رویکردهای پژوهشی باید با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان همراه باشد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رویکردهای پژوهشی باید با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان همراه باشد

به گزارش ایسکانیوز،دکتر محمدرضا دارابی محبوب در جشنواره هفته پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در تالار ابن‌سینا برگزار شد، اظهار کرد: حوزه‌های پژوهشی باید اولویت‌ها و نیازمندی‌های خود را مشخص و ‌بر اساس آن اهداف حرکت و عمل کنند.

وی با بیان اینکه پژوهش یکی از ارکان آموزشی دانشگاه است و اگر دانشگاه به معنای خاص در زمینه آموزش و پژوهش فعالیت کند بسیار موثر خواهد بود، افزود: در دانشگاه عمدتا برای آموزش و پژوهش اساتید و دانشجویان هستند و بستر کار آماده می‌شود که اعضای هئیت علمی بتوانند آموزش را به عنوان یک حرفه معلمی و پژوهش را بسترساز در جامعه و در سطح علوم و دانشگاه آماده کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه امروز نسل سوم دانشگاه‌ها مطرح هستند، تصریح کرد: رویکردهای پژوهشی باید با تقویت شرکت‌های دانش بنیان همراه باشد و همچنین تقویت پژوهش‌های کاربردی و مهارتی برای استفاده خارج از دانشگاه صورت گیرد تا بتوان دانشگاه را از طریق پژوهش‌ به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین سوق داد.

دارابی عنوان کرد: براساس آماری که به دست آوردیم جایگاه ما در حوزه پژوهش و در کشور بسیار خوب است و این امر مهم نشان می‌دهد فعالیت‌های خوبی در حوزه پژوهش صورت گرفته اما ما این موضوع را کافی نمی‌دانیم، بلکه ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که هر سال یک طرح پژوهشی و حداقل یک یا دو مقاله داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: سرمایه عظیمی که دانشگاه از نظر هیئت علمی دارد، ما را در یک وضعیت مطلوب قرار داده است، اگرچه که هنوز با حد ایده‌آل فاصله داریم؛ اما به هر حال نسبت به دانشگاه‌های هم تراز خود در سطح قابل قبولی قرار داریم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: یکی از اقدامات خوبی که در سال‌های اخیر انجام شد، جذب اعضای هیئت علمی بود که کار پژوهشی انجام دهند؛ بایستی چنین فعالیت‌هایی به صورت هدفمند انجام شود و این امر در قالب مهم برنامه‌های مدونی تحقق یابد.

دارابی اظهار کرد: در حوزه پژوهش هم مراکز تحقیقاتی زیادی ایجاد شده است و بعضی از مراکز تحقیقاتی زمانی که قصد داشتند مجوز بگیرند، شوق بسیار زیادی داشتند، اما متاسفانه فعالیت کافی انجام نمی‌دهند و عده‌ای در آستانه منحل شدن قرار دارند و این امر نشان می‌دهد که از ادامه این کار تا حدودی منصرف شده‌اند، اما به هر حال باید این مراکز تحقیقاتی بالینی تقویت و هم فعالیت‌هایشان کنترل شود و برای آن‌ها انگیزه ایجاد کنند تا بتوانند به اهداف خود دست یابند و کارهای پژوهشی بیشتری انجام دهند.

وی گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا از نیروهای جوان برای کارهای پژوهشی استفاده نمی‌شود؟ جوانان نیروهای بکری هستند و باید برای آن‌ها کلاس‌های آموزشی برگزار شود تا بتوان این نیروها را جذب کرد و به آنان میدان داد. اما متاسفانه عده‌ای شهامت ندارند که به نیروی جوان اختیار بدهند و همیشه سعی کردیم افرادی که سن بالا و از تجربه کافی برخوردار هستند، استفاده کنیم اما باید در این زمینه جوانان مدیریت را به دست گیرند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهداضافه کرد: افراد در زمینه فعالیت‌های پژوهشی باید بستر سازی را تقویت کنند و برای کارهای پژوهشی و بنیادی آماده شوند، چرا که انجام کارهای پژوهشی در پیشرفت جامعه موثر است و هیچ موسسه‌ای بدون کار پژوهش هرگز موفق نبوده و اگر کار پژوهشی نباشد پیشرفتی در کار صورت نخواهد گرفت.

دارابی یادآور شد:جامعه بی‌تفاوت جامعه زنده‌ای نیست و به عبارتی دانشگاه بی‌تفاوت هم دانشگاه پویایی نیست، لذا باید در برگزاری مراسم‌های مختلف دانشگاه استقبال خوبی داشته باشیم چرا که تمامی افراد در دانشگاه محقق و پژوهشگر هستند، بنابراین دانشگاه‌ها باید مورد توجه ویژه‎ای قرار گیرند.

دکتر محسن تفقدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: در نظام‌های جهانی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، کسب رتبه سوم در تولید علم در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ارتقاء رتبه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی ESI براساس تعداد کل استنادات مقالات از جمله دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شمار می‌رود.

وی افزود: فعالیت‌ها و اقداماتی که در حوزه معاونت پژوهش و فناوری انجام شده می‌توان به ساخت، تجهیز و افتتاح مرکز پایش سلامت کارکنان دانشگاه، آغاز پروژه تحقیقاتی کوهورت پرشین و فاز دوم‌ مطالعه مشهد، اتمام ساختمان و افتتاح بیوبانک برای نگهداری نمونه‌های زیستی دانشگاه، جذب بیش از 15 میلیارد ریال اعتبار از طریق طرح‌های نیماد و کسب رتبه سوم در میان کمیته‌های تحقیقات دانشجویی سراسر کشور در رتبه‌بندی پژوهش سال گذشته دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: افتتاح اتاق تمیز بیوتکنولوژی به منظور تولید داروهای زیست فناوری، بهره‌برداری از واحد نیمه صنعتی دارو، برگزاری اولین فن بازار حوزه فناوری سلامت در شرق کشور، برگزاری دوره کارآفرینی و ایده‌پروری سوغات سلامت معنوی مشهد، 13 مورد ثبت اختراع و آغاز پذیرش دانشجویان خارجی در دوره‌های دستیاری پزشکی از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات در حوزه معاونت پژوهش و فناوری به شمار می‌رود.

تفقدی خاطرنشان کرد: تمرکز فزاینده منابع پژوهشی بر اولویت‌ها و ماموریت‌های ملی و منطقه‌ای، توجه به رویکردهای اصلی علم پزشکی و برنامه‌ریزی برای تامین زیرساخت‌ها و مقدمات لازم، تلاش برای بهره‌برداری فزاینده از تمامی ظرفیت‌های دانشگاه به ویژه حوزه پزشکی بالینی در راستای دستیابی به ماموریت‌ها و تلاش برای بهره‌برداری علمی فزاینده از قابلیت‌های طب سنتی از جمله رویکردهای آینده معاونت پژوهش و فناوری محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: پذیرش افراد توانمند از نظر آموزش و پژوهش در جایگاه هیات علمی دانشگاه، تامین کافی و منظم منابع مالی حوزه پژوهش و فناوری به منظور برنامه‌ریزی بهتر، مساعدت ویژه در ایجاد پردیس فناوری دانشگاه و توجه ویژه به موضوع تامین نیروی کارشناسی متخصص و پایدار و فضای فیزیکی برای حوزه معاونت و پژوهش با توجه به گسترش روز افزون مسئولیت‌ها و تکالیف حمایت‌هایی است که در حوزه معاونت پژوهش و فناوری مورد نیاز تلقی می‌شود.

تفقدی گفت: هدایت پژوهش به سوی اولویت‌ها و نیازها و ماموریت محوری در آموزش و پژوهش که هر دو را باید با هم پیش ببریم، اصلاحات در مراکز تحقیقاتی و تلاش برای تاسیس پژوهشکده‌ها، توسعه زیرساخت‌های پژوهشی، اخلاق و توانمندسازی و توزیع بهینه منابع محدود پژوهش و توجه ویژه به اعضای هیات علمی جوان از جمله ضرورت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شمار می‌رود.

در پایان از برگزیدگان جشنواره هفته پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تقدیر به عمل آمد.

منبع:ایسنا

204

کد خبر: 890659

وب گردی

وب گردی