گسل های فرهنگی شهر تهران

شهرداری تهران فارغ از اما و اگرهایی که این روزها از سوی برخی رسانه ها درباره عملکردش در دوره مدیریت گذشته مطرح می شود، ترسیم چشم اندازهای پیش روی مدیریت جدید شهرداری نیز امری ضروری و مهم به نظر می رسد.  

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، از ایمن سازی سازه های شهری تا بازسازی معابر و راه حل ترافیک که مردم مستقیم با آن درگیر هستند این روزها از مهمترین دغدغه های مدیریت جدید شهرداری است، اما نکته ای که به نظر باید بیش از پیش به آن توجه شود گسل های فعال فرهنگی شهر تهران است که نه خانه ای را به لرزه در می آورد و نه مردم با احساس آن وحشت زده به بیرون از منازل می ریزند و به دنبال سرپناهی در خیابان و پارک برای خود می گردند. گسل هایی که آرام و بی صدا در حال تخریب فرهنگ شهری هستند و روند تکراری در بخش فرهنگ شهرداری یکی از نگرانی ها در این زمینه است.

حضور مدیرانی که دغدغه فرهنگی نداشته و گاه نگاهی کاسب کارانه به مقوله فرهنگ در امور شهری دارند همواره یکی از آسیب های شهرداری در ادوار مختلف است اما این امیدواری وجود دارد با حضور مدیران جدید که آشنا با شرایط فرهنگی هستند بتواند گره کور فرهنگی کشور را اندکی باز کند.

استفاده از ظرفیت های فرهنگی هنری کشور در ترویج فرهنگ شهری در صورتی ممکن است که افراد آگاه با این مهم در بستر امور شهری حضوری فعال داشته باشند و مردم را از طریق فرهنگ و هنر با داشته های خود در شهر آشنا کنند.

البته حضور برخی مدیران فرهنگی همچون حجت الله ایوبی در ساختار مدیریت فرهنگی شهرداری که سابقه اموری همچون اجراهای موفق تئاتر و موسیقی و برپایی هفته های فیلم و نیز برپایی نمایشگاه های آثار هنرمندان مطرح هنرهای تجسمی در فرانسه، ایجاد آرامش در سینما و رونق اقتصاد سینما و برداشتن مرز بین مدیریت و هنرمند را در کارنامه دارد شاید بتواند به بازسازی فرهنگی شهرداری و توقف گسل های فرهنگی شهری در تهران کمک کند.

حال باید منتظر ماند و دید وی که پیشتر توانسته معاونت اجتماعی وزارت کشور را به معاونت فرهنگی و اجتماعی تبدیل کرده و مؤسس سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان باشد می تواند این‌بار در آزمونی دشوار در عرصه شهری موفق باشد؟

آیا می تواند جلوی نامهربانی های مدیریت شهری را با مقوله فرهنگ و هنرمندان گرفته و اینبار رابطه ای مهربانانه بین مدیریت شهری و هنرمندان عرصه های مختلف ایجاد کند؟

بحث درباره سدهای نامحسوسی که پیش مدیران شهری در زمینه فرهنگ وجود دارد بسیار زیاد و گسترده است اما به نظر می رسد آنچه در فضای فرهنگی شهرداری به چشم می خورد ایجاد گروه های مختلف منتسب به افراد و گروه های سیاسی است که فرهنگ را در این نهاد شهری قربانی سیاست کرده و در پاره ای از بخش ها این امر همچنان دیده می شود.

برهم زدن این گروه ها که گاه با برهم زدن قوانین، امکانات شهرداری را به جزیره ای منحصر به فرد تبدیل کرده است آسیبی بزرگ است و تقابل با این سنت که در سالیان متمادی در این نهاد شهری وجود داشته از جمله چالش های مدیریت فرهنگی شهری است و باید دید آیا می توان چنین فضایی را که در سبقه اش تعطیلی تئاتر در شهرداری و ممانعت از اکران برخی فیلم ها در سینماهای شهرداری است شکست و نور امید را در فضای فرهنگی شهری ایجاد و امکانات فرهنگی بیشتری را در اختیار علاقه مندان گذاشت؟

باید منتظر ماند و دید که در ادامه چه تصمیماتی در بخش فرهنگی شهری رقم خواهد خورد و آیا می توان جلوی فعالیت گسل های فعال فرهنگی را در شهر تهران گرفت؟

502

کد خبر: 890838

وب گردی

وب گردی