پیشنهاد 300 میلیون دلار اعتبار برای ادامه طرح‌های آبرسانی روستایی

معاون دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو از پیشنهاد 300 میلیون دلار اعتبار برای طرح‌های آبرسانی روستایی در لایحه بودجه سال 1397 از سوی دولت، خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، جواد حاجیانی بوشهریان معاون دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این مطلب گفت: این میزان اعتبار به صورت نقدی از محل صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد.

* بسته پیشنهادی بودجه طرح‌های عمرانی بخش آب و آبفا وزارت نیرو
معاون دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو در ادامه اظهار داشت: بسته پیشنهادی بودجه طرح‌های عمرانی بخش آب و آبفا وزارت نیرو در لایحه بودجه سال 1397 در سه فصلِ منابع آب، که عمدتاً شامل طرح‌های آبرسانی و سد و شبکه‌های آبیاری و زهکشی و بهبود بهره برداری، فصل انرژی شامل طرح‌های نیروگاه‌های برقابی و فصل عمران شامل دو برنامه آبرسانی شهری و روستایی و فاضلاب است، تهیه شده است.
حاجیانی با بیان این مطلب که در سال 1396 در سه فصل آب، عمران و انرژی، 717 طرح داشتیم که در لایحه بودجه پیشنهادی سال 1397 این تعداد به 700 طرح کاهش یافته است، افزود: عمده این طرح‌ها، طرح‌های سد و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، طرح‌های آبرسانی، طرح‌های بهبود بهره‌برداری، طرح‌های تأمین آب روستایی، طرح‌های پژوهشی کاربردی و طرح‌های ایجاد تاسیسات فاضلاب است که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، توزیع اعتبارات با توجه ویژه به افزایش سهم اعتباری طرح‌های آبرسانی شهری و روستایی و در برنامه بهبود بهره برداری، طرح‌های احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بوده است.
او اضافه کرد: در بودجه بخش آب و آبفا در چهار سال گذشته، توجه به رویکرد غیرسازه ای از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو بوده، تا آنجا که با وجود تغییرات اندک در سهم سالانه منابع عمومی بخش آب و آبفا، وزارت نیرو با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، از سهم اعتبارات سازه‌ای کاسته و به سهم اعتبارات غیرسازه ای به شکل چشمگیری افزوده است.
معاون دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفا وزارت نیرو با اشاره به اینکه در بودجه مصوب سال 1396 برای طرح‌های بخش آب و آبفا حدود 7 هزارو 400 میلیارد تومان اعتبار داشته و در لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال 1397 با 40 درصد کاهش به حدود 4 هزارو 500 میلیارد تومان رسیده، افزود: به طور کلی در سال گذشته از میزان اعتبار منابع عمومی مندرج در قانون تنها حدود 36 درصد تخصیص داده شده است که البته عمده تخصیص اعتبارات در قالب پرداخت اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت بوده است.

* تأمین اعتبار لازم برای طرح‌های مهار آب‌های مرزی و آبرسانی روستایی
جواد حاجیانی با بیان این مطلب که بطورکلی از 7 هزارو 450 میلیاردتومان بودجه سال 1397 از محل منابع عمومی، حدود 2 هزارو 500 میلیارد تومان اختصاص یافته است، افزود: البته اعتباراتی خارج از منابع عمومی نیز به وزارت نیرو اختصاص یافته که شامل اعتباراتی برای طرح‌های مهار آب‌های مرزی و طرح‌های آبرسانی روستایی هستند که برای طرح مهار آب‌های مرزی به صورت ویژه با دستور مقام معظم رهبری اعتباری به میزان 8 میلیارد دلار اختصاص یافت که 6 میلیارد دلار آن سهم وزارت نیرو و مابقی سهم وزارت جهاد کشاورزی بوده است.
معاون دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفا وزارت نیرو ادامه داد: در آبرسانی روستایی نیز 500 میلیون دلار در قانون بودجه سال 1394 از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد که در سال 1395 هزینه گردید، ضمن اینکه در سال 1396 نیز مبلغ 990 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1397 نیز 300 میلیون دلار برای اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه‌های آن، پیشنهاد شده است که به صورت نقدی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.

*استفاده از سایر منابع اعتباری برای اجرای طرح‌های آبی
او تصریح کرد: بجز منابع یاد شده برای برخی طرح‌ها، از سایر منابع اعتباری از جمله تسهیلات فاینانس داخلی، تسهیلات فاینانس خارجی، وام‌های بانک‌های توسعه‌ای، نظیر بانک‌های توسعه اسلامی و اکو نیز استفاده شده است.
حاجیانی تأمین اعتبار طرح‌هایی مانند خط دوم آبرسانی به تبریز، احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب 5 شهر استان خوزستان، بازرسی و بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان، احداث سد شفارود، نیروگاه برقابی رودبار لرستان، را از جمله طرح‌های منتفع از تسهیلات فاینانس خارجی و طرح سد نرماب در استان گلستان را نیز از تجربه‌های موفق در استفاده از تسهیلات فاینانس داخلی دانست.
او گفت: بجز طرح‌های یادشده، طرح‌هایی همچون ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر مشهد، آبرسانی از سد کوچری به شهر قم، طرح ساختمان سد کهیر در استان سیستان و بلوچستان، سد سرنی در استان هرمزگان و ایجاد تاسیسات فاضلاب روستایی و همچنین ایجاد تاسیسات فاضلاب 6 شهر اولویت دار استان فارس نیز از جمله طرح‌های منتفع از تسهیلات بانک توسعه اسلامی هستند.
معاون دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفا وزارت نیرو استفاده از روش‌های مشارکت عمومی – خصوصی برای اجرای برخی طرح‌ها را نیز، یکی از تجربه‌های موفق و منحصر به فرد وزارت نیرو در بین سایر دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد و ضمن تمجید از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای پیگیری و راهبری انعقاد اینگونه قراردادها، ترغیب سرمایه گذاران برای مشارکت در اینگونه قراردادها را به عنوان نقطه عطفی در جذب سرمایه بخش خصوصی قلمداد و تصریح کرد: در این گونه قراردادها که عمدتاً در قالب سه روش BOT و BOO و بیع متقابل منعقد می‌شود، سرمایه گذاران ترغیب می‌شوند تا در قالب قراردادهای خاصی بنام مشارکت عمومی-خصوصی (P.P.P) در پروژه‌ها سرمایه گذاری و آنان را اجرا کنند.
او در ادامه افزود: در بحث قراردادهای مرتبط با تاسیسات نمک زدایی، دولت آب تولیدی توسط بخش خصوصی را با قیمتی که در مناقصه برنده شده است، خریداری نموده و بهای مذکور را از ردیف اعتباری خرید تضمینی آب مندرج در قانون بودجه به آنان پرداخت می‌کند.

* اولویت وزارت نیرو تأمین آب شرب کشور است
حاجیانی با بیان اینکه در شرایط فعلی و در خصوص موضوع تأمین آب، اولویت وزارت نیرو تأمین آب شرب کشور است، افزود: توسعه ایجاد سامانه‌های تاسیسات نمک زدایی در نوار ساحلی می‌تواند بخش زیادی از مشکل کمبود آب شرب آن مناطق را مرتفع کند.
او میزان آب تولیدی از تاسیسات نمک زدایی را در زمان کنونی حدود 150 هزار متر مکعب در شبانه روز عنوان کرد، و در ادامه گفت: وزارت نیرو در مورد استفاده از روش‌های مشارکت عمومی- خصوصی بین سایر دستگاه‌های دولتی نیز شاخص بوده و این مدل سرمایه گذاری را با استفاده از ظرفیت ماده قانونی بند الف ماده 142 قانون برنامه پنجم توسعه آغاز و هم اکنون نیز در چهارچوب ماده 20 قانون الحاق (2) پیگیری می‌کند.

*نقش مدیریت تقاضا در پویایی اقتصاد آب
معاون دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفا وزارت نیرو تاکید کرد: اگر بخواهیم اقتصاد آب پویا شده و فارغ از نیاز به اعتبارات نه چندان مطمئن دولتی، اعتبارات مورد نیاز در بخش آب و آبفا را تأمین کنیم، بایستی به مقوله مهم مدیریت تقاضا که از برنامه‌های اصلی وزیر نیرو است، توجه ویژه نشان داده و آن را در قالب بسته‌ای شامل استفاده از روش‌های نوین در جهت کاهش قیمت تمام شده آب، حرکت به سوی واقعی‌تر شدن قیمت تعرفه آب، کاهش هدررفت آب و تهیه استانداردها و ضوابط لازم، باز تعریف و اجرایی کنیم.

*خرید پساب بخشی از خرید تضمینی آب است
او با اشاره به اینکه بخشی از بودجه خرید تضمینی مربوط به خرید پساب است، اظهار داشت: زمانی ممکن است یک صنعت نیاز به آب داشته باشد و با توجه به کمبود آب و اولویت تأمین آب شرب نتوانیم نیاز وی را تأمین کنیم، صنعت در این بخش با سرمایه خود و با مجوز وزارت نیرو مبادرت به احداث شبکه و تصفیه خانه فاضلاب در منطقه خواهد کرد که طبق قانون و مقررات وزارت نیرو، بخشی از پساب حاصله در اختیار او قرار خواهد گرفت تا بتواند نیاز خود را مرتفع کند و این امر در قالب مدل بیع متقابل صورت می‌پذیرد و وزارت نیرو در مناطقی که این تقاضا وجود داشته باشد، پس از بررسی میزان پساب تولیدی و امکان تخصیص آن، از تقاضای یاد شده استقبال خواهد کرد.
او ادامه داد: وزارت نیرو موظف است که فاضلاب را تصفیه و تبدیل به پساب کند، و چنانچه صنایع متقاضی پساب در منطقه وجود نداشته باشد، این وزارتخانه می‌تواند پساب حاصله را در قالب قرارداد مشارکت عمومی- خصوصی، با حضور سرمایه گذران و با استفاده از ردیف خرید تضمینی به همان شکلی که در قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی تاسیسات نمک زدایی عنوان شد، خریداری کند.

*اولویت‌های اصلی وزارت نیرو
حاجیانی در انتها مجدداً مدیریت تقاضا و اصلاح الگوهای مصرف بر تأمین منابع جدید را ازاولویت های اصلی وزارت نیرو برشمرده و بر ظرفیت سازی ساختاری، استفاده از نیروی انسانی مناسب در جهت توانمند کردن وزارت نیرو در مقوله اقتصاد آب، برای استقرار مدیریت هدفمند تقاضا تاکید کرد.
او ضمن اینکه رفع چالش‌های فراروی استفاده از روش‌های مشارکت عمومی – خصوصی در وزارت نیرو برای تأمین منابع مالی طرح‌ها را، از دیگر اولویت‌های اصلی وزارت نیرو عنوان کرد،‌ بیان داشت: همراهی و همفکری با ذی‌نفعان، از جمله سرمایه‌گذران و تشکل‌های صنفی مرتبط، ضروری و زمینه ساز رفع مشکلات روش‌های یاد شده خواهد بود.

402

کد خبر: 890012

وب گردی

وب گردی