بازارگردان چیست؟

بازارگردان افراد یا شرکت هایی هستند که با هدف کسب سود، اقدام به خرید و فروش دارایی مالی (اوراق بهادار) یا کالاهای اقتصادی کرده و بنا به ماهیت عملکرد، سعی در کاهش نوسانات ناخواسته قیمت دارایی دارند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بازارگردان به عنوان دیگر ارکان اوراق بهادار اسلامی محسوب می شود و بدین معناست که کارگزار معامله‌گر یا شرکت تامین سرمایه با اخذ مجوز لازم با تعهد به افزایش نقدشوندگی و تنظیم عرضه و تقاضای اوراق و تحدید دامنه نوسان قیمت آن، به داد و ستد آن اوراق می‌پردازد. بازارگردان اوراق اجاره توسط بانی معرفی و در صورت کفایت سرمایه با تأیید سازمان انتخاب می‌گردد.

یکی از وظایف بازارگردانان متخصص بورس حفظ بازارِ روان و منظم است، به همین دلیل زمانی که تعادل سهام‌های تخصیص داده شده به آن‌ها برهم خورد آن‌ها وارد عمل شده و با خرید و فروش سهام به حساب خود به تعدیل عرضه و تقاضا کمک می‌کنند بنابراین آن‌ها باید سرمایه کافی داشته باشند، در واقع بازارگردانان همزمان نقش خریدار و فروشنده اوراق بهادار را بر عهده دارند.

بازارگردانی در دو مفهوم مطرح است، در ابتدا بازارگردانی به معنی مدیریت بازار که شامل برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل امور گوناگون بازار و ابعاد مختلف بازاریابی است و در معنی دیگر بازارگردانی به معنی واسطه شدن در معاملات و خرید کالایی به نام خود و فروش آن است.

بازارگردان نهادی است که در روان کردن بازار ثانویه اوراق بهادار نقش اساسی را بر عهده دارد و زمانی که بازار اوراق بهادار با کسادی روبه‌رو شود این نهاد با خرید و فروش سهام به بازار کمک می‌کند.

بازارگردان موظف است تا در مواقعی که دارنده اوراق به نقدینگی نیاز دارد و خواهان فروش اوراق خویش در بازار ثانویه است اما به دلیل رکود بازار خریدار مناسبی برای اوراق نمی یابد اوراق را از دارنده خریداری کند.

بازارگردان به تبادل اوراق اشتغال دارد، از یک سو اوراق را خریداری و از سوی دیگر به فروش آن ها مبادرت می ورزد. از این رو به لحاظ حقوقی بازارگردان مانند هر خریدار دیگر اوراق عمل می‌نماید و تفاوت این نهاد با خریدار عادی اوراق در این است که بازارگردان موظف به خرید اوراق در وضع کسادی بازار اوراق بهادار است.

ماهیت حقوقی قرارداد بازارگردانی در اوراق بهادار به نوعی «تعهد خرید» است. این قرارداد از نوع قراردادهای ذیل موضوع ماده 10 قانون مدنی و لازم الاجراست. تعهد بازارگردان این است که متعهد می‌شود در صورتی که اوراق بهادار در بازار ثانوی به فروش نرسید اوراق مذکور را خریداری نموده و سپس آن را به نام خویش به فروش رساند.

401

کد خبر: 893263

وب گردی

وب گردی