به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، عظیم محبی در جمع شورای معاونین اداره کل و روسای آموزش و پرورش مناطق و شهرستانها افزود: تعالی مدیریت مدرسه، برنامهای است که با هدف ترویج و تقویت سیستم خود ارزیاب در درون مدرسه، ارتقای کیفیت آموزشی و مشارکت مسئولان، والدین و دانشآموزان در اداره مدرسه اجرا میشود.
وی اضافه کرد: این برنامه باهدف ارتقاء سیاستهای کلان آموزشی در دستور کار قرار گرفته و بعد از چند سال اجرا به صورت آزمایشی در حال حاضر کلیه مدارس دوره اول و دوم متوسطه و هنرستانهای فنی حرفهای و کاردانش را تحت پوشش قرار داده است.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزشوپرورش اصلاح و تعریف رویکردها را از مهمترین اهداف برنامه تعالی مدیریت مدرسه دانست و با بیان اینکه رویکرد ساختنی و یافتنی است و در هر مدرسه متفاوت از مدرسه دیگر خواهد بود، تاکید کرد: رویکردها در آموزشوپرورش از مبانی نظری سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و مبانی علمی سرچشمه میگیرند و لازم است بر اساس شرایط فرهنگی، امکانات و فرصتهای موجود مدارس بومیسازی شوند.
محبی تصریح کرد: هر نهاد و سازمان برای رشد و بهبود عملکرد نیازمند برنامه و الگوست و آموزش و پرورش نیز از این امر مستثنی نیست.
وی ادامه داد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با ارائه الگو برای ارتقای مدیریت مدارس و مبتنی بر رویکرد مدرسه محوری، برنامه محوری، مشارکت و خودارزیابی، شرایطی را برای تعیین اهداف و برنامههای عملیاتی مدرسه، شناسایی ظرفیتها و تواناییهای عوامل موثر در مدیریت مدرسه و دستیابی به این اهداف فراهم کرده است.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزشوپرورش بیان کرد: این برنامه، اداره و رهبری آموزشی مدرسه در همه ابعاد آن و ارتقای کیفیت آموزشی مدارس را هدف قرار داده و بر اساس اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه، آموزش و پرورش را به سیستم آموزشی پاسخگو سوق پیدا خواهد داد.
محبی گفت: این برنامه یک مدل آموزش نیروی انسانی است که مبتنی بر محیط کار و یادگیری تیمی و درون محیط کار است و مدرسه به عنوان یک محیط یادگیری برای این مدل معرفی شده است.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزشوپرورش تصریح کرد: در فرایند برنامه تعالی مدیریت مدرسه به دنبال آن هستیم که آموزش را با رویکرد مهارتآموزی به یادگیری انتقال داده و با افزایش اثربخشی آن متناسب با محیط کار، اثربخشی سازمان یادگیرنده را افزایش دهیم.
وی افزود: در برنامه تعالی مدیریت مدرسه تلاش می شود تا هویت متعالی در دانشآموزان شکل گیرد و در طول آموزشهای علمی به مهارتهای شغلی، انسانی و فردی نیز مسلط شوند تا شاهد حضور این آینده سازان به صورت تمام عیار در جامعه باشیم.
محبی، هدف از اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه را کیفیت بخشی و استانداردسازی مدرسه دانست و اظهار کرد: بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برنامه تعالی مدیریت مدرسه شاخصهای کیفیت ساز دارد که توسط تیم ارزیابی مورد بررسی قرار می گیرد.
محبی بر وظایف مدارس در این برنامه تاکید کرد و افزود: درگام اول تدوین شاخصهای کیفیتساز و در گام دوم ارزیابی مدرسه در قالب کمیتهای از افراد بیرون مدرسه و صرفا براساس اندازه گیری شاخصها صورت می گیرد.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش تقویت فرهنگ کارگروهی و مشارکتی، خلاقیت و نوآوری، بهره گیری از پژوهش و تاکید بر اخلاق و ارتباطات انسانی را از جمله موارد اساسی دربرنامه تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرد و گفت: این مهم از اصول حاکم بر ارتقای کیفیت در مدرسه است.
محبی عنوان کرد: مدیر آموزشگاه با توجه به ارکان مدرسه از جمله شورای مدرسه، شورای معلمان، شورای دانشآموزی و انجمن اولیاء و مربیان و شناخت توانمندیها و ظرفیتهای آنان برنامهای را به عنوان برنامه سالانه تدوین کرده و در این برنامه شاخص های استاندارد را برای رسیدن به نقطه مطلوب در نظر گرفته و عملکرد مدرسه خود را با این شاخص ها مقایسه می کند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش افزود: در قالب این محور، مدیر مدرسه با شناسایی توانمندیها و شایستگیهای دبیران و سایر عوامل مدرسه سعی میکند با برنامه ریزی های لازم، دانش و مهارتهای آنان را ارتقاء دهد.
محبی تصریح کرد: استقرار نظام یاددهی و یادگیری محور دیگر برنامه تعالی مدیریت مدرسه است و در این محور هدف تنها تولید دانش نیست بلکه همه ابعاد و ساحتهای مختلف آموزشی و تربیتی، رشد اجتماعی، عقیدتی، اخلاقی دانشآموزان و ارتقای مهارتهای آنان در حوزههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به صورت همگون مورد توجه قرار گرفته و در این حوزه برنامهریزی می شود.
وی توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره مدرسه را از دیگر محورهای طرح تعالی مدیریت مدرسه برشمرد و اظهار کرد: در این طرح دانشآموز علاوه بر فرد یادگیرنده، میتواند در تمامی فعالیت های مدرسه از جمله اجرای برنامههای فرهنگی، برنامههای صبحگاهی مدرسه، ارائه خدمات آموزشی به سایر دانشآموزان نقش داشته باشد تا ضمن ارتقای عزت نفس دانش آموزان، آنان برای پذیرش مسئولیتهای آینده آماده شوند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش خلاقیت و نوآوری را از دیگر محورهای برنامه تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرد و گفت: در این حوزه بر تولید فکر، شناسایی مسائل و مشکلات در محیط پیرامون، اولویتبندی آنان و انتخاب راهحلهای گوناگون و دستیابی به راههای جدید برای حل مسئله تاکید شده و مدیر مدرسه ضمن ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه دانش آموزان باید سازو کارهای تشویقی را در این حوزه فراهم کند.
محبی در ادامه با بیان اینکه هدف از اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه تنها ارتقای توانمندیهای مدیر مدرسه نیست، افزود: این طرح در راستای رشد مدیریت مدرسه و با مشارکت همه ارکان مدرسه از جمله شورای معلمان، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان و شورای دانشآموزی و مدیر مدرسه سعی میکند که شاخصهای درون مدرسهای را براساس سیستم خودارزیابی ارتقاء دهد.
وی روند اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: مدارس مشارکت کننده در این طرح، با توجه به ارزیابیهای انجام شده رشد خوب و همه جانبهای را در زمینههای مختلف و شاخصهای تعیین شده داشتند.
محبی در ادامه سخنان خود به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در خصوص مهارتآموزی دانش آموزان اشاره کردو افزود: مفهوم این تاکیدات این است که دوران آموزش مبتنی بر حافظهمحوری و انتقال دانش صرف به سر رسیده و باید به مهارت آموزی ، خلاقیت و کارآفرینی در مدارس توجه کرد .
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش از اهتمام و توجه مدیر کل آموزش و پرورش لرستان به فرایند کیفیسازی در آموزش مدارس تقدیر کرد و یادآور شد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه به عنوان یک مدل کیفی مورد تایید استاندارد قرار گرفته و بر همین اساس 116آموزشگاه گواهی اهتمام ممتاز و 10مدرسه هم گواهی اهتمام به کیفیت را دریافت خواهند کرد.
706