تامین 38 درصد بودجه دانشگاه تهران از طریق درآمدهای اختصاصی

رئیس دانشگاه تهران گفت : سرانه‌ای که دولت برای هر دانشجو پرداخت می‌کند، در مقایسه با سرانه دانشگاه‌های مشابه موقعیت دانشگاه تهران از لحاظ رتبه و گستردگی در جهان، به یک پنجم می رسد و دانشگاه تهران حدود 38 درصد از هزینه‌های خود را از درآمدهای اختصاصی جبران می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی ضمن اعلام این مطلب و با تشریح جزئیات بودجه دانشگاه تهران اظهار کرد: بودجه سالانه این دانشگاه به دو بخش جاری (بودجه دریافتی از دولت) و اختصاصی (درآمدهای دانشگاه) تقسیم می شود . بودجه جاری دانشگاه تهران برای سال 96، 350 میلیارد تومان است که متوسط رشد این بودجه در مقایسه با سال گذشته حدود 11 درصد است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بودجه جاری دانشگاه تهران به تنهایی پاسخگوی نیازها و هزینه‌های این دانشگاه نیست، تصریح کرد: دانشگاه تهران بیش از 50 هزار دانشجو، 2150 عضو هیات علمی، 4500 کارمند، 1 میلیون متر مربع زیربنا و تعداد بسیاری آزمایشگاه، مزرعه، پردیس‌ و کلاس‌های درس در اقصی نقاط کشور نظیر کیش، فومن، کرج، قم، پاکدشت و غیره... در اختیار دارد، ضمن اینکه 12 هزار دانشجو فقط در خوابگاه‌های تهران ساکن هستند و به طور متوسط روزانه برای 50 هزار دانشجو، غذا تهیه می‌شود. علاوه بر آن تعاملات بین المللی نیز هزینه‌های بسیار سنگین را به دانشگاه تحمیل می‌کند.

دکتر نیلی خاطر نشان کرد: سالیانه حدود 10 میلیارد تومان برای خرید نشریات بین المللی دانشگاه تهران هزینه صرف می‌شود، ضمن اینکه نشریات داخلی نیز هزینه‌های خاص خود را دارند.

رئیس دانشگاه تهران به رشد 17 درصدی بودجه این دانشگاه در سال آینده اشاره کرد و گفت: سرانه‌ای که دولت برای هر دانشجو پرداخت می‌کند، در مقایسه با سرانه دانشگاه‌های مشابه موقعیت دانشگاه تهران از لحاظ رتبه و گستردگی در جهان، به یک پنجم می رسد و دانشگاه تهران حدود 38 درصد از هزینه‌های خود را از درآمدهای اختصاصی جبران می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: دریافت شهریه از دانشجویان ارائه خدمات علمی، پژوهشی و مشاوره‌ای به جامعه و انعقاد قراردادهای علمی تقریبا 38 درصد هزینه‌های دانشکده‌ها را جبران می‌کند.

رئیس دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنادر پایان تاکید کرد: امیدواریم بودجه جاری دانشگاه‌ها برای سال 96 به صورت صد درصدی تخصیص پیدا کند، چرا که در غیر این صورت دانشگاه‌ها با بحران بودجه مواجه خواهند شد.

204

کد خبر: 891487

وب گردی

وب گردی