افتتاح طرح‌های گازرسانی پایتخت فیروزه‌ای با اعتبار بیش از 2 هزار میلیارد تومان

با افتتاح طرح‌های گازرسانی و خطوط انتقال گاز در مناطقی از خراسان رضوی، مردم، صنایع و نیروگاه‌ها از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، پروژه‌های عظیم گازرسانی در استان خراسان رضوی، امروز (چهارشنبه، ششم دی‌ماه) با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری و حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت در امور گاز و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

برای اجرای این طرح‌ها در بخش‌های صنعتی و خانگی هزینه‌ای بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صرف شده است.

آغاز گازرسانی به شهر همت آباد

با گازرسانی به شهر همت آباد، فاز نخست پروژه احداث خط انتقال گاز ۵۲ کیلومتری همت آباد - بار در استان خراسان رضوی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

طول این خط (از ابتدای خط تا شهرستان همت‌آباد) در فاز اول، ۱۳ کیلومتر است و با بیش از ۱۲ میلیارد تومان هزینه به بهره‌برداری می‌رسد.

قطر این خط انتقال ۱۰ اینچ و با فشار ۱۰۵۰ PSI (پوند بر اینچ مربع) طراحی شده است، خط انتقال گاز همت آباد از خط ۱۲ اینچ موجود نیشابور- سبزوار در کیلومتر ۱۵۸ منشعب شده و با رسیدن به شهرستان همت‌آباد، مردم این استان را از نعمت گاز بهره‌مند می‌سازد.

این خط شامل ایستگاه انشعاب ابتدای خط، ایستگاه فرستنده توپک، ایستگاه انشعاب، CGS (ایستگاه تقلیل فشار گاز) همت آباد و ایستگاه حفاظت کاتدیک است.

هم اکنون حدود ۳۰ کیلومتر از کل پروژه، لوله‌گذاری شده و هدف از اجرای آن گازرسانی به شهرها و روستاهای محروم از نعمت گاز طبیعی منطقه مانند همت‌آباد، امیرآباد، بار و غیره است.

در احداث این پروژه، حدود هزار و ۱۰۰ شاخه لوله به وزن تقریبی ۶۶۵ تن مورد استفاده قرار گرفته که با احتساب سایر اقلام و کالاهای مورد نیاز پروژه، از طریق ۳۰ تریلر حمل شده است.

آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال تربت‌حیدریه – کاشمر

عملیات احداث خط لوله انتقال گاز تقویتی ۱۶ اینچ تربت حیدریه کاشمر نیز با هدف تقویت فشار گاز شهرهای واقع در منطقه و گازرسانی به مصرف‌کننده‌های جدید به طول تقریبی ۷۷ کیلومتر و با فشار طراحی ۱۰۵۰ پوند بر اینچ مربع انجام شده است.

این طرح با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان از حوالی شهر تربت‌حیدریه آغاز شده و تا ایستگاه تقلیل فشار (CGS) کاشمر ادامه دارد، این خط لوله شامل یک ایستگاه فرستنده توپک، ۵ ایستگاه شیر بین راهی، یک ایستگاه گیرنده توپک و ۲ ایستگاه حفاظت کاتدیک است.

محل اجرای این پروژه در استان خراسان رضوی حد فاصل شمال شهر‌ تربت‌حیدریه تا جنوب شهر کاشمر و در مجاورت خط لوله ۱۲ اینچ موجود بوده است.

بهره‌برداری از خط انتقال گاز تقویتی اسفراین- نقاب- جغتای

خط انتقال گاز تقویتی اسفراین - نقاب - جغتای نیز به منظور تقویت خط انتقال گاز از جنوب استان خراسان رضوی و گازرسانی به بخش‌های صنعتی استان و همچنین گازرسانی به مجتمع فولاد سبز‌وار اجرایی شده و هزینه‌ای بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

402

کد خبر: 890227

وب گردی

وب گردی