افزایش دیابت و بیماری های قلبی در مادران باردار و کودکان با آلودگی هوا

یکی از دلایل افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن غیرواگیر از جمله بیماری های تنفسی، قلبی و دیابت، بویژه برای گروه های آسیب پذیر مانند مادران باردارو کودکان، قرار گرفتن در معرض آلاینده های محیطی است. این عوامل محیطی همچنین زمینه بروز بیماری ها در سنین بزرگسالی را افزایش می دهد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر «رویا کلیشادی» رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می گوید: یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت آحاد مختلف جامعه، عوامل محیطی هستند که در این میان تماس اجتناب ناپذیر همه گروه های سنی باعث شده تا نقش آلاینده های هوا در سلامت و بیماری گروه های سنی مختلف مورد توجه ویژه قرار گیرد. وی ادامه داد: در سالیان اخیر مجموعه مطالعاتی در اصفهان انجام شده و ارتباط قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا با شروع روند عوامل خطرزای بیماری مزمن را مورد بررسی قرار داده ایم. قابل توجه است که این تحقیقات بنیادی – کاربردی علاوه بر کمک به شناخت عوامل زمینه ساز بیماری ها، برای دستیابی به راهکارهای پیشگیری اولیه و کنترل هرچه زودتر این بیماری ها کمک می کند.

دکتر کلیشادی درخصوص ارتباط آلودگی هوا با بیماریهای زنان و کودکان، گفت: قرار گرفتن مادران باردار در معرض آلاینده های هوا با افزایش احتمال زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس ارتباط مستقیم دارد. همچنین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند باعث کم وزنی نوزاد و عوارض درازمدت آن شود. وی افزود: باید توجه داشت که برخی مواد شیمیایی موجود در آلاینده های محیطی می تواند زمینه ساز بروز عوارض دراز مدت از جمله افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، پرفشاری خون و چاقی باشد.

آنگونه که این استاد دانشگاه گفته، مواجهه با سطح بالای آلاینده های هوا باعث افزایش شاخص های التهابی و انعقادی و همچنین برخی تغییرات در پلاکت ها، گلبول های قرمز و سفید خون همراه بوده است.

دکتر کلیشادی درخصوص عوامل ژنتیکی و آلاینده های هوا می گوید: برخی مطالعات انجام شده بیانگر این است که در برخی زمینه های ژنتیکی، استعداد ابتلا به عوارض آلاینده های هوا بیشتر می شود و تاثیر آلاینده های هوا بر عوامل ژنتیکی ممکن است به نسل های بعدی هم منتقل شود. در پایان باید دانست که قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا علاوه بر عوارض حاد می تواند در شروع روند بیماری های مزمن نقش داشته باشد و تلاش همه جانبه در زمینه کنترل آلاینده های محیطی و کاهش بیش از پیش تماس افراد آسیب پذیر بویژه مادران باردار و کودکان را ایجاب می کند.

ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که 3 و 4 بهمن امسال در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود، قرار است به نقش اثرگزار آلاینده های جوی در سلامت شهروندان بپردازد.

701

کد خبر: 892734

وب گردی

وب گردی