اختیارات دانشگاه‌ها به تدریج افزایش می‌یابد

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از سیاست های مد نظر وزارت علوم را تمرکز زدایی دانست و گفت: به تدریج سیاست تمرکز زدایی اعمال و اختیارات به دانشگاه واگذار می‌شود؛در این راستا از سال قبل بررسی و تدوین و بازنگری برنامه درسی به دانشگاه های سطح یک واگذار شد و سایر دانشگاه ها هم می‌توانند در این زمینه سیاست های دانشگاه سطح یک را دنبال کنند.

به گزارش ایسکانیوز؛ دکتر شریعتی نیاسر، امروز دوشنبه 11 دی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست جدید دانشگاه شیراز، با بیان اینکه در استان فارس بالغ بر 225 هزار دانشجو حضور دارد، گفت: 67 درصد کل دانشجویان منطقه 7 در فارس حضور دارند که 18 درصد آنها مربوط به وزارتخانه های علوم و بهداشت هستند.

وی با بیان اینکه 62 درصد دانشجویان استان فارس در دوره های کارشناسی تحصیل می کنند، گفت: 2 درصد دانشجویان در مقطع دکترا هستند که این تعداد معادل میانگین کشوری است.

معاون وزیر علوم با اشاره به جایگاه فاخر استان فارس و شیراز در منطقه هفت و کل کشور، دانشگاه محوری وزارت علوم در منطقه هفت را دانشگاه شیراز معرفی و اضافه کرد: این دانشگاه 70 سال قدمت دارد، یعنی اولین رئیس دانشگاه شیراز زمانی منصوب شده که من متولد شده ام!

وی ضمن گرامی داشت یاد آقایان مصطفوی و جهانمیری از اساتید دانشگاه شیراز که دار فانی را وداع گفته اند، از آنان به نیکی یاد و اضافه کرد: استادان فرهیخته ای در تاریخ دانشگاه شیراز درخشیدند، امروز هم این دانشگاه شاهد حضور فرهیختگان ارزشمندی است که بعضا چهره های ماندگار هستند؛ دانشگاه شیراز اولین دانشگاهی بود که مدرک بین المللی صادر کرد، اولین دانشگاهی که میزبان برنده جایزه نوبل بود. اولین دانشگاهی که قرارداد خواهر خواندگی با یک دانشگاه در آمریکا منعقد کرد و اولین دانشگاهی که نظام مدیریتی را در دانشگاه پیاده کرد.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه شیراز اولین دانشکده های کشاوزی، بهداشت و پزشکی را در کنار هم ایجاد کرد، گفت: بنیاد علمی در این دانشگاه، تلفیقی بین رشته های مختلف بود اما امروز متاسفانه حوزه های پزشکی و غیرپزشکی فاصله گرفته است.

وی با بیان اینکه جدا شدن این حوزه ها به دلیل اقتضائات دهه 60 بود، گفت: به نظر می رسد تفکیک بین علوم و مدیریت دانشگاهی بیش از این جایز نیست باید چاره اندیشی شود.

معاون وزیر علوم با اشاره به ویژگی های استان فارس و شیراز، گفت: در استان فارس 180 مرکز آموزش عالی وجود دارد که تعداد معدودی از آنها تحت پوشش وزارتخانه های علوم و بهداشت است.

وی با اشاره به وجود جمعیت 250 میلیون جمعیت دانشجویی در دنیا، گفت: هر 10 سال در جهان تعداد جمعیت دانشجویی 4.2 درصد افزایش دارد، حال آنکه این تعداد در ایران هفت و هشت دهم درصد یعنی حدود 2 برابر جهان بوده است.

شریعتی نیاسر تعداد مراکز آموزش عالی در ایران را بالغ بر 2500 واحد اعلام و با بیان اینکه این تعداد در سال 92 حدود 2800 واحد بوده که بعضا تجمیع یا جمع شده است.

وی تعداد مراکز آموزش عالی در کشور را نسبت مراکز آموزش عالی چین با جمعیت میلیاردی بیشتر دانست و گفت: در ابتدای انقلاب 180 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی ایران تحصیل می کردند حال آنکه سال 92 جمعیت دانشجویی به 4 میلیون و 850 هزار نفر رسید یعنی در این بازه زمانی رشد 25 برابری داشته که 5 برابر جهان است.

وی در عین حال تعداد زیاد دانشجو و مراکز آموزش عالی را فرصتی دانست که باید از آن استفاده مطلوب شود و گفت: منابع انسانی یک نعمت برای هر جامعه محسوب می شود؛ امروز و با توجه به تراکم جمعیت دانشجویی در کشور، از یک سو با نقطه ضعف کیفی روبرو هستیم و از یک طرف امکان اینکه بخواهیم برخورد حاد با این پدیده داشته باشیم را نداریم، باید در این زمینه برنامه ریزی دقیق داشت.

شریعتی نیاسر ورود به بحث آمایش آموزش عالی از سال 93 را یادآور شد و با بیان اینکه طرح اسفند سال 94 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، گفت: قبل از ورود به مصادیق طرح آمایش، مهار وضعیت اولین گام بود که خود یک پروژه محسوب می شد، از سال 92 تاکنون جمعیت دانشجویی کنترل کرده و کاهش دادیم، بخشی از این کاهش طبیعی بود و بخشی نیز به واسطه ی سیاست انقباظی اعمال شده بود.

وی یکی دیگر از معضلات وزارت علوم را ورود مراکز آموزش عالی به عرصه های مختلف دانست و گفت: قرار نیست تمام مراکز آموزش عالی به هر دوره و مقطع آموزشی ورود کنند، یکی از مصادیق این موضوع دانشگاه پیام نور بود؛ دانشگاه آزاد هم از دانشگاه های بزرگ به لحاظ کمی است که در دهه 60 و براساس یک الگوی آموزش عالی انگلیسی شکل گرفت تا بتواند آموزش غیرحضوری بدهد.

او گفت: طی سال های فعالیت به دلیل اقتضائات زمان و نبود نظارت کامل، دانشگاه آزاد و پیام نور به دانشگاه های حضوری تبدیل شدند.

معاون وزیر علوم ماموریت گرایی را یکی از الزامات فعالیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دانست و تاکید کرد که این موضوع بیش از گذشته مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته است لذا باید تمام مدیران این مراکز در مسیر تعریف شده حرکت کنند.

وی ساماندهی را از دیگر سیاست های دولت دانست و گفت: بعضی از مراکز دانشگاهی مشمول سیاستهای غلط رشد بی رویه شده است و نیاز به ساماندهی دارد، مراکزی که با نداشتن امکانات لازم شکل گرفته است. امیدواریم که بتوانیم بخشی از این مراکز را با بهره گیری از دانشگاه های بزرگی نظیر شیراز، ساماندهی کنیم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه تا 65 درصد از مسائل مدیریتی در بخش آموزشی به دانشگاه ها واگذار خواهد شد، گفت: البته یکسری از سال قبل برررسی تدوین بازنگری برنامه درسی را به دانشگاه های سطح یک واگذار شد؛ البته یکسری از خطوط قرمز و سیاستهای کلان را آموزش عالی را عهده دارد خواهد بود.

900

کد خبر: 892013

وب گردی

وب گردی