مذاکرات برای احداث نیروگاه هایی با راندمان ۵۵ تا ۶۰ درصدی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: برای ایجاد نیروگاه ها با بازدهی55 تا 60 درصد تاکنون مذاکراتی با سرمایه گذاران و شرکت های فعال نیروگاهی داخلی و خارجی انجام شده و مذاکرات و برنامه ریزی ها در این بخش ادامه دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، اظهار داشت: افزایش راندمان نیروگاهها یکی از مسائل جاری وزارت نیرو است که هم در قوانین بودجه سنواتی کشور، هم قانون برنامه ششم توسعه و هم چشم انداز 1404 مورد تأکید قرار گرفته است.

او افزود: متوسط راندمان نیروگاه های کشور بین 41 تا 42 درصد است، در حالی که متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی حدود 38 درصد است ؛ اگر موفق شویم هر سال یک درصد به متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی کشور اضافه کنیم در پایان برنامه ششم توسعه به متوسط راندمان 42 درصدی در نیروگاه های حرارتی خواهیم رسید.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه " افزایش راندمان نیروگاه های حرارتی به کاهش مصرف سوخت در مقایسه نسبی با میزان توان خروجی منجر خواهد شد"، گفت: هر چه راندمان بیشتر شود، آلایندگی کمتر و ارزش افزوده بیشتری در فعالیت های صنعت نیروگاهی کشور خواهیم داشت.

او ادامه داد: این مهم همواره مورد توجه مسئولان وزارت نیرو ، مسئولان دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است؛ اما مهمترین مسئله در این زمینه جذب سرمایه به منظور بازسازی نیروگاه های فرسوده، تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی و همچنین احداث نیروگاه های جدید با راندمانی بالا است.

فلاحتیان با اشاره به تکلیف برنامه ششم توسعه به منظور احداث نیروگاه های جدید با راندمان بالای 55 درصد، تصریح کرد: در متن قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو موظف شده تا به‌ منظور افزایش بازدهی و ضریب بهره وری نیروگاه ها ، موافقت اصولی برای ایجاد نیروگاه ها با بازدهی پنجاه و پنج تا شصت درصد صادر کند، که در این زمینه تاکنون مذاکراتی با سرمایه گذاران و شرکت های فعال نیروگاهی داخلی و خارجی انجام شده و مذاکرات و برنامه ریزی ها در این بخش ادامه دارد.

ضرورت تبدیل واحدهای سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی به منظور افزایش راندمان نیروگاه ها که به کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی هوا و افزایش درآمدزایی ملی منجر می شود، در چند سال اخیر مورد توجه متولیان امر قرار دارد؛ اما کُندی تصمیم گیری و اجرای برنامه ها در این زمینه کاملا مشهود است.

پیش از این در قانون برنامه پنجم توسعه برای دولت تکلیف شده بود که به گونه ای برنامه ریزی و عمل کند که سالانه یک درصد به راندمان نیروگاه های کشور افزوده شود ؛ اما این مهم در طول اجرای برنامه پنجم توسعه مغفول ماند و عملیاتی نشد. با توجه به اینکه هر یک درصد افزایش راندمان نیروگاه های کشور 2 هزار میلیارد تومان صرفه جویی سالانه به دنبال دارد ، اگر وظیفه وزارت نیرو در طول 5 سال اجرای برنامه پنجم عملیاتی می شد ، صرفه جویی قابل توجهی برای کشور به دنبال داشت.

در حال حاضر ظرفیت نیروگاه های بخاری 15 هزار و 829 مگاوات است که 20.5 درصد سهم کل نیروگاه های کشور را به خود اختصاص داده اند. ظرفیت نیروگاه های گازی 27 هزار و 258 مگاوات است که 35.35 درصد از ظرفیت نصب شده کل کشور را تشکیل می دهند. همچنین ظرفیت نیروگاه های سیکل ترکیبی نیز 19 هزار و 470 مگاوات است که سهمی 25.25 درصدی در نیروگاه های نصب شده را به خود اختصاص داده اند.

تبدیل 27 هزار و 258 مگاوات ظرفیت واحدهای سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی ، هم به افزایش متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی کشور منجر می شود و هم صرفه جویی ها و درآمدزایی های آتی بسیاری در پی خواهد داشت.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 889983

وب گردی

وب گردی