آلودگی هوا، مهمان ناخوانده یا صاحبخانه ؟/تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل بر هوای تهران تاثیرگذار است؟

با وجود تعطیل مدارس و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل و سایر تدابیری که کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در نظر گرفته بودند ، شاخص کیفی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به 8 صبح امروز 151 و شرایط ناسالم برای تمامی افراد جامعه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، انگار برایمان عادت شده است، زمانی که هوا سرد می شود در کنار اینکه لباس های زمستانی را از چمدان هایمان بیرون می آوریم چشممان به کاغذ نوشته هایی که پشت شیشه داروخانه ها نصب شده روشن می شود که "انواع ماسک برای آلودگی هوا موجود است ."

گویا آلودگی هوا در کلانشهرها دیگر مهمان ناخوانده نیست و دارد صاحبخانه می شود! اگر به آمار آلودگی هوا در فصول سرد سال نگاهی بیاندازید، این موضوع کاملا مشهود است که تعداد روزهای آلوده نسبت به سال قبل بیشتر شده است.

بر اساس بررسی اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران می توان گفت شاخص کیفی هوای دیروز تهران در ساعت 8 و 11 صبح به ترتیب 140 و 141 در شرایط ناسالم برای گروه هاس حساس جامعه قرار داشت، اما میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در ساعت 14 با میزان 157 از مرز هشدار فراتر رفت و کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای تمامی گروه های جامعه قرار گرفت و به دنبال آن مدارس استثنایی (ابتدایی و متوسطه) و مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی و دبستانی استان تهران در روز دوشنبه تعطیل اعلام شد.

همچنین براساس تصمیم گیری اعضای کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوا، طرح زوج و فرد از درب منازل (سرویس مدارساز این طرح مستثنی هستند) اجرا و فروش آرم طرح ترافیک روزانه از سوی شهرداری تهران ممنوع اعلام شد.همچنین تردد همه خودروهای سبک و سنگین دودزا و فاقد برگه معاینه در شهر تهران ممنوع شد.

بر اساس این گزارش، فعالیت های عمرانی در سطح شهر تهران، وتوقف فعالیت معادن شن و ماسه و واحدهای آسفالت و بتن در سطح استان متوقف و اورژانس میادین و مراکز پر تردد مستقر شد. همچنین تردد همه کامیون ها در سطح شهر تهران به جز کامیون های حمل زباله و مواد سوختی و فاسد شدنی ممنوع اعلام شد.

گفتنی است مدارس ابتدایی در تمام شهرستان‌های استان البرز به‌ جز طالقان نیز امروز تعطیل بودند.

مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در این راستا اعلام کرد: در روز دوشنبه یازدهم دی ماه مقاطع پیش‌دبستانی، ابتدایی و مهدهای کودک در تمام شهرستان‌های استان البرز به‌غیر از شهرستان طالقان تعطیل است. وی با بیان اینکه مدارس نوبت صبح و عصر مشمول این تعطیلی هستند، افزود: افراد مسن، بیمار ، کودکان و گروه‌های حساس از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند.

همچنین مدارس شهر اصفهان به دلیل آلودگی هوا در روز دوشنبه تعطیل بودند. منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان روز گذشته در این راستا اعلام کرد :با توجه به وضعیت سکون و پایداری نسبی هوا و مهیا شدن انباشت آلاینده های جوی عصر یکشنبه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا در محل استانداری اصفهان با حضور اعضا تشکیل شد.
وی افزود:روز دو شنبه 11دی، دوره های اول و دوم ابتدایی ،مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک در نواحی شش گانه شهر اصفهان و مناطق آموزش و پرورش زرین شهر، فولادشهر، مبارکه، خمینی شهر، نجف آباد، شاهین شهر، فلاورجان، پیربکران و برخوار تعطیل است.

با وجود تعطیلی مدارس، اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل و سایر تدابیری که کمیته اضطرار اندیشیده شد ، شاخص کیفی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به هشت صبح امروز 151 و در شرایط ناسالم برای تمامی افراد جامعه قرار گرفت بر اساس این گزارش، میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 151 و میزان ذرات معلق کمتر از 10 میکرون100 و میزان منواکسید کربن در هوا 53 است.

حالا چند سالی است که در فصول سرد سال شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم و برای رفع آن راهکارهایی مانند تعطیلی مدارس، طرح زوج فرد از درب منازل ، ممنوعیت تردد کامیون ها و .. در نظر گرفته می شود که معمولا راهکارهای موقتی برای کاهش غلظت آلاینده ها به شمار می روند و حتی اگر در برخی موارد باعث کاهش آلودگی هوا شود اما واقعیت این است که این تدابیر کار ساز نیست و مشکل را به صورت ریشه ای حل نمی کند و اگر باد و باران به داد کلانشهرها به ویژه تهران نرسد باید منتظر بروز بیماری های قلبی و ریوی بود .

یادمان نمی رود که نیمه آذرماه سال 89 طرح عجیبی ارائه شد و هواپیماهای سمپاش، مأموریتی بی سابقه ای در تهران آغاز کردند که به نام آب پاشی آسمان شناخته شد .

ایده آبپاشی آسمان برای رفع آلودگی هوا و کاستن آلاینده ها؛ در نگاه اول شوخی به نظر می رسید و حتی محاسبات ابتدایی ریاضی نیز آن را رد می کرد اما پیش از ایده های واقعی و تجربه شده در جهان، در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده که با حدود 10 هواپیمای کوچکی که مخزن های کوچکشان با 2 متر مکعب (2000 لیتر) آب پر می‌شد و برای ایجاد باران دو میلیمتری در تهران لازم بود 5 سال مداوم کارشان را تکرار کنند.

در حال حاضر با توجه به افزایش آلودگی هوا در تهران و کلانشهر ها به نظر می رسد باید از تجربیات کارشناسان ایرانی و خارجی استفاده کرد و به نتیجه قابل قبولی رسید و شاهد روز افزون تعطیلی مدارس و اجرای طرح های زوج و فرد ترافیکی نبود.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 891833

وب گردی

وب گردی