تنوع آثار در نمایشگاه  نقاشی پشت شیشه بسیار بالاست

یک هنرمند نقاش با بیان اینکه نقاشی و خوشنویسی پشت شیشه حیاتی دوباره یافته است، گفت: برپایی نمایشگاه خاص این تکنیک ، گام تازه ای برای پیشرفت نقاشی پشت شیشه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، گروه نقاشان پشت شیشه در روزهای اخیر به مدیریت سعید رضاخان در پی هماهنگی جهت برگزاری نمایشگاهی در موزه نقاشی پشت شیشه برآمده است. نمایشگاهی که بنا که بنا به گفته وی تا حدودی خاص و یک گام تازه در این هنر محسوب می شود.

سعید رضاخان هنرمندی است که به نقاشی پشت شیشه جانی دوباره بخشیده است. وی در این روزها به خوبی این هنر را هدایت کرده و هنرمندان این رشته را رهبری می کند. رضاخان طی چند سال اخیر خلاقیت زیادی به خرج داده است و پایه گذار چند نوآوری در این رشته است. نقاشی طبق کلیدهای شناسایی و همین طور پاسپارتو کردن شیشه دو اقدامی بوده که وی برای نخستین بار انجام داده است. در ادامه گفت و گوی ایسکانیوز با این هنرمند نقاش را می خوانید:

* در مورد آخرین برنامه ای که در دست اجرا دارید بگوئید؟
قرار است یک نمایشگاه گروهی در موزه نقاشی پشت شیشه برپا ‌شود. صبحت های ابتدایی درباره نمایشگاه انجام شده و آثار بعد از تائید کارشناس موزه برای نمایشگاه جمع آوری شده است.


*چه تعداد اثر برای این نمایشگاه جمع آوری شده است؟
از آنجا که جمع آوری و بررسی تابلوها در چند مرحله صورت گرفته از تعداد دقیق آنها اطلاعی ندارم. اما تا این لحظه آثار ۲۰ نفر از هنرمندان تایید شده است. امیدوارم تا چند روز آینده اگر باز هم کسی باقی مانده است اثرش را ارائه دهد.

*چرا این جمع آوری چند مرحله ای صورت گرفت؟
نخست قرار بود نمایشگاه در اواخر دی ماه برپا شود. به همین دلیل آثار با نظر کارشناس موزه جمع آوری شدند در این راستا پس از مدتی موزه پیشنهاد داد که این نمایشگاه در ایام دهه فجر برگزار شود. در این میان دوستانی بودند که تابلوهایشان به موقع حاضر نشده بود و از برنامه کارشناسی باز مانده بود. به دلیل زمان پیش آمده و گفت وگویی که با دوستان موزه صورت گرفت قرار شد اگر کسی خواست؛ در این مدت اثر خود را ارائه دهند زیرا نظر مسئولین موزه، تنوع در آثار است.

*آیا این نمایشگاه دیگر گروه های هنری را نیز در بر می‌گیرد؟
به اتفاق ایرانپور (ریاست محترم موزه نقاشی پشت شیشه) و پورمحمدعلی (کارشناس آثار) نظرمان این بود که تمام گروه ها و افراد مستقل در این برنامه حضور داشته باشند بعد از اعلام فراخوان به دوستان و اطلاع رسانی از سوی موزه در نهایت گروه نقاشان پشت شیشه در این نمایشگاه حضور دارند.

*این استقبال چرا از سوی سایر گروه های هنری صورت نگرفت؟
این را باید از خودشان بپرسید. به احتمال زیاد دلایلی دارند. همانگونه که آقای ایرانپور نیز بارها گفته است؛ موزه متعلق به تمام نقاشان و هنردوستان فعال در این رشته است. با این وجود برخی عزیزان مایل به همکاری نیستند.

*اگر در این مدت افراد دیگر (غیر از گروه نقاشان پشت شیشه) بخواهند می توانند در این برنامه شرکت کنند؟
بله. چراکه نه. فقط باید اثرشان کارشناسی شود. زیرا کیفیت کار برای موزه بسیار مهم است. ارائه دیدگاه نو بسیار مهم است. شاید یکی از دلایل عدم حضور برخی از دوستان همین مطلب باشد. چون نمی خواستند اثرشان کارشناسی شود.

*نظر کارشناس موزه در رابطه با انتخاب آثار چه معیارهایی را در بر می‌گرفت؟
کارشناسان موزه در این زمینه بسیار باز عمل کردند زیرا هدفشان معرفی دیدگاه های مختلف و درگیر کردن کلیه هنرمندان بود؛ اگر در یک اثر نشانه های ایرانی و همین طور ظرافت های لازم به کار رفته بود کار تایید می شد. به همین دلیل تنوع آثار در این نمایشگاه بسیار بالاست.

* شما چه اثری در این نمایشگاه ارائه داده اید؟
دو تابلو از مجموعه عشق بودند که به تازگی کشیده ام. یکی به صورت سیاه مشق است و دیگری به خط نستعلیق است که هر دوی آنها از نظر ابعاد با کارهای پیشین متفاوت هستند.

*آیا آثار خوشنویسی دیگری هم وجود دارد؟
بله. دوستان دیگری هم تابلوهای خوشنویسی آورده اند. این مطلب نشان دهنده پیشرفت کار در رشته پشت شیشه است. دو سال پیش کمتر کسی به سراغ خوشنویسی پشت شیشه می رفت اما امروز افراد زیادی هستند که در این بخش به فعالیت می پردازند.


*این افراد کجا آموزش دیده اند؟

این عزیزان پیش از آشنایی با هنر پشت شیشه و ورود به گروه نقاشان پشت شیشه، با خوشنویسی و یا خط نقاشی آشنایی داشتند و پس از آشنایی با گروه و کار ما و همچنین نحوه اجرا، خودشان راه ویژه ای برای اجرا پیدا کردند. به این ترتیب بسیار آسان توانستند تغییراتی ایجاد کنند و حالا افراد زیادی هستند که می‌توانند این بخش از هنر نقاشی پشت شیشه را پیش ببرند و به بیانی دیگر می توان گفت هنر نقاشی و خوشنویسی پشت شیشه حیاتی دوباره یافته است در این راستا نشانه آن هم نمایشگاهی است که در پیش رو خواهیم دید. در این نمایشگاه خاص، گام تازه ای در نقاشی پشت شیشه برداشته خواهد شد.

502

کد خبر: 892092

وب گردی

وب گردی