وقوع 1700 پس‌لرزه در سرپل ذهاب /پیش‌بینی وقوع پس‌لرزه تا ۵ ماه آینده

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تخریب ۳۷۰۰۰ واحد مسکونی و تجاری در سر پل ذهاب خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی بیت‌الهی با اعلام این‌که در زمین لرزه سرپل ذهاب 37 هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شده است، اظهار کرد:‌تاکنون 1700 پس‌لرزه در سرپل ذهاب روی داده است.

او تاکید کرد: پیش بینی می‌شود پس‌لرزه‌های سرپل ذهاب تا 150 روز ادامه داشته باشد.

بیت‌الهی چند روز پیش نیز درباره زلزله تهران گفته بود:‌ در پس‌لرزه‌هایی که بعد از زلزله اصلی رخ می‌دهد بر اساس منطق و علم زلزله‌شناسی باید پس‌لرزه‌ای با نیم تا یک ریشتر کمتر از زلزله اصلی رخ دهد و به این ترتیب انرژی آزادشده زمین تخلیه شود.

او ادامه داد: در زلزله 5.2ریشتری تهران و البرز این مورد را شاهد نبودیم و عموماً پس‌لرزه‌های با فاصله 2 تا 3 ریشتر ثبت شده بود که پس‌لرزه سه‌شنبه شب گذشته تا حد قابل‌توجهی نگرانی ما را برطرف کرد.

او با بیان این‌که پس‌لرزه سه‌شنبه شب گذشته دقیقاً روی موقعیت زلزله 5.2ریشتری رخ داد، تصریح کرد: اینکه پیش‌بینی کنیم که این پس‌لرزه، آغاز فعالیت گسل شمال تهران است و ممکن است زلزله بزرگ‌تری اتفاق بیفتد، سخنی بر مبنای مشاهدات علمی نخواهد بود، در عین حال این‌که گفته شود با وقوع این زلزله، زلزله‌ای با بزرگای بیش از 4 و 5 نیز قابل تصور نیست، صحیح نبوده و مورد تأیید نیست.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که خطر بالقوه زلزله در اقصی نقاط کشور امری دائمی و مستمر است، اظهار کرد: احتمال خطر را همه می‌دانیم و بر اساس آن نیز باید برنامه‌های ساخت‌وساز و توسعه‌ای را در دستور کار قرار دهیم. مسئولان باید با مشاهده چنین زلزله‌های خفیفی که در واقع مانور زلزله است رویکردهای صحیح و اجرایی اتخاذ کرده و در این کار سرمایه‌گذاری کنند تا خطرات را به حداقل برسانند.

بیت‌اللهی گفت: زلزله 5.2ریشتری که منشأ اصلی آن گسل ماهدشت بوده، فعالیت گسل زلزله غرب تهران را نشان می‌دهد و بر آمادگی داشتن برای خطرات احتمالی زلزله توسط مسئولان و مردم تأکید دارد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 890719

وب گردی

وب گردی