دانشگاههای علوم پزشکی اولویت دستیابی به مرجعیت علمی را تعیین کنند

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه های علوم پزشکی باید اولویت های کاری خود را برای دستیابی به مرجعیت علمی بر اساس اسناد بالادستی کشور تعیین کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی در نشست کلان منطقه آمایشی ۱۰ با بیان اینکه در تدوین و همچنین بازنگری بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد مرتبط با نظام آموزش عالی سلامت بررسی شده، اضافه کرد: دانشگاهها نیز باید اولویت های کاری خود را برای دستیابی به مرجعیت علمی بر اساس اسناد بالادستی کشور تعیین کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت رسالت مدار شدن دانشگاهها را هدف اصلی تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: جای خوشبختی است که پس از ۳ سال از اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سفر به کلان مناطق آمایشی می بینیم حتی دانشکده ها و دانشگاههای کوچک هم چند حیطه سرآمدی و نقشه حرکت خود در حوزه آموزش علوم پزشکی را تعیین کرده اند و می دانند می خواهند در چه مسیری حرکت کنند.

وی افزود: این نشست ها با هدف رسیدن به یک زبان مشترک و استفاده از تجربیات یکدیگر در اجرای بهتر بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برگزار می شود.

لاریجانی با بیان اینکه منطقه آمایشی ۱۰ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد موسسات، دانشجویان، اعضای هیات علمی و زیرساخت های آموزش علوم پزشکی کشور را در خود جا داده است گفت: این منطقه با حدود ۱۳ میلیون جمعیت، ۳۷ هزار دانشجوی علوم پزشکی دارد، سالانه ۷ تا ۸ هزار دانشجو در دانشگاههای منطقه پذیرفته می شود و حدود ۵ هزار عضو هیات علمی، یعنی یک چهارم کل اعضای هیات علمی علوم پزشکی کشور در دانشگاه های این منطقه آمایشی مشغول به خدمت هستند.

وی به اهمیت ایجاد تحول در نظام آموزش عالی سلامت در دانشگاههای این کلان منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: بدون شک با این حجم از خدمات اجرای بسته های تحول و نوآوری در دانشگاههای علوم پزشکی منطقه ۱۰ می تواند تاثیر چشمگیری در آموزش علوم پزشکی کشور داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی یک نقشه راه برای دانشگاه های علوم پزشکی هستند و هر دانشگاه باتوجه به ظرفیت های خود باید برنامه پیاده سازی این نقشه راه را طراحی کند.

لاریجانی با تاکید بر لزوم فعال تر شدن دبیرخانه های کلان مناطق آمایشی برای ایجاد هم افزایی و استفاده از ظرفیت های دانشگاهها، گفت: هدف ما در بسته های تحول و نوآوری در آموزش این است که دانشگاهها بدانند می خواهند به کجا بروند. یعنی هر دانشگاه باید بداند چه نقشی در نظام سلامت کشور می تواند ایفا کند و بر این اساس مسیر خود را مشخص کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم ایجاد الگویی برای همکاری بهتر دانشگاه های کلان منطقه آمایشی ۱۰ اظهار داشت: چندین دانشگاه بزرگ کشور در این منطقه قرار دارند و این دانشگاهها هریک در برخی حیطه ها ظرفیت های خوبی را دارند.

وی خاطرنشان کرد: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بسیار کلی چشم انداز را ترسیم کرده و حداقل ها در اهداف بسته ها آورده شده است. دانشگاهها باید از ظرفیت های خود استفاده کنند تا با برنامه ای مشخص آنچه می خواهند در راستای بسته ها اجرا کنند را به این حداقل ها اضافه کنند.

لاریجانی مشارکت دادن بدنه دانشگاه و اعضای هیات علمی را کلید اصلی موفقیت دانشگاهها در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر و بیان کرد: ما باید در اداره حوزه آموزش از اساتید دانشگاهها کمک فکری بگیریم و این احساس را در دانشگاهها ایجاد کنیم که تمام اعضای هیات علمی در برنامه ریزی های آموزش دخیل هستند و مشارکت می کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه ساختارها و کارگروه های مرتبط با بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی شکل گرفته و اکنون زمان این است که دانشگاهها دستاوردهای ملموسی از برنامه هایی که اجرا می کنند داشته باشند.

وی به شرایط و ظرفیت های متفاوت دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: در سری جدید بازبینی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اقداماتی که لازم است تا بسته ها اجرایی شود در ۳ سطح ملی، منطقه ای و دانشگاهی و درون دانشگاهی تعریف شده است و لازم است تا دانشگاهها با در نظر گرفتن شرایط ویژه خود اقدامات ۲ سطح آخر را خودشان تدوین و به وزارت بهداشت پیشنهاد کنند.

لاریجانی به اهمیت اسناد بالادستی کشور اشاره کرد و گفت: برای تدوین هریک از این اسناد ساعت ها کار کارشناسی صورت گرفته و هرکدام از این اسناد نقشه راهی برای نهادهای اجرایی کشور است.

وی با بیان اینکه در تدوین و همچنین بازنگری بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد مرتبط با نظام آموزش عالی سلامت بررسی شده، اضافه کرد: دانشگاهها نیز باید اولویت های کاری خود را برای دستیابی به مرجعیت علمی بر اساس اسناد بالادستی کشور تعیین کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به ماموریت گرا شدن دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مسیر اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: براساس حیطه های مورد نیاز کشور ۵۰ ماموریت ویژه احصا و به مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی کشور سپرده شد. این ماموریت ها باعث شده تا دانشگاهها نقش ملی پیدا کنند و با نگاهی ملی کارها را پیگیری کنند.

وی افزود: به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ماموریت اعتباربخشی موسسه ای و دانشگاه علوم پزشکی ایران ماموریت اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی کشور را برعهده داشتند. با استفاده از ظرفیت دانشگاه این دو اعتباربخشی که از سال ها پیش جزو برنامه های حوزه آموزش وزارت بهداشت بود و اجرایی نشده بود، به مرحله اجرا رسید و همین اقدامات منشاء تحولات بزرگی در استاندارد کردن نظام آموزش دانشگاهها و بیمارستان های آموزشی است.

لاریجانی با بیان دیگر دستاوردهای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: جای خوشحالی است که امروز حتی دانشکده ها و دانشگاههای کوچک هم حیطه های سرآمدی خود را تعیین کرده اند و می دانند می خواهند در چه زمینه هایی توسعه پیدا کنند.

منبع:مهر

204

کد خبر: 893362

وب گردی

وب گردی