لزوم تحول سیستم‌های ورودی به آموزش عالی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: باید سیستم‌های ورودی به آموزش عالی را متحول کنیم که تنها یک راه وجود نداشته باشد که در این راستا تنوع بخشی به سیستم‌های ورودی به نظام آموزش عالی، برنامه وزارت علوم است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مراسم تقدیر از برگزیدگان بیست و دومین المپیاد علمی‌دانشجویی کشور که صبح امروز در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، گفت: نظرسنجی‌های داوطلبان کنکور در همه حوزه‌ها نشان از 83 درصد رضایتمندی آنها دارد و ما باید به این سمت برویم که از این اعتماد اجتماعی استفاده کنیم، بررسی نوع اعتراضات نشان می‌دهد که این اعتراضات به نحوه آزمون‌ها نبوده و بیشتر اعتراض به سهمیه‌ها است.

وی با بیان اینکه سیستم سنجش و پذیرش دانشجو باید دارای سه مشخصه پایایی و روایی، عادلانه و منصفانه باشد، اظهار داشت: باید سیستم‌های ورودی به آموزش عالی را متحول کنیم که تنها یک راه وجود نداشته باشد که در این راستا تنوع بخشی به سیستم‌های ورودی به نظام آموزش عالی، برنامه وزارت علوم است.

خدایی گفت: ایده آل برای سازمان سنجش این است که از کل فرآیند پذیرش جدا شده، تنها یک آزمون استاندارد برگزار کند و نتیجه به دانشگاه‌ها ارائه شود ولی به طور کلی هر روشی را که می‌خواهیم انجام دهیم باید شفاف بوده و در زمان بندی مناسب از قبل گفته شود و داوطلب بداند که در آینده چه در انتظار او خواهد بود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ساماندهی سهمیه‌های آزمون‌های سراسری در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این کارگروه تشکیل شده و سازمان سنجش نیز پیشنهادهای خود را برای ساماندهی سهمیه‌ها ارائه کرده و با توجه به پیگیری مجلس و وزارت علوم امیدواریم زودتر این مسئله اصلاح شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: ما در برگزاری آزمون‌ها با افزایش 35 درصدی آزمون‌ها مواجهیم و در واقع هر هفته یک آزمون برگزار کرده‌ایم، حدود 6 میلیون نفر در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند که نیمی از آنها متقاضی ورود به آموزش عالی و نیمی دیگر در حوزه آزمون‌های استخدامی و زبان هستند.

خدایی همچنین با اشاره به کاهش نیروی انسانی سازمان سنجش در چهار سال اخیر گفت: تعداد نیروی انسانی این سازمان از 695 نفر به 580 نفر رسیده اما 35 درصد افزایش فعالیت داشته است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: از سال 89 و 90 در بحث ارزیابی عملکرد در بخش دولت الکترونیک سازمان سنجش توانسته رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص دهد چرا که از 17 فعالیت مربوط به یک آزمون تنها یک فرآیند برگزاری آزمون به صورت حضوری انجام می‌شود و بقیه فعالیت‌ها به صورت الکترونیک است.

وی اضافه کرد: هم اکنون پرتال آموزشی به صورت الکترونیک فعال است و دانشگاه‌ها دیگر نیازی به مکاتبه برای اعلام ظرفیت خود ندارند و پس از اخذ مصوبه شورای گسترش آن را به طور مستقیم در پرتال ثبت کرده و پس از آن ظرفیت در دفترچه کنکور سراسری ثبت می‌شود.

رئیس سازمان سنجش از طراحی یک سیستم امنیتی پیشرفته برای اخذ سوالات از طراحان خبر داد و گفت: با طراحی این سیستم نیاز به حضور فیزیکی طراحان سوال کاهش می‌یابد که البته این سیستم را تاکنون در چند آزمون به کار گرفته‌ایم.

خدایی تصریح کرد: نظام یکپارچه داده اطلاعاتی و ساده کردن شناسنامه ورودی برای هر داوطلب طراحی شده است و این سیستم به زودی با سازمان امور دانشجویان لینک می شود تا هر گونه تأییدیه تحصیلی و سایر موارد استعلامی به راحتی به صورت الکترونیک انجام گیرد.

وی از برگزاری نخستین آزمون تمام الکترونیک تولیمو خبر داد و اظهار داشت: داوطلبان در این آزمون در پشت مانیتور به سوالات پاسخ می‌دهند، تمامی طراحی‌های الکترونیکی سازمان سنجش بدون برون سپاری صورت می‌گیرد و به همین دلیل سیستم‌های ما ایمن و توسط متخصصان داخل سازمان سنجش طراحی می‌شود.

منبع: فارس

202

کد خبر: 892438

وب گردی

وب گردی