اسناد وکالت در صدر سندهای صادر شده در سال ۹۵/ فعالیت ۷۳۰۰ دفتر اسناد رسمی در سراسر کشور

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه ۴۳ درصد از اسناد وکالت مربوط به وسایل نقلیه است، گفت: ۷۳۰۰ دفتر اسناد رسمی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، ، محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست خبری که امروز در این کانون برگزار شد با اشاره به آمار کلی اسناد صادر شده در سال ۹۵، گفت: سند وکالتنامه ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۲۵۲ مورد، وکالت کاری وسایل نقلیه ۱ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۹۰ سند، وکالت فروش وسایل نقلیه ۱ میلیون و ۵۹ هزارو ۵۴۳ سند، در نوع سند تفویض وکالت ۵۷۲ هزارو ۱۳۹ سند در سال ۹۵ صادر شده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه اظهار کرد: همچنین در رابطه با وکالت فروش اموال غیر منقول ۴۸۴ هزارو ۱۱ سند، در تفویض وکالت فروش وسایل نقلیه ۱۴۵ هزارو ۴۸۳ سند، در وکالت کاری اموال غیر منقول ۸۸ هزار و ۱۴۹ سند و در وکالت فروش سایر اموال منقول ۱۵ هزارو ۶۰۴ سند، در سال ۹۵ صادر شده است.

دشتی اردکانی با بیان اینکه اسناد وکالت صادره دارای بیشترین فروانی در بین انواع اسناد صادر شده از طریق سامانه در سلا گذشته است، افزود: بر اساس موارد ذکر شده بیشترین تعداد اسناد وکالت صادره از نوع وکالتنامه با تعداد ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۲۵۲ سند و کمترین آن‌ها از نوع سند وکالت فروش سایر اموال منقول با تعداد ۱۵ هزار و ۶۰۴ سند است.

وی بیان داشت: همچنین ۴۳ درصد از اسناد وکالت مربوط به وسایل نقلیه (وکالت کاری، وکالت فروش و تفویض وکالت فروش) است و حدود ۵۷ درصد از اسناد وکالت مرتبط با اموال غیر منقول است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه اذعان کرد: همچنین متوسط صدور اسناد در ۱۳ استان کشور بیش از مقدار میانگین کشوری است و ۱۹ استان کشور نیز دارای متوسط صدور اسناد کمتر از میانگین کل کشوری است.

دشتی اردکانی با اشاره به اینکه بالاترین میزان این شاخص به استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد، ادامه داد: در این استان‌ها به ترتیب هر دفتر اسناد رسمی به طور میانگین در یک ماه ۲۲۴ و ۱۸۹ و در دوازده ماهه نیز ۲ هزارو ۶۹۲ و ۲ هزارو ۲۶۲ سند از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد صادر شده است.

وی با بیان اینکه استان‌های مرکزی، خوزستان و البرز دارای رتبه‌های بعدی هستند، گفت: کمترین مقدار میانگین مربوط به استان‌های ایلام و لرستان است که به ترتیب با مقدار میانگین صدور ۱۲۰ و ۱۲۴ سند توسط هر دفتر اسناد رسمی در یک ماه و نیز ۱۴۴۳ و ۱۴۹۳ سند در دوازده ماهه از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: میانگین صدور سند الکترونیک ماهانه توسط هر دفتر اسناد رسمی در استان تهران ۱۵۱ سند و دردوازده ماه ۱۸۰۶ سند در سال ۱۳۹۵ است.

دشتی اردکانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تعداد دفاتر اسناد رسمی در کل کشور کافی است یا خیر؟ اظهار کرد: بر اساس ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی مشخص شده است که به ازای هر ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر یک دفترخانه باید تأسیس شود، ولی در حال حاضر در برخی از شهرستان‌ها واقعا کمبود دفاتر اسناد رسمی داریم.

دشتی اردکانی ادامه داد: باید از نظر آماری و با در نظر گرفتن قانون، راهکار عملی برای این کار پیدا کنیم تا بتوانیم دفاتر اسناد رسمی را در کشور مدیریت کنیم.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به تعداد دفاتر اسناد رسمی در سطح کشور آن را ۷۳۰۰ دفتر اسناد رسمی در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: در تهران بالغ بر ۲ هزار دفتر در استان تهران و در شهر تهران بالغ بر ۱۷۰۰ دفتر داریم.

705

کد خبر: 892998

وب گردی

وب گردی