سرهنگی: دامنه مطالعاتی جنگ‌ها تا قرن‌ها ادامه دارد

سلسله نشست‌های تخصصی خاطره‌نگاری در حوزه ادبیات پایداری با حضور و سخنرانی مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر هنر و ادبیات پایداری، در حوزه هنری به کار خود ادامه داد.

به گزارش ایسکانیوز از حوزه هنری، کارگاه تخصصی خاطره نگاری در حوزه ادبیات پایداری با حضور مرتضی سرهنگی مدیر دفتر هنر و ادبیات پایداری حوزه هنری شنبه 9 دی‌ماه در حوزه هنری برگزار شد.

سرهنگی در سخنانی با بیان اینکه هر جنگی در زمان معینی آغاز و پایان می‌یابد، اظهار کرد: دامنه مطالعاتی جنگ‌ها تا قرن‌ها ادامه پیدا می‌کند. برخی از نویسندگان و پژوهشگرانی که طی سال‌های گذشته از حوزه هنری و دفتر ادبیات پایداری این نهاد بازدید کرده‌اند می‌گویند نویسندگان ایرانی مصالح زیادی برای کار دارند؛ چرا که دو تحول عظیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در کشورشان تجربه کرده‌اند.

وی همچنین گفت: در نگارش خاطرات شخصیت‌ها باید به سه مرحله بلوک قبل از مصاحبه، بلوک حین مصاحبه و بلوک بعد از مصاحبه توجه کرد. این سه مرحله به یک اندازه حائز اهمیت هستند و از هر کدام از این‌ها که کم بگذاریم، اثر به لحاظ کمی و کیفی دچار مشکل خواهد شد.

این نویسنده ادبیات پایداری ادامه داد: نوع ارتباط مصاحبه‌گر با راوی خاطرات شفاهی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. راوی باید مصاحبه‌گر را دوست خود بداند. نباید در هر فضایی با راوی مصاحبه شود و ترجیحا فضایی باشد که روایت کننده اثر در آنجا راحت‌تر است. در واقع راوی باید مصاحبه‌گر را محرم خود بداند.

سرهنگی در معرفی آثاری که به مصاحبه بهتر کمک می‌کند نیز گفت: کتاب‌های «احمد توکلی» در زمینه فن مصاحبه و گزارش‌نویسی که توسط انتشارات روزنامه ایران منتشر شده است می‌تواند برای مصاحبه کنندگان و نویسندگان خاطرات مفید باشد. البته باید توجه داشته باشید که مصاحبه‌گر خاطرات شفاهی، گزارشگر و تکنسین نیست.

وی خاطرنشان کرد: ادبیات جنگ جهانی را می‌خوانیم؛ چرا که می‌خواهیم بدانیم در جنگ بر سر انسان‌ها چه می‌آید. ادبیات بازداشتگاهی و اردوگاهی که گونه شناخته شده‌ای از گونه ادبیات جنگ است هم دلیل همین رویکرد انسان حائز اهمیت بسیار است؛ چرا که انسانی‌ترین بحث جنگ، در ادبیات اسارت مطرح می‌شود.

مدیر دفتر هنر و ادبیات پایداری حوزه هنری افزود: با نگارش و انتشار کتاب‌های خاطرات شفاهی دفاع مقدس، می‌خواهیم بگوییم جنگ آن چیزی نیست که تلویزیون می‌گوید؛ چرا که تلویزیون از زاویه نگاه تکنسین به جنگ می‌نگرد، اما ما نگاه انسانی داریم.

سرهنگی با تاکید بر این که مراکز استانی حوزه هنری باید مجهز به کتابخانه های تخصصی دفاع مقدس باشند؛ عنوان کرد: پژوهشگران پیش، حین و پس از مصاحبه باید بتوانند از منابع مکتوب مرتبط با موضوع خود استفاده کنند.

نشست تخصصی خاطره‌نگاری در حوزه ادبیات پایداری با حضور نویسندگان و محققان استان‌های هرمزگان و سمنان در سالن کنفرانس اداره کل امور استان‌های حوزه هنری برگزار می‌شود.

این سلسله نشست‌های تخصصی از شنبه 9 دی‌ماه آغاز و تا دوشنبه 11 دی‌ماه ادامه خواهد داشت که در برنامه روز دوشنبه محققان و نویسندگان از موزه عبرت، موزه صلح و باغ موزه قصر دیدن خواهند کرد.

502

کد خبر: 891395

وب گردی

وب گردی