طرح تحصیل رایگان معلولان در دانشگاه آزاد

ی‌شک دانشگاه آزاد اسلامی یکی از درخشان‌ترین کارنامه‌ها را در زمینه آموزش غیر‌دولتی دارد؛ مسئولان این دانشگاه تمام امکانات را برای ادامه تحصیل علاقه‌مندان در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کرده‌اند؛ امکاناتی که شامل همه اقشار جامعه ازجمله معلولان می‌شود چراکه این قشر هم مانند تمام افراد جامعه حق استفاده از امکانات رفاهی و فضاهای آموزشی را دارند.

در این میان با توجه به ضرورت توجه به علم و دانش باید شرایط برخورداری از تحصیل رایگان برای دانش‌آموزان و دانشجویان معلول فراهم شود؛ موضوعی که همواره مدنظر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. هفته گذشته بود که نمایندگان مردم در خانه ملت با تصویب ماده‌ای از طرح حمایت از معلولان، مقرر کردند آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی برای معلولان نیازمند رایگان باشد. طرحی که پیش از این نیز مورد حمایت دانشگاه آزاد اسلامی بود. البته تحصیل رایگان در دانشگاه تنها بخش این طرح نبود. نمایندگان با تصویب ماده‌ای از این لایحه مقرر کردند استفاده افراد دارای معلولیت از مراکز، تاسیسات و خدمات ورزشی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌های کشور رایگان باشد. همچنین با تصویب ماده دیگری مقرر شد افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می‌توانند با معرفی سازمان بهزیستی از آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‌های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی بهره‌مند شوند. همچنین مصوب شد آیین‌نامه این ماده سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون توسط سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و برای تصویب به هیات وزیران ارسال شود. بر همین اساس علیرضا منادی، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از تصویب این طرح حمایت کرد و گفت: «این طرح چندی‌پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که مورد حمایت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است؛ چراکه حمایت از این قشر از جامعه همواره مورد تاکید مدیریت دانشگاه بوده است.»
آن‌طور که معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفته است، این طرح براساس بودجه سنواتی خواهد بود؛ به این صورت که دولت شهریه تحصیل معلولان را در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت خواهد کرد.

رهایی: در مقابل معلولان مسئولیم
علیرضا رهایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی هم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر اینکه تحصیل معلولان کشور در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی رایگان شود، گفت: «قطعا چنین برنامه‌هایی که تحصیل افراد معلول در دانشگاه رایگان شود، مساله بسیار خوبی است، به‌خصوص اینکه معلولیت فردی به‌خاطر دوران هشت‌سال دفاع مقدس و حضور آنها در جبهه‌های نبرد باشد؛ طبیعتا ما نیز از چنین طرحی استقبال خواهیم کرد.» او ادامه داد: «البته درباره رایگان شدن تحصیل افراد معلول در دانشگاه باید جزئیات این طرح روشن شود؛ اینکه فرد معلول در چه سطحی از معلولیت قرار دارد و دلیل معلولیت آن چیست، ازجمله مواردی است که باید جزئیات آن مشخص شود.» معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «یکی از مسائل مهم و روشن این است که ما در مقابل افرادی که دارای معلولیت هستند و معلولیت آنها نیز ناشی از حضورشان در دوران هشت‌سال دفاع مقدس است، دارای وظایفیهستیم و باید به آنها خدمت کنیم که یکی از زمینه‌های خدمت‌رسانی ما به این قشر از جامعه این است که بسترهای تحصیل آنها فراهم شود.» رهایی ادامه داد: «درست است که باید تحصیل چنین افرادی در دانشگاه‌ها فراهم شود، ولی رایگان شدن تحصیل‌شان در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی منوط به این است که این طرح در هیات‌رئیسه دانشگاه مطرح شده و به تصویب اعضای هیات‌رئیسه برسد.»
منبع: فرهیختگان

کد خبر: 891342

وب گردی

وب گردی