تاسیس اولین مرکز روانشناسی در غرب کشور از سوی دانشگاه آزاد اسلامی/خودکشی در شهر کرمانشاه کمتر از استان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت: واحد کرمانشاه اولین دانشگاهی است که یک مرکز روانشناسی را در غرب کشور تاسیس کرد.

نوذر قنبری در رابطه با دلیل بالا بودن آمار خودکشی در استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: دلیل بالای آمار خودکشی در کرمانشاه بیش از هر موضوعی به مباحث فرهنگی و اقتصادی بر می گردد.

وی ادامه داد: بحث اول مشکلات اقتصادی و بحث بیکاری در استان است و بحث دوم مباحث فرهنگی کشور که می توان آن را شدیدتر در این موضوع دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ادامه داد: از لحاظ فرهنگی متاسفانه در استان های غربی کشور مقداری مشکلات خانوادگی وجود دارد زیرا خانواده ها کمتر دور هم جمع می شوند و صحبت می کنند به خصوص این موضوع در میان خانم ها بیشتر است که مشکلاتشان را نمی توانند بیان کنند.

وی افزود: یکی از دلایل افتتاح مرکز تحقیقات تازه های رونشناختی کاربردی واحد کرمانشاه مقابله با خودکشی بوده است که در حال حاضر برای دانشجویان و مردم عادی کلاس هایی برای مقابله با خودکشی برگزار می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه تصریح کرد: این کلاس های به افراد آموزش می دهد تا در مواقع روبرو شدن با بن بست های اقتصادی و اجتماعی چگونه آن موضوع را حل کنند.

قنبری با بیان این که خودکشی در شهر کرمانشاه کمتر از استان است، گفت: مساله خودکشی در شهرستان های اسلام آباد غرب به خصوص در مناطق روستایی شدیدتر است و این مساله نشان می دهد که باید در این مناطق بیشتر بر مباحث روانشناختی مردم کار کنیم تا پاسخ دهد.

خودکشی میان خانم ها بیشتر است

وی با بیان این که خودکشی در میان خانم ها بیشتر است تا آقایان، ادامه داد: این موضوع نشان دهنده آن است که خودکشی در میان زنان در بُعد فرهنگی بیشتر مباحث اجتماعی است تا مسائل مادی و بیکاری. فکر می کنم اگر مردم را اجبار کنیم تا با یکدیگر گفت وگو کنند و قدرت بیان مشکلات خود را در حضور مشاور، روانشناس و دوست یا کسانی که می توانند کمک کنند داشته باشند می توانند مشکلات خود را حل کنند.

خودکشی در قشر باسواد کمتر است

قنبری با اشاره به این که دانشجوها به عنوان سفیر در جامعه موثر هستند، گفت: عمده افرادی که اقدام به خودکشی می کنند افرادی هستند که تحصیلات ندارند زیرا این گونه مسائل در قشر باسواد بسیار کمتر است زیرا دانشجویی که به دانشگاه می آید می تواند با افراد صحبت کند. این موضوع بیشتر میان زنان کم سواد و بی سواد به خصوص در مناطق توسعه نیافته است و حتی اگر دوره ای هم برای مقابله با خودکشی برگزار کنیم این افراد در این دوره ها شرکت نخواهند کرد.

وی افزود: تنها کاری که می شود انجام داد تربیت روانشناسان در کارگاه های روانشناسی است تا بتوانند فعالیت کنند.

قنبری گفت: واحد کرمانشاه اولین دانشگاهی است که یک مرکز روانشناسی را در غرب کشور تاسیس کرد.

901/900

کد خبر: 891361

وب گردی

وب گردی