رئیس جمهور ترکیه به پاریس می رود

اردوغان در سفر به پاریس به دنبال گشایش مجدد با اروپاست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که در سال 2017 با کشورهای اروپایی وارد درگیری های لفظی شده بود روز جمعه به پاریس سفر می کند تا با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره بهبود روابط با اروپا گفتگو کند.

در مراسم ناهار و نیز گفتگوها در کاخ الیزه انتظار می رود درباره سوریه و نیز روابط ترکیه و اتحادیه اروپا گفتگو شود با این حال انتظار می رود مکرون درباره اخراج افراد و پاکسازی های گسترده در ترکیه در دوره بعد از کودتا نیز نگرانی خود را ابراز کند.

این اولین سفر اردوغان به فرانسه از زمان کودتای نافرجام در ترکیه و یکی از معدود سفرهای وی به کشورهای اروپایی از آن زمان به شمار می رود.

اردوغان روز پنجشنبه در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ال سی آی فرانسه گفت که شروع بسیار خوبی با رئیس جمهور جدید فرانسه داشته است. ولی مکرون در مصاحبه ای در ماه اوت گفته بود «اجبار به گفتگو با اردوغان هر ده روز یکبار» یکی از نقاط ضعف کار وی است.

دعوت از رهبر قدرتمند ترکیه که در دوره وی ده ها هزار مقام دولتی، استاد دانشگاه، روزنامه نگار و فعال بازداشت شده اند، با انتقادهای چپ های فرانسه روبرو شده است.
آن ایدلگو شهردار سوسیالیست پاریس درباره آنچه که «وضع حقوق بشر و دموکراسی در ترکیه» خواند ابراز نگرانی کرد.

با این حال، ریاست جمهوری فرانسه بر ضرورت تداوم گفتگو با آنکارا بدون «لاپوشانی اختلاف در دیدگاه ها» تاکید کرده است.

مکرون و اردوغان پیش از این در نشست سران ناتو در بروکسل و نیز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر با هم دیدار کردند. دو طرف قبل از آزادی دو روزنامه نگار فرانسوی بازداشت شده در ترکیه نیز با هم تلفنی گفتگو کردند.

مکرون گفته است در گفتگوهای روز جمعه مساله خبرنگاران بازداشت شده ترکیه ای را نیز مطرح خواهد کرد.

عفو بین الملل که تانر کیلیچ رئیس آن در ترکیه زندانی شده است گفت مکرون «باید به اردوغان یادآوری کند که مدافعان حقوق بشر، تروریست نیستند.»

روابط ترکیه با اتحادیه اروپا نیز در دستور کار گفتگوها قرار دارد. آنکارا در سال های گذشته به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا بوده است و این امر در سال 2017 با دشواری ها و موانع زیادی روبرو شده است.

کد خبر: 893339

وب گردی

وب گردی