آمریکا کمک های امنیتی خود را به پاکستان قطع می کند

آمریکا اعلام کرده به سبب آنکه پاکستان با شبکه‌های تروریستی حاضر و فعال در این کشور برخورد نمی کند کمکهای امنیتی به این کشور را قطع خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد: تا زمانی که اسلام‌آباد علیه گروه های شبه نظامی شبکه حقانی و طالبان اقدام نکند کمک امنیتی واشنگتن را دریافت نخواهد کرد.

اوایل این هفته، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، پاکستان را متهم کرد با وجود دریافت میلیاردها دلار کمک از آمریکا به این کشور در خصوص اقداماتش دروغ می‌گوید با این وجود دولت پاکستان اتهامات آمریکا را به شدت رد کرده است.

اسلام‌آباد گفته است حمله به پاکستان از سوی آمریکا غیرقابل درک است و دهه‌ها فداکاری مردم پاکستان را نادیده می‌گیرد.

موضع‌گیری آمریکا با حمایت هند و افغانستان روبرو شده اما چین که ده‌ها میلیارددلار در پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است از اسلام‌آباد حمایت می‌کند.

دولت ترامپ تا امروز انتقال ۲۵۵ میلیون دلار کمک نظامی به پاکستان را به تاخیر انداخته است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هنگام اعلام قطع کمک‌ها گفت نمی‌تواند میزان دقیق کمک‌های قطع شده را اعلام کند.

به گفته این سخنگو، دولت آمریکا شبکه حقانی و طالبان افغانستان را عامل بی‌ثباتی در منطقه می‌داند که درعین‌حال به دنبال حمله به آمریکایی‌ها هستند.

به گزارش بی.بی.سی، روز پنجشنبه آمریکا درعین‌حال پاکستان را به فهرست ناقضان آزادی‌های مذهبی افزود.

آمریکا و دیگر کشورها مدت‌هاست شکایت می‌کنند که پاکستان منطقه امنی را دراختیار طالبان و متحدش، شبکه حقانی قرارداده است و با اینکار به آنها اجازه می‌دهد عملیات برون‌مرزی خود را در افغانستان اجرایی کنند.

این اتهامی ‌است که اسلام‌آباد رد می‌کند با این‌حال دونالد ترامپ از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش آتش انتقادهایش را تندتر کرده‌است.

پاکستان بعد از حمله یازدهم سپتامبر 2001 با اکراه به جنگ آمریکا علیه تروریسم پیوست و درپی آن میلیاردها دلار کمک نظامی و غیرنظامی دریافت کرد.

این کمک مدتی‌ست که به دلیل نارضایتی آمریکا از پاکستان رو به کاهش است اما رابطه کج‌دار و مریز دو طرف به دلیل نیاز آمریکا به پاکستان کماکان ادامه دارد.

پاکستان می‌گوید این کشور در جنگ طولانی علیه شبکه‌های اسلام‌گرا قربانیان زیادی داده و از اینکه رییس جمهوری آمریکا حاضر به رسمیت شناختن نقش این کشور نیست خشمگین است.

کد خبر: 893328

وب گردی

وب گردی