ما در تهران ۹.۸ میانگین سال تحصیلی هر ‏شهروند است و بعد از تهران سمنان و البرز با ۹.۴ بهترین وضعیت را دارند اما سیستان و بلوچستان این میانگین ۶ است و ‏در کردستان و اذربایجان غربی این عدد ۷.۱ است. ‏

همچنین باقرزاده چالش مهم کشور را بی انگیزه بودن کسانی که بی سواد هستند برای پیوستن به طرح باسوادی عنوان کرد و اضافه کرد: ‏مشکل بی انگیزه بودن افراد به مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اشتغال و... باز می گردد که باید برای این موارد راهکار ‏اندیشید. در این میان اتباع خارجی که افغان ها هستند بیشترین انگیزه را دارند به طوری که ما برای ثبت نام آنها سقف تعیین ‏می کنیم. ‏

901/900

کد خبر: 889976

وب گردی

وب گردی