دکترمجیدسرسنگی:خوابگاه های قدیمی دانشگاه تهران دربرابر زلزله مقاوم ترند/خوابگاه های جدید کد زلزله دارند

مسئول فرهنگی دانشگاه تهران گفت :ساختمان ها قدیمی دانشگاه تهران که پیش از انقلاب ساخته شده از لحاظ مقاومت در برابر زلزله یا حوادث طبیعی مستحکم است.

حسین طالبی- ایسکانیوز : دکتر مجید سرسنگی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران خوابگاه های متعددی دارد که بیشتر این خوابگاه ها قدیمی و تاریخ ساخت آن به قبل از انقلاب برمی گردد گفت: کوی دانشگاه از مهم ترین و بزرگ ترین خوابگاه های دانشگاه محسوب می شود که ساخت تعدادی از ساختمان های آن برای قبل از انقلاب است که قدمت آن به 40 یا 50 سال پیش برمی گردد و بعد از انقلاب هم ساختمان های جدیدی احداث شد.

وی گفت : بعد از انقلاب مجتمع خوابگاهی برای دانشجویان دانشگاه تهران در خارج از فضای دانشگاه احداث شد و بدلیل بالا رفتن تعداد دانشجو در کشور ، تعداد خوابگاه ها هم افزایش یافته است.احداث بعضی از خوابگاه های بعد از انقلاب توسط خیرین صورت گرفت، بنابراین خوابگاه های دانشگاه تهران بسیار متنوع هستند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: بعداز زلزله بم ، رودبار و منجیل که ویرانی و خرابی بسیاری را به جا گذاشت مسئولان دانشگاه برای امنیت جان دانشجویان تصمیماتی گرفتند و ساخت و ساز ساختمان های مقاوم در برابر زلزله از جمله اقدامات مسئولان دانشگاه بود.

سرسنگی افزود: ساختمان های تازه ساخت کد زلزله دارند و با استانداردهایی که در برابر زلزله یا پس لرزه هایی که درشهر تهران اتفاق می افتد ساخته می شوند تا توان مقاومت در برابر این حوادث را داشته باشد و ساختمان هایی که قدیمی هستند به تدریج مقاوم یا باسازی می شوند.

وی در ادامه گفت: اما به دلیل مشکلات مالی که در دولت وجود دارد برگه اعتبارات عمرانی صد در صد در آن اجرا نمی شود و باعث کاهش عملکرد ما در این کار می شود.

دکتر سرسنگی افزود :دو اقدام در ساخت وساز خوابگاه ها انجام شده است . یکی اینکه ساختمان های تازه ساخت از استاندارهای مقاومت در برابر زلزله برخوردار باشند و پیمانکاران موظف هستند کدهایی را که وزارت و مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران اعلام کرده اند را رعایت کنند و اقدام دومساختمانهای قدیمی را به ترتیب اولویت شروع به بازسازی و مقاوم سازی قرار داده ایم.

وی یادآور شد: البته ساختمان ها قدیمی دانشگاه تهران که ساخت آن به قبل از انقلاب برمی گردد ، از لحاظ مقاومت در برابر زلزله یا حوادث طبیعی مستحکم بوده است و از عمرخوابگاه های تهران ۸۰ سال می گذرد که مترادف با عمر خود دانشگاه تهران است.

مسئول قرهنگی دانشگاه تهران گفت: اما بعد از زلزله کرمانشاه سعی بر آن بوده تا برای همه افرادی که در دانشگاه مشغول به کار و تحصیل هستند به ویژه دانشجویانی که محل زندگی و استراحت آنان خوابگاه است آموزش های لازم در حین و بعد از زلزله را ببینند.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه تهران کانونی به نام کانون فرهنگی و اجتماعی هلال احمر وجود دارد که در مواقع بحرانی وظیفه امداد رسانی به آسیب دیدگان را دارد ادامه داد: دانشجویان دانشگاه تهران بعد از زلزله کرمانشاه بخش عمده ای از کمک های دانشگاهیان را جمع کرده و به کرمانشاه بردند و کمک های زیادی به مردم کرمانشاه کردند.

دکتر مجید سرسنگی در پایان گفت: یک برنامه جامع آموزش در برابر زلزله و حوادث طبیعی برای دانشجویان تهیه کرده ایم تا دانشجویان در هنگام مواجهه با زلزله آگاهی های لازم را برای برخورد با این حادثه داشته باشد و بدلیل نبودن اطلاعات در حین و بعد زلزله دچار آسیب دیدگی نشوند.

وی در پایان تاکید کرد: دانشجویان قشر فهمیده و فرهیخته ای هستند که از علم بالایی برخوردار بوده و ماهم به عنوان مسئول در دانشگاه موظف هستیم برای بالاتر بردن اطلاعات آنها ،فضای آموزشی را فراهم کرده و اطلاعاتی لازم را در هنگام مواجه شدن با زلزله در اختیارشان بگذاریم.


706

کد خبر: 892643

وب گردی

وب گردی