نفت خام برنت چیست؟

برنت اسم یک نوع غاز است، نام یک میدان نفتی در دریای شمال است که در اقیانوس اطلس و در قاره اروپا واقع شده است. همچنین این نفت سنگین‌تر از نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) و سبک‌تر از نفت اوپک (OPEC) است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یکی از مهمترین مراجع قیمت‌گذاری نفت خام در بازار بین‌المللی است. برنت یک سبد نفتی شامل نفت خام برداشت‌ شده از چهار چاه نفت بریتانیایی و نروژی در دریای شمال می‌شود و نفتی سبک و شیرین محسوب می‌شود.

همچنین نفت برنت (Brent Crude) دریای شمال، از اصطلاحاتی است که روزانه حداقل یک بار در هر یک از بخش‌های خبری بکار می‌رود. نفت برنت بزرگترین دسته از دسته‌بندی‌های نفت خام است.

برنت اسم یک نوع غاز است، نام یک میدان نفتی در دریای شمال است که در اقیانوس اطلس و در قاره اروپا واقع شده است. نفت برنت که بزرگترین دسته از دسته‌بندی‌های نفت خام است؛ مخلوطی از نفت استخراج شده از میدان نفتی برنت و نینان در دریای شمال است که از طریق شبکه خط لوله به پایانه نفتی سالوم وو، بزرگ‌ترین بندر صادراتی دریای شمال، در بریتانیا انتقال می‌یابد و در آنجا بارگیری می‌شود.

به عبارتی دیگر ماده سیاه رنگی که از صخره ها می جوشید و به آن «روغن سنگ» می گفتند، برای سرخ پوستان آمریکا مصرف دارویی داشت و آن را شفابخش می دانستند. «پترولیوم» واژه ای لاتین و مشتق از «پترا» به معنای صخره و «اولیوم» به معنای نفت است.

این واژه با «اویل»، کم و بیش در یک معنا به کار می رود.

تولید تجاری نفت، نخست برای آن بود که شب را کنار زند و به خانه ها روشنی بخشد، اما رفته رفته با کشف دیگر خواص نفت، این هیدروکربور به کالایی استراتژیکی تبدیل شد که بدون عرضه مستمر و مداوم آن، ثبات و امنیت جهان به خطر می افتد.

نفت برنت از نوع نفت خام سبک است. این نفت سنگین‌تر از نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) و سبک‌تر از نفت اوپک (OPEC) است. این نفت بدلیل وجود تقریبا 0.73 درصد گوگرد، در دسته‌بندی نفت خام شیرین قرار می‌گیرد. همچنین نفت خام برنت گزینه‌ای ایده‌آل برای تولید بنزین است. این نفت دارای API یا گرانیته برابر تقریبا 38 و گرانیته خاص 0.835 است.

می توان یادآور شد که برنت مهمترین مرجع قیمت نفت خام در منطقه آتلانتیک است و حدود دو سوم نفت مبادله‌شده در بازار بین‌المللی بر اساس نفت برنت قیمت گذاری می‌شود. وست تگزاس اینترمیدیت، سبد نفتی اوپک، نفت خام دوبی و نفت خام عمان از دیگر مراجع قیمت‌گذاری نفت در کنار نفت برنت هستند.

مقدار گوگرد نفت برنت بیشتر از WTI و کمتر از اپک است به همین دلیل در گذشته قیمت این نوع نفت کمی کمتر از نفت وست تگزاس و کمی بیشتر از نفت اپک بود. البته از اواخر سال ۲۰۱۰ به این طرف نفت برنت تقریبا همیشه از وست تگزاس گرانتر معامله شده‌است و اختلاف قیمت برنت و وست‌تگزاس گاهی تا ۲۰ دلار رسیده است.

402

کد خبر: 890735

وب گردی

وب گردی