رشته های پرمتقاضی مانعی برای حذف کامل کنکور/ 83 درصد از داوطلبان آزمون سراسری سال96 بدون کنکور وارد دانشگاه شدند

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با وجود آنکه حذف کنکور شرایط مطلوب است اما تا زمانی که در رشته های پرمتقاضی مانند رشته های پزشکی، رقابت سنگینی وجود داشته باشد عملا حذف کامل کنکور اجرایی نمی شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مجتبی شریعتی نیاسر در بخش گفتگوی ویژه اخبار ساعت 20 شبکه 4، در خصوص شرایط و مشکلات حذف کنکور گفت: سال 86 اولین بار قانون حذف کنکور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و قرار شد ظرف مدت 5 سال کنکور حذف شود.

او افزود: یکی از نکات اصلی، هماهنگی و نقش وزارت آموزش و پرورش بود که به وقوع نپیوست و عملا آموزش و پرورش نتوانست زیر ساخت امتحانات نهایی را برگزار و سوابق تحصیلی را جایگزین کنکور کند و در سال 93مجلس شورای اسلامی مجددا قانونی را تصویب کرد که دستگاه آموزش عالی تا سال 95 موظف است 85 درصد از ظرفیت دانشگاه ها را از طریق امتحانات نهایی تکمیل کند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما مطابق برنامه پیش رفتیم و بالغ بر 83 درصد از پذیرفته شدگان از طریق سوابق تحصیلی وارد دانشگاه می شوند.

او تصریح کرد: حذف کامل کنکور ایده آل وزارت علوم است که کلیدی ترین و مهم ترین چالش برای کنکور دیپلمه ها نقش دستگاه های آموزشی به خصوص آموزش و پرورش است چرا که بچه ها در مدارس متنوعی درس می خوانند و همه ی داوطلبان از شرایط تحصیلی برابری برخوردار نیستند و اگر کنکور بخواهد بصورت یکپارچه حذف شود دانش آموزان باید در یک نظام برابر در آزمون های کشوری و بر اساس سوابق تحصیلی قیاس شوند چون شخصی که در زابل درس می خواند از لحاظ رفاهی و امکانات آموزشی با کسی که در تهران درس می خواند شرایط متفاوتی دارد.

شریعتی نیاسر گفت: با وجود آنکه حذف کنکور شرایط مطلوب است اما تا زمانی که در رشته های پرمتقاضی مانند رشته های پزشکی، رقابت سنگینی وجود داشته باشد عملا حذف کامل کنکور اجرایی نمی شود.

او خاطر نشان کرد: هم اکنون که بالغ بر 83 درصد پذیرفته شدگان دانشگاهی از طریق سوابق تحصیلی وارد دانشگاه می شوند نیز، اکثر داوطلبان در آزمون شرکت می کنند چرا که امید دارند بتوانند در یکی از رشته های پر متقاضی قبول شوند، با وجود آنکه می توانند اصلا شرکت نکنند و فقط در مرداد ماه در انتخاب رشته ی دانشگاهی بر اساس معدل خود سنجیده شوند.

شریعتی نیاسر ادامه داد: حذف کنکور در مقاطع بالاتر کار آسانتری است که در سال 94 عملا در مقطع دکتری کنکور تخصصی وجود نداشت و داوطلبان فقط در یک کنکور شبه GRE شرکت کردند و این آزمون نقش یک فیلتر را داشت که ارزیابی ها نشان داد هم پذیرش در آن سال سالم تر بود و هم دانشگاه ها و داوطلبان راضی تر بودند اما در همان سال مجلس قانونی را تصویب کرد که عملا بحث حذف کنکور در مقاطع بالاتر را منتفی کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه ها باید بتوانند متناسب با توانمندی دانشجویان ظرفیت خود را انتخاب کنند تصریح کرد: حذف کامل کنکور به صورت یک شبه امکان پذیر نیست چرا که روند آموزش عالی به نحوی است که داوطلبان، آموزش می بینند که چگونه از پس آزمون و سوالات تستی بر آیند و باید پیش بینی کرد در طی 3 یا 4 سال آینده کنکور کاملا حذف شود و دانش آموزان با مدل جدید نظام آموزش عالی آشنا شوند.

او گفت: حذف کنکور برای رشته های پرمتقاضی بسیار سخت است چرا که خیلی از داوطلبان آزمون سراسری معدل بالای 19/75 دارند پس باید بتوان ظرفیت ها را کنترل کرد و شرایط لازم را برای ورود داوطلبان به دانشگاه های سطح یک کشور تعریف کرد.

شریعتی نیاسر با رد این موضوع که مباحث درآمدی و بودجه ای برخی سازمان ها عامل حذف کنکور است ادامه داد: برگزاری هر آزمونی هزینه هایی در پی دارد که سازمان سنجش هم یک دستگاه اجرایی است نه یک دستگاه سیاست گذار و اگر دستوری، باشد که کنکور باید حذف شود قطعا سازمان سنجش هم می پذیرد و در مجموع این گونه نیست که درآمد مناسب مانع حذف کنکور می شود هم چنین سیاست کلان را نهاد های بالادستی تصویب می کنند و ما سازمان سنجش هم تابع آن هستیم که مصوبه ها را اجرا کنیم.

202

کد خبر: 893053

وب گردی

وب گردی