اختراعاتی از واحد شیراز که مشکلات عمومی جامعه را حل می کند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با اشاره به انعقاد قرارداد طرح های پژوهشی متعدد با ارگان ها، نهادها و صنایع مختلف برای حل مشکلات محلی گفت: بسیاری از نهادهای دولتی و غیر دولتی مانند استانداری، شهرداری ها، نیروی انتظامی، کارخانجات صنعتی مستقر در شهر و استان و ...، نیاز به انجام طرحهای پژوهش به منظور رفع معضلات در حیطه مسئولیت خود دارندکه با پیگیریهای انجام گرفته و تعامل موجود، این واحد دانشگاهی در حال انجام طرح های پژوهشی متعددی در خصوص حل این مشکلات است.



به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ علاوه بر حضور فعال دانشگاه آزاد اسلامی در جلسات کمیته های پژوهشی استان و داوری طرح های پژوهشی مختلف در سطح استان، تنها طی سال گذشته، حدود چهل طرح پژوهشی و تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و نهادها و صنایع استان و یا دیگر استانهای همجوار منعقد شده است که بی تردید آمار اینگونه فعالیتها باید افزایش یابد.

محمد مهدی جباری در رابطه با فعالیت های مراکز پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در سطح استان فارس در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: با توجه به توسعه مراکز رشد در واحدهای دانشگاهی استان از جمله واحدهای مرودشت، لارستان و لامرد، دستاوردهای مختلفی توسط شرکتهای دانش محور و دانش بنیان این مراکز بدست آمده است که به طور مثال می توان به ساخت داروی عقیم سازی حیوانات کوچک خانگی به منظور کنترل اصولی جمعیت این حیوانات و نیز داروی خوراکی بارورسازی این حیوانات اشاره نمود که متقاضیان زیادی از طرف نهادهای مرتبط دارد. همچنین دستگاه نشان دهنده علائم حیاتی از راه دور که می تواند مورد استفاده نهادهای امدادرسانی قرار گیرد.

اختراع و اقدام به تجاری سازی دستگاه ضدجلبک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

جباری با اشاره به این که مراکز رشد واحد شیراز، با همکاری محققین این واحد دانشگاهی، اقدام به ساخت دستگاه ضد جلبک نموده است، افزود: این دستگاه در حال حاضر در برخی از لنج ها و شناورهای بنادر جنوب نصب شده که با توجه به نتایج مثبت این پروژه، مراحل لازم جهت عقد قرارداد و تجاری سازی اولیه این محصول در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به دستاورد یکی دیگر از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد این واحد دانشگاهی، از دستاوردهای گروه محققین این واحد فناور به منظور طراحی و تولید مواد شفاف کننده چراغ های مات شده خودروهای مختلف و نیز توپک های اطفای حریق اشاره کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، با بیان این که با حمایت مالی و معنوی از دستاوردهی پژوهشی و اختراعات دانشجویان و اعضای هیأت علمی نیز می توان گامی بلند در تولید ثروت از علم و حل مشکلات جامعه برداشت، گفت: به طور مثال در ادامه طراحی و ساخت یک ربات عملگرا توسط یکی از دانشجویان این واحد دانشگاهی، با تلاش صورت گرفته و حمایت مادی و علمی از این دستاورد، ویلچر تمام هوشمندی ساخته شده است که با قرار گرفتن گوشی موبایل و نصب اپلیکیشن مورد نیاز، از طریق سیستم بلوتوث و با حرکات صورت در جهات مختلف، معلولین به ویژه معلولین قطع نخاعی می توانند ویلچر را به سمت جهات مختلف با سرعت قابل کنترل حرکت دهند. با توجه به استقبال بی نظیر شرکتها، نهادها و متقاضیان حقیقی در نمایشگاه های مختلف از این محصول، برنامه ریزی لازم به منظور تکمیل و تجاری سازی این محصول نیز ضروری خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که فعالیتهای پژوهشی و پایان نامه های دوره های تحصیلات تکمیلی تا چه حد کاربردی و قابل استفاده می باشد، گفت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با پتانسیل بسیار بالایی که در بحث تدوین موضوع و اجرای پایان نامه های دوره های تحصیلات تکمیلی دارند می توانند روندی را برنامه ریزی نمایند تا با نتایج حاصل از طریق تعریف پایان نامه های کاربردی و با حمایت مالی بسیار اندک از اینگونه پایان نامه ها توسط نهادها و صنایع متقاضی، بسیاری از مشکلات صنعت و جامعه را حل کنند؛ زیرا حل بسیاری از مشکلات صنایع تنها با درایت و برنامه ریزی مناسب و ارتباط عملی دانشگاه با صنعت و جامعه می تواند از طریق تعریف موضوعات کاربردی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی حل شود.

برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

جباری ادامه داد: اولین و بهترین راهکار حل معضلات آن است که ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه که در سالهای اخیر تنها به عنوان یک شعار مورد توجه بوده است، عملا برقرار گردد. یکی از راهکارهای عملی که توسط یکی از صنایع معتبر در شیراز در حال اجرا می باشد، با تشکیل اتاق فکری متشکل از تعدادی عضو هیأت علمی صاحب نظر، با حضور مستقیم دانشگاهیان در صنعت، مشکلات از نزدیک مشاهده و موضوعات تحقیقاتی لازم جهت حل مشکلات تدوین می شود. از طرف دیگر اساتید راهنما و مشاور دوره های تحصیلات تکمیلی، باید با شناخت کامل نسبت به نیازهای صنعت و جامعه، موضوعات پایان نامه های تحصیلات تکمیلی مناسب را برای دانشجویان به گونه ای طراحی کنند تا با نتایج حاصل بتوان گوشه ای از مشکلات صنعت و جامعه را حل کرد.

عدم دقت در تدوین موضوع طرح ها و اولویتهای پژوهش های ارگان ها و نهادها

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز افزود: متاسفانه برخی از طرح ها و اولویتهای پژوهشی ارگان ها و نهادهای مختلف، بدون دقت و بررسی کافی تدوین شده و یا گاها با نظر برخی از محققین و بدون توجه به نیازهای موجود و تنها بر اساس اطلاعات و یا نتایج تحقیقات مشابه در دست، تدوین می گردد که این موضوع گرچه مورد توجه کمیته های تخصصی پژوهشی در استان می باشد ولیکن، باید عزم و دقت نهادها و ارگانهای مختلف در این خصوص بیشتر شود.

گفتنی است گفت و گوی ایسکانیوز با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در دو بخش تنظیم شده است که بخش اول آن در تاریخ 4 دی ماه منتشر شد و لینک آن در ادامه آورده می شود.

گفتنی است گفت و گوی ایسکانیوز با معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در دو بخش تنظیم شده است که بخش اول آن در تاریخ 4 دی ماه منتشر شد و لینک آن در ادامه آورده می شود.
http://yon.ir/tlXZh

901/900

کد خبر: 890840

وب گردی

وب گردی