مجهزشدن مجتمع‌های پتروشیمی به سامانه پایش لحظه‌ای آلاینده‌ها

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بسیاری ازمجتمع‌های پتروشیمی با هدف صیانت از محیط زیست به سامانه پایش لحظه‌ای آلاینده‌ها مجهز شده‌اند .

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: مجتمع های پتروشیمی همکاری خوب و سازنده ای با سازمان محیط زیست دارند و در این مسیر خوشبختانه نصب سامانه پایش آنلاین در بسیاری از پتروشیمی ها انجام شده و سایر مجتمع ها نیز درحال نصب هستند.
شینا انصاری، با اشاره به این که تمام مجتمع‌های پتروشیمی براساس دستورالعمل های موجود و نیز برنامه‌ ریزی‌های انجام شده به سیستم پایش لحظه‌ای آلاینده‌ها مجهز می‌شوند، گفت: تاکنون ۴ واحد در حوزه پالایش و پتروشیمی به دلیل رعایت ضوابط زیست محیطی، از فهرست دریافت مالیات بر ارزش افزوده خارج شده‌اند.
او به موضوع پایش آنلاین برخی آلاینده‌های صنایع بزرگ کشور از جمله پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت: امکان پایش آنلاین تمامی عامل‌های آلایندگی وجود ندارد، اما در بخش پالایشگاهی و پتروشیمی عواملی نظیر ذرات دی اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن و گوگرد به صورت لحظه‌ای مورد آزمایش قرار می‌گیرند، هم اکنون بیش از ۲۴ درصد صنایع بزرگ کشور از جمله بخش نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به سیستم پایش آنلاین مجهز هستند.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خوشبختانه مجتمع های پتروشیمی همکاری مناسبی در مورد نصب سیستم های پایش آن لاین داشته اند.
او به پایش پیوسته و مستمر آلایندگی واحدهای بزرگ صنعتی از جمله مجتمع‌های پتروشیمی اشاره کرد و افزود: هم اکنون ۱۸۳۵ واحد بزرگ صنعتی در کشور دارای اولویت هستند که باید سیستم پایش آنلاین در آنها نصب شود که پتروشیمی‌ها نیز جزء این صنایع محسوب می‌شوند.
انصاری تصریح کرد: از ۱۸۳۵ واحد صنعتی، ۴۳۳ واحد بزرگ که دارای اولویت هستند در ۲ بخش پساب و دودکش مجهز به سیستم پایش آنلاین شده‌اند.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که صحه گذاری پایش آنلاین برای این سازمان مهم تلقی می‌شود، عنوان کرد: تا زمان پیاده سازی نظام صحه گذاری پایش آنلاین، پایش‌‌ها به صورت دوره‌ای انجام می‌شود، در مراحل بعد و کسب اطمینان از داده‌ها و خطای کمتر، به سمت پایش آنلاین حرکت می‌کنیم.
او گفت: بحت پایش آنلاین خروجی صنایع بزرگ کشور در لایحه هوای پاک مطرح شد و مزیت آن نیز در مقایسه با روش قدیمی و کلاسیک اندازه‌گیری آلاینده‌ها، مدیریت به هنگام و مناسب در مواقع بحرانی است.
انصاری به موضوع دریافت عوارض و مالیات از واحدهای آلاینده نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای آلاینده محیط‌ زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نکنند، طبق تشخیص و اعلام این سازمان مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی هستند که واحدهای پالایش و پتروشیمی نیز در شمول این ماده قرار می‌گیرند، اما در صورت انجام ضوابط زیست محیطی و کاهش آلاینده‌ها و رساندن آن به حد مجاز، از فهرست دریافت مالیات خارج خواهند شد که تاکنون ۴ واحد در حوزه پالایش و پتروشیمی از این جمع خارج شده‌اند.

402

کد خبر: 890191

وب گردی

وب گردی