جزییات تازه از آتش سوزی باغ شازده ماهان/ تجاری سازی بلای جان اثر جهانی

 تبدیل باغ شازده ماهان به محوطه‌ای تجاری و اجاره دادن بخش‌های آن به رستوران‌ها و کافه‌ها یکی از خطراتی است که این اثر ثبت جهانی را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، روز گذشته میراث فرهنگی استان کرمان خبر از آتش سوزی در طبقه زیرین عمارت شاهنشین باغ شاهزاده ماهان کرمان داد و اعلام کرد به علت بی احتیاطی در روشن ماندن بخاری برقی طبقه زیرین عمارت شاهنشین آتش گرفته و به بهره بردار این بخش از باغ هم خسارت زیادی وارد شده است.

با این وجود یکی از مسئولان باغ شازده ماهان درباره جزییات آتش سوزی به خبرگزاری میزان گفت: این آتش سوزی در حد سیم های برق بوده و به جایی سرایت نکرده است.

وی افزود: این سیم هاسالهاست که مشکل دارند و حتی باغ را با مشکل روشنایی روبرو کرده اند. آتش سوزی مربوط به سیم های برق تنها در یک اتاق بوده و هیچ حریق گسترده ای رخ نداده است. همچنین در حال حاضر بخش شاهنشین عمارت در حال مرمت است و هیچ آسیبی به آن یا به درخت های باغ وارد نشده است.

اجاره دادن بخش هایی از باغ ثبت جهانی ماهان به بخش خصوصی اتفاق تازه ای نیست و میراث فرهنگی اعلام کرده که بخشی که دچار آتش سوزی شده برای راه اندازه کافه کتاب و نمایشگاه صنایع دستی در اختیار بهره بردار بوده است.

این اتفاق در حالی رخ داده که بخش های دیگر از باغ نیز کاربری های تجاری مختلف پیدا کرده اند و حتی بخش زیبای شاهنشین عمارت باغ تبدیل به وی ای پی یکی از رستوران ها شده بود و مهمانان ویژه در آنجا پذیرایی می شدند.

تجاری سازی باغ شازده ماهان از چشم یونسکو دور نمانده و این نهاد سال 1392 نسبت به آن هشدار داده که در صورت تملک باغ توسط بخش خصوصی و تجاری سازی آن، خروج از فهرست جهانی باغ شازده ماهان را تهدید می کند.

باغ شاهزاده ماهان در 2 کیلومتر شهر کرمان قرار دارد و همراه با مجموعه از باغ های ایرانی سال 2011 در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. این باغ به دوره قاجار و حکمرانی ناصرالدوله در کرمان بر می گردد و معروف است پس از مرگ او، بنای باغ کار را رها می کند و اکنون جای چهار کاشی در ورودی باغ خالی مانده است. این باغ مساحتی نزدیک به ۳/۵ هکتار و دو مجموعه شرقی و غربی دارد. عمارت‌های آن به صورت دو اشکوب ساخته شده‌ و سر در آن از معماری زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ‌های ایرانی برجسته می‌سازد.

705

کد خبر: 892619

وب گردی

وب گردی