ترامپ، سیاست خارجی و نظر مردم آمریکا

در گزارشی که یکسال بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور، در اندیشکده آمریکایی بروکینگز منتشر شده به بررسی سیاست خارجه ترامپ و دیدگاه آمریکایی ها در مورد رویکرد وی در مورد مساله رژیم صهیونیستی و فلسطین پرداخته شده است.

به گزارش ایسکانیوز، این نظر سنجی به صورت تصادفی و با استفاده از تلفن و ایمیل اشخاص گرفته شده است. تعداد افراد شرکت کننده در این نمونه گیری 2000 نفر و در بازه سنی 14 تا 34 سال بودند.

نظر آمریکایی ها در مورد تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر انتقال سفارت رژیم صهیونیستی از تل آویو به قدس به صورت زیر به دست آمده است:

63 درصد از افراد شرکت کننده با انتقال سفارت به قدس مخالف بودند که اکثریت مخالفان از جمهوری خواهان بوده اند.

در مورد مناقشه بین رژیم صهیونیستی و فلسطین و رویکرد ترامپ مبنی بر اعتماد به خبرگانی که نسبت به هر دو طرف تجربه و شناخت دارند یا اعضای خانواده و کسانی که در مساله خاورمیانه به او نزدیک هستند، بیشتر افرد یعنی 83 درصد معتقد بودند که ترامپ باید به نظر خبرگان بیشتر از افراد خانواده مانند داماد خود اطمینان کند که این افراد اکثریت از جمهوری خواهان بوده اند.

اخیرا آمریکا با این بهانه که " یونسکو، دشمن رژیم صهیونیستی است" از این سازمان خارج شده است، نظر افراد مبنی بر موافقت و یا مخالفت با این مساله به صورت زیر بوده است:

40 درصد از افراد با خروج آمریکا از یونسکو موافق بودند و اکثریت، از آن جمهوری خواهان بود. در مقابل 55 درصد مخالف خروج آمریکا از یونسکو بودند که اکثریت در دست دموکرات ها بود.

مردم معتقدند که اگر آمریکا در نقش میانجی گر در مورد مساله رژیم صهیونیستی و فلسطین ظاهر شود باید کاملا بی طرفانه(59) برخورد کند اما در موردی به غیر از میانجی گری اکثریت جمهوری خواهان با طرفداری از رژیم صهیونیستی موافق بودند.

نتایج به دست آمده نشان می دهد که اکثریت مخالفان ترامپ در مورد سیاست های او در خاورمیانه به ویژه مساله قدس و مناقشه بین رژیم صهیونیستی و فلسطین از سمت سوی تفکر جمهوری خواهان بوده اند و آن ها مساله مشورت با خبرگان خاورمیانه را مهم تر از اتکای ترامپ به افراد نزدیک از جمله داماد وی جرد کوشنر می دانند. کوشنر که خود یک یهودی زاده است و بر روی تصمیمات ترامپ و کشیدن آن به سمت و سویی که خود می خواهد تاثیر زیادی می گذارد.

کد خبر: 891329

وب گردی

وب گردی