«زندگی و مبارزات آیت­ الله کاشانی» کتاب شد

کتاب خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی درباره «زندگی و مبارزات آیت ­الله سید ابوالقاسم کاشانی» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، جلد ششم کتاب «زندگی و مبارزات آیت ­الله کاشانی» از مجموعه خاطرات مستند استاد خسروشاهی به تازگی توسط انتشارات کلبه شروق قم منتشر شده است.

استاد خسروشاهی ضمن بیان ناجوانمردی ­هایی که در حق آیت ­الله کاشانی صورت گرفته، در بخشی از مقدمه می ­نویسند: «استمرار انتشار بعضی کتاب­ها و مقالات توسط ملی ­گراها و ظلم علنی و رذیلانه بر این سید بزرگوار، آن هم با استناد به گزارشی مثلاً یک روزنامه ­نویس آمریکایی یا مزدور شاهی، نشان می ­دهد که متأسفانه آیت ­الله کاشانی نه ­تنها در زمان حیات برای امپریالیسم خطرناک بود، بلکه پس از رحلت هم حتی یاد و نام او همچنان دشمن را می ­ترساند و می ­لرزاند! و به همین دلیل ما را وا می ­دارد که به نشر ویژه­نامه (درباره آیت ­الله کاشانی) بپردازیم... البته نشر این ویژه­ نامه به آن معنا نیست که آیت ­الله کاشانی را مطلق بدانیم و یا ایشان را معصوم و دور از اشتباه بنامیم... ولی این نکته را اثبات می­ کند این خطا یا اشتباه هرگز عمدی و یا خدای نکرده از روی غَرَض نفسانی نبوده است.

انکار حقایق و نادیده گرفتن زحمات و کوشش ­ها و تبعیدها و زندانی شدن­ های آیت ­الله کاشانی یک بار در اوج قدرت توده ­ای­ ها و هواداران دکتر مصدق... و یک بار هم اکنون، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به بهانه تاریخ ­نگاری و خاطره­ نویسی به شدت ادامه داشت و به شدت ادامه دارد.»(صص 30ـ31)

سخن جالب استاد خسروشاهی که می ­تواند سرمشق تاریخ­ نگاری منصفانه باشد: «باور ما این است که راه صحیح و منطقی بررسی تحلیلی تاریخ، بیان حقایق و نشر اسناد و طرد هرگونه خودمحوری است.»(ص 34)

استاد خسروشاهی در مقدمه اول کتاب به شرح طرح و نقد گزارش اداره روابط خارجی وزارت امور خارجه آمریکا در سال­های 1951 تا 1954 میلادی (و شامل وقایع 28 مرداد 1332) می­پردازد و انتشار این گزارش­ها تحت عنوان اسناد!!، از طرف دولت آمریکا!! و پس از تعلّل و خودداری طولانی و با گزینش گزارش­ها تلاشی برای چندقطبی­ شدن جامعه ایرانی و حتی برپایی نوعی آشوب سیاسی در داخل کشور می ­داند و به تحلیل و نقد این گزارشات می ­پردازد و در انتهای این مقدمه طولانی می ­نویسد: «اکنون هجمه ناجوانمردانه به آیت ­الله کاشانی توسط ملی ­گرایان قدیم و جدید، همکاران کریم پورشیرازی و غیره و هم­قلمان «پرخاش»، «شورش»، «به سوی آینده»، «باختر امروز»، «چلنگر»، «شهباز» و... سال 1332 در سال 1396 ما را واداشت که نمونه­ هایی از اسناد و مقالات تاریخی و خاطرات مستند خود را در رابطه با زندگی و مبارزات آیت ­الله کاشانی، یک­جا منتشر سازیم... .»

این کتاب شامل بخش­ هایی چون آیت­ الله کاشانی و حادثه 28 مرداد، ویژه­ نامه آیت ­الله کاشانی، آیت­ الله کاشانی در پیشگاه قضاوت تاریخ، خاطراتی از آیت ­الله کاشانی، نقش آیت الله کاشانی در انقلاب عراق، نگاهی به اسناد سری انگلیس در مورد آیت ­الله کاشانی، امام خمینی و آیت ­الله کاشانی (بیانات امام درباره آیت ­الله کاشانی)، تاریخ را تحریف نکنید (نقش آیت ­الله کاشانی، دکتر مصدق و فداییان اسلام در نهضت ملی)، درباره توصیه ­های آیت ­الله کاشانی (توضیحی در توصیه نامه ها به دولتمردان)، نامه شهید سید قطب به آیت­ الله کاشانی، آیت ­الله کاشانی، پیام­ آور وحدت و بیداری، 12. پیوست­ها.

پیوست­های نه گانه این کتاب در 150 صفحه بخش مهم و قابل استفاده ­ای برای محققان و علاقمندان به تاریخ معاصر و تاریخ نهضت روحانیون در دوره اخیر است.

مقالات این کتاب، از پنجاه و پنج سال پیش – از سال 1341 – و پس از رحلت آیت الله کاشانی، به تدریج به مناسبت­های مختلف توسط استاد خسروشاهی تحریر و ترجمه شده است و در زمان­های مختلف در مطبوعات کشور منتشر شده است. استاد خسروشاهی در انتهای مقدمه می ­نویسد: «امید آن که نشر این مباحث مستند، برای دفاع از حق و حقیقت و روشن ساختن حقایق تاریخ معاصر ایران و نقش آیت ­الله کاشانی در آماده ­سازی بستر مبارزه و بیدارگری جهان اسلام بر چند انگلیسی – آمریکایی، برای جویندگان حقیقت و به دور از تعصب­ جاهلی و عصبیت قومی!! و قبیله­ای، مفید و راهگشا باشد.»

استاد خسروشاهی در این کتاب ارزشمند به سئوالات و شبهاتی که درباره زندگی، فعالیت­ها و عملکرد و حتی اندیشه ­های آیت ­الله کاشانی وجود دارد پاسخ مفصل و قانع­کننده ­ای داده است و تلاش کرده هر نوع شک و شبهه درباره زندگی و اندیشه این شخصیت مبارز و ملی ارزشمند تاریخ معاصر را بزداید.

این کتاب در 356 صفحه ، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 12000 تومان از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

علاقمندان برای تهیه این کتاب و سایر مجموعه خاطرات مستند استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه کنند.

502

کد خبر: 891637

وب گردی

وب گردی