جهان تا ۴۰ سال دیگر با قحطی کاکائو روبرو خواهد شد

محققان پیش بینی می کنند با افزایش ۲درجه ای دمای هوای جهان، تا ۴۰ سال دیگر با قحطی کاکائو روبرو خواهیم شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ محققان سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا پیش بینی می کنند جهان تا ۴۰ سال آینده با قحطی شکلات روبرو می شود زیرا گیاه این ماده خوراکی در آب وهوای گرم نمی تواند زنده بماند.

درختان کاکائو در ۲۰ درجه شمال و جنوب خط استوا می رویند و نیازمند شرایط خاصی مانند رطوبت بالا و باران فراوان هستند. این درحالی است که طبق پیش بینی دانشمندان به دلیل گرم شدن آب و هوا در ۳۰ سال آتی دمای جهان ۲.۱ درجه سانتیگراد افزایش می یابد. همین امر چالشی برای رشد گیاه کاکائو و در نتیجه صنعت شکلات سازی جهان ایجاد می کند.

دانشمندان معتقدند به دلیل افزایش جیوه و کاهش آب در خاک و گیاهان احتمال کمی دارد بارش ها به اندازه ای باشد که رطوبت از دست رفته را جبران کند و به این ترتیب احتمالا کشت کاکائو باید به کوهپایه ها منتقل شود.

کشورهایی مانند ساحل عاج و غنا بیش از ۵۰ درصد شکلات جهان را تولید می کنند. مقامات این کشورها اکنون بر سر دوراهی حفظ محیط زیست یا ادامه تامین ذخیره کاکائوی جهان هستند.

این در حالی است که از دهه ۱۹۹۰ میلادی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از چین، اندونزی، هند، برزیل و ... وارد بازار کاکائو شده اند.

با وجود افزایش تقاضا ذخایر این ماده غذایی همچنان محدود و در حال کاهش است.

منبع: مهر

202

کد خبر: 892305

وب گردی

وب گردی