ژن درمانی می تواند حفاظت طولانی مدت در برابرHIV ایجاد کند

محققان از طریق ژن درمانی، سلولهای بنیادی خون سازی طراحی کرده اند که این سلولهای مهندسی شده نه تنها سلول های آلوده به HIV را تخریب کردند، بلکه بیش از دو سال دوام داشتند، و بنابراین توانایی ایجاد ایمنی بلند مدت در برابر ویروس ایدز ایجاد می کنند.

به گزارش ایسکانیوز،از طریق ژن درمانی، محققان سلولهای بنیادی خونساز (سلول های ساقه / پروتروهات خونگرم یا HSPC ها) را برای انتقال ژنهای گیرنده آنتی ژنهای کایمریک (CAR) به سلول هایی که می توانند سلول های آلوده به HIV را شناسایی و از بین ببرد، طراحی کرده اند. این سلولهای مهندسی شده نه تنها سلول های آلوده را تخریب کردند، بلکه بیش از دو سال دوام داشتند، و این نشان می دهد که توانایی ایجاد ایمنی بلند مدت در برابر ویروس که باعث ایدز می شود را دارند.

داروهای ضد ویروسی می توانند مقدار HIV را در بدن به حد قابل ملاحظه ای کاهش دهند، اما تنها پاسخ ایمنی موثر، می تواند ویروس را از بین ببرد. محققان به دنبال راهی برای بهبود توانایی بدن برای مبارزه با ویروس با استفاده از سلول های بنیادی خون ساز به منظور هدف قرار دادن و کشتن سلول های آلوده به ایدز برای زندگی فرد هستند. اگرچه سلول های T گیرنده آنتی ژنهای کایمریک(CAR) ، به عنوان یک ایمونوتراپی قوی برای انواع مختلف سرطان ظاهر شده اند - و وعده هایی در درمان عفونت HIV - 1 را نشان می دهند، درمان ممکن است ایمنی طولانی مدت را ایجاد نکند. محققان، پزشکان و بیماران نیاز به محصولات مبتنی بر T دارند که می توانند به سلول های بدخیم و یا آلوده ای که ممکن است چند ماه یا چند سال پس از درمان دوباره ظاهر شوند منتقل گردند.

از آنجا یی که HIV از CD4 برای آلوده کردن سلول ها استفاده می کند، محققان از یک مولکول CAR استفاده کردنده اند که با ایجاد مانع برای تعامل ضروری بین HIV و سلول سطح ملکول CD4، سلولهای بنیادی مشتق از سلول T را وادار کند، سلولهای آلوده را هدف قرار دهند. هنگامی که CD4 در مولکول CAR به HIV متصل می شود، همه مناطق مولکول CAR را به فعال شدن و کشتن سلول های آلوده به ایدز تبدیل می کند. محققان دریافتند که اصلاح سلول های بنیادی خون ایجاد شده در آزمایش حیوانات منجر به بیش از دو سال تولید پایدار سلول های بیان کننده CAR بدون هیچ گونه عارضه جانبی شده است. علاوه بر این، این سلول ها به طور گسترده در سراسر بافت های لنفی و دستگاه گوارش توزیع شده است، که مهمترین سایت های آناتومیک برای تلقیح و پایداری HIV در افراد آلوده است. مهمتراز همه، سلول T های مهندسی شده نشان دهنده کارایی در حمله و کشتن سلول های آلوده به ایدز است.
این یافته ها برای اولین بار نشان می دهد که سلول های بنیادی خون را می توان با یک درمان CAR اصلاح کرد که می تواند با خیال راحت در مغز استخوان، بالغ شده و در سراسر بدن به سلول های ایمنی تبدیل شود. این امر می تواند منجر به ایجاد رویکردی برای مصونیت ایمن و ایمنی برای ایدز شود. چنین رویکردی احتمالا بهتر خواهد بود که با ترکیب سایر روشهای درمان مانند درمان ضد رتروویروسی انجام شود.

محققان امیدوارند که این نوع درمان بتواند وابستگی افراد مبتلا به داروهای ضد ویروسی، و هزینه های درمان را کاهش دهد و و اجازه ریشه کن کردن ایدز را از مکان های مخفی خود در بدن فراهم می کند. این رویکرد همچنین پتانسیل مقابله با سایر عفونت ها و بدخیمی ها را دارد.

204

کد خبر: 890831

وب گردی

وب گردی