اجرای طرح GTPP پتروشیمی خراسان منتفی شد/ اجرای طرح جدید پتروالفین فنآوران در آینده‌ای نزدیک

مدیرعامل تاپیکو از منتفی شدن اجرای طرح GTPP پتروشیمی خراسان به دلیل کمبود آب و ریسک بالای سرمایه گذاری خبر داد و گفت: اجرای طرح پترو الفین پتروشیمی فنآوران به زودی با حل مشکل تامین زمین آغاز می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از تاپیکو، محمود مخدومی با اشاره به چشم انداز عرضه و تقاضا در بازار گاز و احتمال کسری در بازار جهانی گاز، گفت: حجم تجارت کنونی گاز در جهان 300 میلیون تن بوده و پیش بینی می‌شود تا سال 2020 میلادی حدود 50 میلیون تن کمبود LNG در جهان وجود داشته باشد.

مدیرعامل تاپیکو با اشاره به احتمال افزایش قیمت جهانی گاز در بلندمدت، تصریح کرد: در نتیجه افزایش قیمت گاز، بهای محصولاتی همچون متانول، اوره، آمونیاک و ... هم در بازار پتروشیمی گران خواهد شد.

او در ادامه با بیان اینکه پروژه پتروالفین پتروشیمی فن‌آوران یکی از پروژه‌های پربازده تاپیکو است، افزود: تنها مشکل اجرای این طرح با NPC بر سر تخصیص زمین بوده که به زودی حل می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص طرح GTPP پتروشیمی خراسان هم بیان کرد: این پروژه از نظر مشکلات آب و حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز، پروژه ای پر ریسک بوده از این رو تصمیم گرفتیم که به جای آن اوره و آمونیاک 2 پتروشیمی خراسان را به اجرا برسانیم.

او همچنین از راه اندازی کامل طرح توسعه پتروشیمی ایلام و طرح متانول مرجان در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: پیشرفت ساخت این دو طرح به بیش از 90 درصد رسیده و از اواسط سال آینده در مدار بهره برداری قرار می گیرند.

مخدومی همچنین درباره شرکت های پتروشیمی زیان ده تاپیکو هم گفت: برای خروج شرکت‌های پتروشیمی آبادان و فارابی از زیان انباشته، افزایش سرمایه هایی را در هیات مدیره به تصویب رسانده ایم.

«اسلام خسروی» عضو هیات مدیره و معاون مالی و تامین منابع هلدینگ تاپیکو با اشاره به بهره برداری پروژه پتروشیمی مرجان در سال 96 گفت: تا این لحظه در این پروژه با مشکل یوتیلیتی روبرو هستیم که تاکنون برطرف نشده است و از این رو پیش بینی ما این است که تا پایان سال تولید این پروژه به صورت آزمایشی آغاز شود.

402

کد خبر: 891607

وب گردی

وب گردی