ماجرای تهدید مجمع نمایندگان استان اصفهان به استعفای دسته جمعی چیست؟

نماینده مردم لنجان در خانه ملت در توضیح تهدید مجمع نمایندگان استان اصفهان به استعفای دسته جمعی اظهار داشت: صحبت دوستان آن است که ما نشست ها و گفت وگوهایی در رابطه با مشکل کم آبی استان داشتیم و دولت باید به مصوبات خودعمل کند.

محسن کوهکن با اشاره به کم آبی در استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: مجمع نمایندگان اصفهان مجموعه صحبت هایشان در رابطه با مشکل آب یک حرف منطقی و مبتنی بر واقعیت است؛ نظر نمایندگان آن است که کمی بارش و خشکسالی ها کاملا قابل قبول است، این موضوع عارضه ای است که کشور و یا حتی بخش هایی از جهان را گرفته و باید این واقعیت را پذیرفت. اما آنچه که مسلم است رودخانه زاینده رود از گذشته یک رژیم سابقه دار داشته که عمدتا متعلق به حقآبه داران این رودخانه بوده است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال های گذشته برای این رودخانه تدابیری اندیشیده شد تا آب های اضافه ای که از مکان های دیگر تامین شود بر روی این آب بیاید و پس از آن که منتقل شد به برخی دیگر از مکان ها آب را انتقال دهند و آب مورد نیاز آنها تامین شود، قبل از آن که این آب اضافی به رودخانه منتقل شود بخش هایی از آن تعهداتی که باید بعد از آن به آب اضافه شود را انجام دادند، این موضوع باعث شد به حقآبه کشاورزان لطمه و این موضوع مزید بر علت شد.

کوهکن ادامه داد: البته علت اصلی این وضعیت این مساله نیست، هنگامی که حداقل یک میلیارد آب باید پشت سد چادگان باشد اما در حال حاضر به کمتر از 200 میلیون رسیده، چنین شرایطی در تمام دنیا وضعیت را مدیریت می کنند که برداشت های غیرمجاز نشود و همچنین برداشت های مجاز صورت نگیرد.

وی افزود: صحبت نمایندگان استان اصفهان آن است که در سال 93 شورای آب مصوب دارد تا هرگونه تخصیص و بارگذاری روی منابع را ممنوع کرده به آن معنا که به هیچ عنوان نباید بارگذاری شود، پس از این مصوبه در مواردی بارگذاری شده ، حالا این که برای چه جاهایی بارگذاری شده بحث دیگری دارد.

بحث کم آبی باید در استان مدیریت شود

کوهکن تصریح کرد: نمایندگان استان صحبت دیگری هم دارند که نظراتشان با نظرات همکاران ما در استان های دیگر از جمله خوزستان تعارضی ندارد و اساسا معتقد هستند باید موضوع کم آبی در استان مدیریت شود و با همکاری و هماهنگی شرایط را پشت سر گذاشت.

نماینده مردم لنجان در خانه ملت در توضیح تهدید مجمع نمایندگان استان اصفهان به استعفای دسته جمعی اظهار داشت: صحبت دوستان آن است که ما نشست ها و گفت وگوهایی در رابطه با مشکل کم آبی استان داشتیم که دولت باید نهایتا به مصوبات خود مقید و عمل کند.

دولت باید به تعهدش عمل کند

وی افزود: تهدیدی که دوستان کردند از آن جهت بود که تعهدی که دولت محترم و وزارت نیرو داشتند باید عمل می کردند و در صورتی که قرار باشد کسی توجه نکند و آنچه را که تصویب کرده اند به آن عمل نکنند، مشکل پیدا می شود و اگر قرار است بود و نبود ما یکی شود چه بهتر که نباشیم، این بحث در میان دوستان مطرح بوده و هست.

کوهکن افزود: خطاب دوستان عموما به دولت و افراد مسوولی است که در چنین شرایطی باید وضعیت را مدیریت کنند تا ان شاءالله این سال های خشکسالی و کم آبی را پشت سر بگذاریم.

اولویت تامین آب شرب در استان ها است

وی با اشاره به جلسه روز گذشته استاندار با نمایندگان اصفهان، گفت:نتیجه این جلسه بر آن شد که باید نشست هایی با مسوولین اجرایی و همکاران در استان های دیگر برگزار شود و همگی به یک باور در رابطه با کم آبی و خشکسالی برسیم که اولویت بحث تامین آب شرب در استان ها است.

کوهکن افزود: جمع بندی دیگری که به رسیدیم آن بود برای طرح های کشاورزی در هیچ استانی شروع به طرح جدیدی نکنیم و بر سر یکسری چارچوب ها و مولفه های معقول و منطقی که می توانیم به آن برسیم تفاهم کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، در ماه های اخیر استان های مختلف کشورمان از جمله خوزستان، کرمان و اصفهان به دلیل کمبود بارش با مشکل بی آب روبرو شده اند که یکسری واکنش ها نسبت به کمبود آب و تصمیماتی که گرفته شده است صورت گرفته است.

در گزارش هایی از آلودگی هوا، بارش های ناامید کننده پاییزی، پیش بینی نامناسب بودن بارش های زمستانی و کاهش ذخیره سد زاینده رود به یک دهم گفتیم، با این وجود صدای اصفهان هنوز به جایی نرسیده است.

هفته گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با مجمع نمایندگان استان اصفهان با کلی گویی، برای پرونده حقابه های اصفهان نسخه مبهمی پیچید تا گره کور خشکسالی در نصف جهان همچنان ناگشوده بماند.

مجمع نمایندگان استان که طی سال های اخیر تلاش های زیادی برای احیای زاینده رود داشته اند، وقتی عزمی جدی در مدیران ندیدند، از در استعفا وارد می شوند. رئیس مجمع نمایندگان اصفهان پنج شنبه در نشست با استاندار از استعفای دسته جمعی نمایندگان در صورت جدی گرفته نشدن معضل خشکسالی اصفهان خبر داد.

در همین خصوص نماینده خمینی شهر، از حاضرین در این نشست، گفت: استعفای دسته جمعی آخرین راه پیش روی نمایندگان استان نیست، همانطور که استاندار نیز چنین اعتقادی دارد؛ اما وقتی قانون روی زمین مانده و نمی توانیم پاسخگوی مردم باشیم چاره ای برایمان باقی نمی ماند.

مهرعلیزاده استاندار اصفهان با اشاره به برگزاری جلسات گوناگون برای پرداخت خسارات کشاورزان، گفت: هیچ تفاوتی از نظر آب و خسارت های شرق و غرب استان وجود ندارد و استاندار مکلف به رعایت تمام مصوبات است.

901/900

کد خبر: 891244

وب گردی

وب گردی