90هزار دانش‌آموخته، رهاورد بیش از سه دهه فعالیت علمی آموزشی واحد نجف‌آباد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد سال‌هاست که در شمالی‌ترین نقطه این شهر، آرام و به دور از هرگونه هیاهو به کار دانش، پژوهش و آموزش فرزندان این مرز و بوم مشغول است. حاصل این تلاش بیش از 3 دهه 90هزار دانش‌آموخته است که در پست‌های مختلف مشغول خدمت هستند.

به گزارش ایسکانیوز، جایگاه دانش آموختگان این دانشگاه در مراکز علمی، صنعتی، تجاری و خدماتی کشور، تولیدات علمی و تحقیقاتی استادان و دانشجویان، رتبه های کسب شده محققان این واحد در کنفرانس ها و سمینارهای علمی ملی و بین المللی، وجود امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی در بالاترین سطح و بهت و حیرت بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از وجود چنین امکانات و تجهیزات پیشرفته و فضای گسترده آموزشی، همگی حکایت از برنامه ریزی و کار بی وقفه ای دارد که سال‌هاست در این مرکز بزرگ علمی تحقیقاتی از سوی مدیریت، استادان و کارکنان بی ادعای آن صورت گرفته است.

برنامه ریزی دقیق در چشم اندازی بلندمدت، تاکید بر ارتقای کیفیت آموزش، بروزبودن تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات کارگاهی، گستردگی فضای آموزشی تحقیقاتی و رفاهی دانشجویان، وجود امکانات کتابخانه ای بی نظیر در منطقه غرب آسیا و سایر فاکتورهای مورد نیاز یک دانشگاه، باعث شد تا افتخاری دیگر به روزشمار افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد افزوده شود و در پی مصوبه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور مبنی بر تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی استان، واحد نجف آباد با کسب امتیازهای لازم به عنوان واحد جامع مستقل شناخته شد.

رئیس واحد نجف آباد در مورد پیشینه و چگونگی ایجاد این دانشگاه به خبرنگار خبرگزاری آنا می‌گوید: «اینکه موفقیت های چشمگیر این دانشگاه را مدیون و مرهون خون پاک شهدا بدانیم صرفا در حد یک شعار نیست چراکه نخستین سرمایه احداث این دانشگاه از فروش اموال شهید میردامادی فراهم شد و همین امر، دستمایه برکت و پیشرفت های ملی و بین المللی این دانشگاه شده است. نامگذاری یکی از بزرگ ترین مجموعه های فرهنگی دانشگاه به نام شهید مدافع حرم محسن حججی هم باعث خواهد شد تا در ادامه راهمان استوارتر گام برداریم.»

دکتر مهران مجلسی ادامه می‌دهد: «دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد از 14 دی 64 و با حمایت بزرگان شهر نجف آباد همچون آیت الله ایزدی امام جمعه فقید شهرستان نجف آباد کار خود را آغاز کرد و اکنون بعد از 33 سال بزرگترین مجموعه آموزش عالی استان و یکی از پیشروترین و مطرح ترین دانشگاه ها در استان و کشور است.»

وی خاطرنشان می‌کند: «واحد نجف آباد اکنون میزبان بیش از 27 هزار دانشجو در 251 رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای و تخصصی است. دانشگاه آزاد اسلامی از نظر فضا و زیرساخت های آموزشی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد به گونه ای که مساحت کل زمین های تحت مالکیت دانشگاه چیزی بالغ بر 1277 هکتار و فضاهای ساختمانی دانشگاه 330هزار متر مربع است.»

این مسئول اظهار می کند: «انجام امور آموزشی، پژوهشی، مالی- اداری و فرهنگی در دانشکده های علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی ، پرستاری و مامائی، هنر، معماری و شهرسازی، مهندسی مواد، مهندسی هسته ای و علوم پایه و حقوق، الهیات و معارف اسلامی از اقداماتی است که برای دانشجویان صورت می پذیرد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با توجه به تعداد دانش آموختگان این واحد دانشگاهی ادامه می‌دهد: «ارائه بهترین کیفیت در آموزش همیشه اصلی ترین دغدغه ما بوده و هست و به همین خاطر مدارک دانش آموختگان ما در کشورهای دیگر از اعتبار بالایی برخوردار است و حتی نیاز به ارزشیابی ندارد.»

مجلسی یادآور می‌شود: «این دانشگاه تاکنون تعداد 90هزار نفر دانش آموخته داشته که در نوع خود قابل توجه است. تلاش بی وقفه و صادقانه استادان و اعضای هیات علمی و امکانات و تجهیزات پیشرفته و بروز کارگاهی و آزمایشگاهی که مجموعه دانشگاه برای آموزش بهتر و کاربردی تر دانشجویان خود فراهم آورده است موجب شده که به این جایگاه برسیم و به اذعان برخی از مسئولان و بازدیدکنندگان سایر نهادها و ارگان های کشوری برخی امکانات و تجهیزات این دانشگاه حتی از امکانات سایر دانشگاه های دولتی و صنعتی بهتر و بروزتر است.»

وی خاطرنشان می‌کند: «مسولان دانشگاه بر این اعتقاد هستند که دانشجویان امانت خانواده ها نزد آنان هستند. وظیفه داریم امانت دار بوده و علاوه بر بهترین پاسداری از این امانت، خدمات مطلوب آموزشی و علمی را به بهترین نحو ممکن ارائه کرده و در حفظ و حراست و نگهداری دانشجویان از تهدیدات و موانع پیش رو تلاش کنیم. یعنی به همان میزان که نسبت به کیفیت خدمات آموزشی حساس هستیم در مباحث اعتقادی، پژوهشی فرهنگی و اجتماعی نیز حساسیت به خرج دهیم.»

این مسئول می‌افزاید: «دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد همانگونه که در حوزه آموزش و پژوهش بر اساس برنامه ریزی مدون حرکت می کند در حوزه فرهنگی نیز دارای استراتژی مشخص و هدف و برنامه است تا ان‌شاالله فارغ التحصیلان توامان دارای تخصص و تجارب علمی و تعهد و تجارب فرهنگی و اجتماعی مناسب باشند.»

مجلسی ادامه می‌دهد: «یکی از الزامات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فنی مهندسی و صنعتی در امر آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، داشتن کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌های مجهز و برنامه‌ریزی برای ایجاد امکان آموزش‌های همزمان عملی نظری است که بر همین مبنا دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در زمینه راه اندازی و تجهیز کارگاه های آموزشی همگام با فناوری های روزدنیا گام های موثر و ارزنده­ای برداشته است.»

به گفته مجلسی،‌ داشتن حدود 141 کارگاه آموزشی تکنولوژی و فنی، ارائه بیش از 2هزار گروه ساعت کارگاه آموزشی در هفته برای دانشجویان و فراهم کردن زمینه انجام طرح های تحقیقاتی در مجموعه کارگاه ها و آزمایشگاه ها، بخشی از سرویس ها و فعالیت های اداره امور کارگاه ها و آزمایشگاه هاست.

وی می گوید: «وجود دستگاه های پیشرفته CNC، جوشکاری TIG، MIG، MAG، و تکنولوژی جوش زیرپودری، دستگاه های آنالیز پیشرفته مواد XRD، ICP، SEM، BET ,STA و کوانتومتردستگاه کشش فشار انیورسال، کوره‌های الکتریکی و القائی ذوب و عملیات حرارتی فلزات، بخشی از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی در اختیار دانشجویان است که با وجود چنین ابزار و فناوری هایی دانشجویان و استادان واحد قادرند مطابق با استانداردهای کشورهای پیشرفته به انجام تحقیق و پژوهش مبادرت ورزند.»

مجلسی درباره کتابخانه یادگار امام خمینی(ره) خاطرنشان می‌کند که این کتابخانه یکی از بزرگترین کتابخانه های غرب آسیا به حساب می آید که رویکرد اصلی اداره امور کتابخانه‌های دانشگاه، توسعه و گسترش سیستم نرم‌افزاری و مکانیزه کردن امور کتابخانه‌ها است. در این راستا همه منابع کتابخانه‌ای دانشگاه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه در دسترس دانشجویان و اعضاء هیأت علمی قرار می‌گیرد. در بخش اداره کتابخانه های دانشگاه مجموعاً بیش از 320 هزار جلد کتاب، پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای و 700 عنوان مجله و ژورنال های داخلی و خارجی وجود دارد که آن را به یکی از غنی‌ترین دانشگاه ها از نظر منابع چاپی و مکتوب در نوع خود تبدیل می‌سازد.

وی می‌افزاید: «مدیریت انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به همت رئیس و هیأت رییسه دانشگاه در سال 1386، با اخذ پروانه نشر و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ و نشر تألیفات استادان و فرهیختگان جامعه دانشگاهی کشور را سرلوحه برنامه خود قرار داده است. این مدیریت سعی کرده تا با تألیفات جدید و معتبر به زبان‌های فارسی و لاتین در هر رشته، کتاب های درسی و کمک درسی مورد نیاز برای رشته‌های مختلف را چاپ کند و تاکنون بیش از 200 عنوان کتاب و مجله توسط این مدیریت به زیور طبع آراسته شده است.»

مجلسی با توجه به روند صنعتی شدن کشور و نگاه ویژه دانشگاه به صنعت اظهار می‌کند: «اکنون شرایط به گونه است که جامعه دانشگاهی می تواند به همه نیازهای بخش صنعت به صورت علمی و کاربردی پاسخ داده و مشکلات آنان را برطرف سازد. در این میان اعتماد بخش صنعت به دانشگاه حلقه مفقوده این ارتباط بوده که واحد نجف آباد کوشیده است با ایجاد دفتر ارتباط با صنعت ارتباط لازم را با بخش صنعت برقرار کند. این دفتر تلاش دارد با برطرف کردن موانع ارتباط دانشگاه با صنعت و جوامع کاری برون دانشگاهی زمینه استفاده از ظرفیت‌های متقابل را برای طرفین افزایش دهد. برقراری ارتباط بین آموزش‌های دانشگاهی و نیازهای بازار کار و تلاش برای کاهش مشکلات دانشجویان در زمینه اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی از دیگر محورهای فعالیت این دفتر است. این دانشگاه با دارابودن دو مرکز رشد شهرک علمی تحقیقاتی و تجهیزات پزشکی گامی دیگر در راستای این ارتباط نیز برداشته است.»

رئیس واحد نجف آباد از موفقیت های دانشجویان پزشکی این دانشگاه در آزمون ها و المپیادهای مختلف هم خبر می‌دهد و به آنــا می گوید: «اخیرا بیش از 50 نفر از دانشجویان و دانش آموختگان پزشکی واحد نجف آباد موفق به کسب عنوان های برتر در آزمون دستیار تخصصی پزشکی شده اند. به دست آوردن 2مدال المپیاد کشوری از میان 10مدال در دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور نیز نشان از سطح بالای علمی این دانشجویان است.»

به گفته مجلسی مرکز درمانی دانشگاه شامل بخش های داخلی- جراحی- مامائی-P(PCCU) - CCU - اتاق عمل اورژانس –زایشگاه – نوزادان – آندوسکوپی – کلونوسکوپی- آزمایشگاه –سونوگرافی سونوگرافی کالرداپلر – اکوکاردیوگرافی – رادیولوژی و درمانگاه تخصصی به صورت 24 ساعته در خدمت شهروندان اصفهان، خانواده استادان و پرسنل دانشگاه و دانشجویان است. اورژانس مرکز به صورت 24 ساعته و با دارابودن قسمت های بستری موقت خواهران و برادران –تزریقات و پانسمان –اتاق عمل سرپایی – اتاق احیاء EKG زیر نظر پزشک اورژانس سرویس دهی می کند. آزمایشگاه بیمارستان هم به صورت شبانه روزی فعال و در این مرکز درمانگاه های تخصصی زنان و زایمان –داخلی –اطفال – جراحی و تغذیه دایر است.

مجلسی درباره امکانات ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد خاطرنشان می‌کند: «واحد نجف آباد با در اختیار داشتن دو مجموعه ورزشی به نام های پوریای ولی و تختی شامل سالن های ورزشی، بدنسازی، کاراته، ژیمناستیک، کشتی آزاد و فرنگی، فوتسال، بسکتبال، والیبال، تنیس روی میز، زورخانه، شطرنج، هندبال، بدمینتون، آمادگی، جسمانی، جودو، تکواندو استخرسرپوشیده زمین چمن و زمین های ورزشی روباز مانند فوتبال، دومیدانی، بسکتبال، والیبال و فوتسال یکی از بهترین مجموعه های ورزشی را در اختیار دانشجویان قرار داده است.

وی می گوید: «این دانشگاه توانسته با برنامه ریزی های منسجم و منظم در بخش ورزش های همگانی و قهرمانی و با برگزاری دوره های آموزشی مربی گری، داوری و با میزبانی مسابقات کشوری و سراسری منطقه ای و داخلی در تشویق و ترغیب ورزشکاران و در ایجاد روحیه ورزشی و سلامت دانشجویان سهم والایی ایفا کند.»

رئیس واحد نجف آباد درباره اقدامات فرهنگی این دانشگاه به آنـا می‌گوید: «موضوعات فرهنگی برای دانشگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا آنجا که هر اقدامی که در دانشگاه صورت می گیرد حتی اقدامات عمرانی، باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد. حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه هم با اشراف کامل به وظایف فرهنگی خود برنامه های بسیار زیادی را در طول سال های گذشته برگزار کرده است. برگزاری جلسات متعدد کرسی آزاداندیشی، مسابقات متنوع فرهنگی هنری، نمایشگاه های آثار هنری دانشجویان و کارکنان، برگزاری جشن های فارغ التحصیلی و بسیاری از موارد دیگر فقط بخش کوچکی از اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است»

نگاهی اجمالی به برخی از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد

کسب بیشترین عناون های برتر پژوهشی در جشنواره سراسری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برای 2سال متوالی

میزبانی نخستین اردوی فرهنگی دانشجویان فعال فرهنگی سراسر کشور با نام شمیم بصیرت

ثبت بیش از 1300 اختراع توسط استادان و دانشجویان در مجامع علمی

مدال طلای جشنواره اختراعات جهانی کره جنوبی در کلاس مهندسی

کسب 2 مدال برنز المپیاد دانشجویان پزشکی سراسر کشور

تربیت بیش از 1800پزشک با بهترین و بروز ترین متد آموزشی پزشکی

معرفی واحد نجف آباد به عنوان سومین دانشگاه برتر کشور توسط پایگاه علمی وبومتریکس

طراحی و ساخت ربات عمود پرواز بدون سرنشین برای ثبت تخلفات رانندگی

جایزه ویژه فدراسیون بین المللی مخترعین جشنواره اختراعات کره جنوبی برای دستگاه استخراج محصولات غذایی از زباله شرکت های تولید کننده آب میوه

مدال طلای بیست و یکمین دوره مسابقات بین المللی اختراعات و ابداعات مالزی

مدال نقره نمایشگاه بین المللی اختراعات و ابتکارات نورنبرگ آلمان

مدال طلای ویژه نمایشگاه اختراعات ژنو

مدال نقره بیست و نهمین دوره مسابقات و نمایشگاه اختراعات و نو آوری های وزارت علوم انگلستان

مقام اول پنجمین دوره مسابقات طراحی بتن سبک سازه ای

لوح افتخار مسابقات ساخت هواپیمای بدون سرنشین

مدال طلای نخستین المپیاد محترعین دانشگاه آزاد اسلامی

مقام اول مسابقات رباتیک خیام برای ربات پرنده عمود پرواز

مقام دوم مسابقات ملی رباتیک دانشگاه صنعتی انوشیروان

مقام دوم مسابقات ملی طراحی زیر دریایی

مقام اول مسابقات جهانی پهپاد استرالیا در بخش مستندات

مدال طلای دومین دوره مسابقات بین المللی رباتیک

مقام اول مسابقات رباتیک علامه حلی

کسب عنوان برترین ناشر استان اصفهان

اثر برتر جشنواره کتاب معلم برای کتاب سوگنامه فرود از سوی نهاد ریاست جمهوری

جایزه ویژه خادمان فرهنگ مکتوب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان برای کتاب ساختار مدیریت و برنامه ریزی پیش دبستانی و دبستان

رتبه اول تالیف در هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برای کتاب علوم قرآن در تفسیر المیزان

مقام اول تالیف و ترجمه در جشنواره علمی پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برای کتاب پیش درآمدی بر تاریخ فرش جهان

جایزه ویژه خادمان فرهنگ مکتوب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان برای کتاب قند تلخ و شعر در مثنوی

برگزاری همایش های ملی و بین المللی

برگزاری المپیاد ورزشی

کد خبر: 892717

وب گردی

وب گردی