پیشی گرفتن فیلم های دفاع مقدس از اجتماعی در فجر 36

در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تعداد فیلم هایی که با موضوع دفاع مقدس حضور دارند نسبت به آثار سینمایی با محوریت موضوعات اجتماعی برتری دارد و با توجه به آثار پذیرفته شده می توان منتظر جشنواره ای با فیلم های متنوع بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، روز گذشته اسامی فیلم های راه یافته به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد و آنچه در لیست فیلم های راه یافته به این رویداد بزرگ هنری خودنمایی می کند حضور چشمگیر فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس است.

در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، 6 فیلم با موضوع اجتماعی، 7 فیلم دفاع مقدس، 2 فیلم کمدی، 3 فیلم با موضوع زنان، یک فیلم با موضوع مهاجرت، یک فیلم حادثه ای، یک انیمیشن و یک مستند پرتره حضور دارند. ضمن اینکه هنوز اطلاعات دقیقی درباره موضوع بعضی از آثار سینمایی جشنواره امسال در دست نیست.

در ادامه نگاهی گذرا می شود به فیلم های جشنواره سی و ششم و موضوعاتی که در این آثار به آنها پرداخته شده است.

**فیلم های دفاع مقدسی

«به وقت شام» فیلمی از ابراهیم حاتمی کیا است که پس از یک سال دوری دوباره به جشنواره فیلم فجر برگشته است. این فیلم روایتگر داستان هواپیمای کمکی ایران برای سوریه است که برای فرود در فرودگاه دمشق دچار مشکل می‌شود.

هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی این فیلم هستند. تعدادی بازیگر ایرانی و به همراه آنها، جمعی از بازیگران مطرح سوری و لبنانی نیز در فیلم ایفای نقش می‌کنند.

«امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی است. این فیلم دربارهٔ تروریست‌ها و داعش است. علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی بازیگران ایسن فیلم هستند.

«بمب» دومین ساخته پیمان معادی است و قصه این فیلم با حال و هوای موشک باران تهران در سال ۱۳۶۶ روایت می‌شود.

پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، باران معادی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل داده اند.

«تنگه ابوغریب» به کارگردانی بهرام توکلی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده: در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوغریب است، تنگه ای که نام و خاطره اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده … تنگه ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود… .

جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی، مهدی قربانی در این فیلم ایفای نقش می کنند.

«سرو زیر آب» ششمین ساخته سینمایی محمدعلی باشه آهنگر است و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و شهرداری تهران ساخته شده است و به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد.

در خلاصه داستان «سرو زیر آب » که فیلمنامه آن توسط محمد علی باشه آهنگر و حامد باشه آهنگر نوشته شده، آمده: راز جهانبخش کرامت فاش می‌شود؟ این راز خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی گناهیش و بازگشت آرامش سفربلندی را آغاز می کند؛ سفری که پایانش زندگی بسیاری از آنها را تغییر می دهد... .

بابک حمیدیان، مینا ساداتی، مسعود رایگان، هومن برق نورد، رضا بهبودی، حسین باشه آهنگر، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، شهرام حقیقت دوست، دنیا مدنی، مالک سراج، مجتبی پیرزاده، حسین فلاح، غلامحسین لطفی، حسن نجاریان، نادیا پروانی، الناز شاهوردی، سیاوش چراغی پور و امیر دلفانی بازیگران ایم فیلم سینمایی هستند.


«ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد است. در خلاصه داستان «ماهور» آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به عنوان عروس هور انتخاب می شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می دزد.

بازیگرانی چون کامران تفتی، بهاره کیان افشار، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، میترا حجار، علی اوسیوند، یوسف مرادیان و مالک سراج در این فیلم نقش آفرینی می کنند.

«زنانی با گوشواره های باروتی» مستندی به کارگردانی رضا فرهمند است که توانسته به بخش مسابقه سودای سیمرغ راه پیدا کند.

این فیلم روایتی بدیع از زندگی زنانی است که در جنگ عراق با داعش نقش دارند و یا به نحوی از این موضوع دچار آسیب شده‌اند. راوی داستان یک ژورنالیست به نام «نور» است. او علاوه بر مبارزه با دشمن و تهیه‌ گزارش‌های تصویری فراوان، مسیرش را تغییر داده و به سراغ زن‌ها جبهه دشمن می‌رود؛ به همین دلیل به کمپ پناهجویی بیوه‌ها و کودکان داعشی می‌رود تا روایت های پوشیده و احساسات کشته شده آنها را به تصویر بکشد.

در این فیلم با زنان متفاوتی پیرامون پدیده داعش مواجه می‌شویم، از زنانی که به اجبار همسران‌شان با جریان داعش همراه شده‌اند و همه هستی‌شان به تارارج رفته است تا زنانی که فعالانه حامی حضور خانواده‌شان در داعش بوده‌اند و البته زنانی که قربانی داعش بوده‌اند. در مسیر فیلم، یک فرمانده زن به تصویر کشیده می‌شود که گروهانی برای خودش تشکیل داده و با داعش می جنگد. این مستند در دو بخش شهید آوینی و بلند ملی جشنواره سینما حقیقت حضور دارد. این مستند با همکاری مرکز مستندسازی حقیقت و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است.

**آثار اجتماعی

پس از فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس، آثار اجتماعی پر تعدادترین فیلم هایی هستند که در جشنواره امسال روی پرده می روند.

«اتاق تاریک» فیلمی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی روح الله حجازی است. ساعد سهیلی و ساره بیات بازیگران اصلی فیلم هستند. این فیلم یکی از آثار اجتماعی جشنواره امسال است در خلاصه داستان «اتاق تاریک» آمده است: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسایل جدیدی قرار می دهد... .

«امیر» ساخته نیما اقلیما است و در خلاصه داستان این فیلم اجتماعی آمده است: یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راهاشون فرق می‌کنه.

میلاد کی‌مرام، هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه‌قلعه‌گی، وحید منافی، مهدی عامل‌هاشمی، سحر دولتشاهی و آرتین گلچین (بازیگر خردسال) ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

«چهار راه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی است و داستان فیلم با حادثه ساختمان «پلاسکو» که در یک آتش سوزی فرو ریخت و منجر به شهید شدن تعدادی از آتش نشان ها شد، مرتبط است.

بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی ور، مهدی پاکدل، ماهور الوند، مسعود کرامتی، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد و کارن کیایی بازیگران این فیلم هستند.

«دارکوب» تازه ترین ساخته بهروز شعیبی است و در خلاصه داستان این فیلم آمده است: این فیلم داستان اجتماعی روابط انسانی افراد جامعه را در رو در رویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد، با نگاهی متفاوت روایت می‌کند.

مهناز افشار، امین حیایی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی‌فر و سارا بهرامی گروه بازیگران این فیلم هستند.

«هایلایت» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی اصغر نعیمی است که یک درام عاشقانه با مضمون اجتماعی است.

بازیگران این فیلم عبارتند از: پژمان بازغی، الهه حصاری، جمشید هاشم پور، سام قریبیان.

«جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی است و درباره رابطه واقعی آدم‌ها و گره خوردن آن با فضای مجازی است.

بابک حمیدیان، ینا ساداتی، محسن کیایی، بهنام تشکر، پانته آ پناهی ه و ساغر قناعت بازیگران این فیلم هستند.

فیلم هایی با موضوع زنان پس از آثار سینمایی با موضوع اجتماعی را به خود اختصاص می دهند. 3 فیلم در جشنواره امسال حضور دارند که به طور مشخص به زندگی زنان در ایران می پردازند.

«عرق سرد» فیلمی به کارگردانی سهیل بیرقی است در این فیلم باران کوثری در نقش فوتبالیستی را بازی کرده که با ممانعت همسر برای همراهی با تیم ملی مواجه می‌شود. در خلاصه داستان رسمی این فیلم آمده است: به سلامتی جمع ... .

باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین‌العابدین، سحر دولتشاهی؛ گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند.

«لاتاری» سومین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان است که گفته می شود با فیلم های پیشین این کارگردان تفاوت های عمده ای دارد. موضوع «لاتاری» قاچاق زنان به کشورهای عربی است.

ساعد سهی، نیکی کریمی، جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، زیبا کرمعلی و حمید فرخ نژاد از بازیگران این اثر سینمایی هستند.

«جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت است و این کارگردان تنها زنی است که به عنوان فیلمساز امسال در جشنواره فجر حضور دارد. داستان جاده قدیم، این فیلم داستان زنی کارمند را روایت می‌کند که شب عید نوروز با مشکلاتی مواجه می‌شود.

بازیگران این فیلم مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، پرویز پورحسینی هستند.

**کمدی های جشنواره

اما فیلم های کمدی که طی این سال ها توانسته رونق گیشه را حفظ کند در جشنواره امسال تنها دو نماینده دارد.

«خجالت نکش» فیلمی به کارگردانی رضا مقصودی است. در این فیلم احمد مهرانفر، شبنم مقدمی، سام درخشانی، لیندا کیانی و الناز حبیبی به ایفای نقش می پردازند. «خجالت نکش» مضمونی طنز دارد و زندگی زن و شوهری را به تصویر می کشد که با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن میانسالی بچه دار می شوند.

«مصادره» ساخته مهران احمدی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم.

گروه بازیگران این فیلم رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، مهران احمدی، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، سیامک صفری، مزدک میرعابدینی، لوسینه گیراگوسیان، میلنا واردانیان، آلیسا میلکستیان هستند.

**دیگر ژانرها

سهم موضوعات دیگر در جشنواره فیلم فجر تقریبا صفر و در بعضی موضوعات هم تنها یک فیلم ساخته شده است.

«سو تفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی است این فیلم با موضوع حادثه ای ساخته شده است و ماجرای یک گروگان گیری است که همه چیز در متن واقعیت پیش می‌رود، اما با گذشت زمان این شبهه پیش می‌آید که این حادثه بیشتر شبیه یک «سوء تفاهم» یا توهم است.

هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، مریلا زارعی بازیگران این فیلم هستند.

«کار کثیف» به کارگردانی خسرو معصومی است. موضوع این فیلم دربارهٔ کار و مهاجرت است. رضا فیاضی، اکبر معززی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، پدرام شریفی بازیگران این فیلم هستند.

«مغزهای کوچک زنگ زده» فیلمی از هومن سیدی است و در خلاصه داستان آن آمده است: این فیلم درباره داستان مغزهایی است که زنگ زده اند.

این فیلم از جمله آثاری است که تقریباً هیچ اطلاعاتی درباره آن تا زمان تنظیم این گزارش منتشر نشده است.

«شعله ور» فیلمی به کارگردانی حمید نعمت الله است و داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند «عددی نشده» است و این احساس او همه‌ی زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به نظر می رسد این فیلم یک ملودرام باشد.

«کامیون» فیلمی ساخته کامبوزیا پرتوی است که هنوز اطلاع دقیقی درباره داستان و موضوع آن در دست نیست. سعید اقاخانی، نیکی کریمی، رامین راستاد، تروسکا جولا و نسرین مرادی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان هم تنها انیمیشن جشنواره امسال است که در خلاصه داستان «فیلشاه» آمده‌است: «در جنگلی در آفریقا رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود… .»

«بانو قدس ایران» عنوان مستندی ساخته مصطفی رزاق کریمی است که در بخش سودای سیمرغ هم نمایش داده می شود. این فیلم درباره زندگی همسر امام خمینی (ره) است.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه زاده از 12 تا 22 بهمن ماه امسال در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

501

کد خبر: 891803

وب گردی

وب گردی