دستیابی به جایگاه اول علمی منطقه زودتر از چشم‌انداز ما اتفاق افتاد

معاون پژوهشی و تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در چشم انداز ما 1404 سالی بود که می‌توانستیم به جایگاه اول علمی منطقه برسیم در حالی که در سال 2016 با 52160 مقاله علمی به جایگاه اول منطقه هم از لحاظ کیفیت مقالات و هم از لحاظ کمیت مقالات دست یافتیم.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر رضا ملک زاده، در بازدید از مرکز مطالعه "کوهورت سالمندی" نیشابور اظهار کرد: در سال‌های گذشته یکی از اهداف کشور این بود که در بحث پژوهش در منطقه به جایگاه اول برسیم و دانشجویانی تربیت کنیم که با رتبه‌های زیر 200 به دانشگاه‌های جهان راه یابند؛ برای

تحقق این هدف باید کشور به سمت تکنولوژی‌های پیشرفته می‌رفت، همچنین همکاری علمی با کشورهای پیشرفته؛ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان، تعریف نقشه‌های تحقیقاتی و رساندن علم به محصول و تبدیل آن به ثروت و ... در این راستا مشکلاتی نیز در کشور داریم از جمله

مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها باعث شده است تا محدودیت‌هایی داشته باشیم؛ این‌ها مسائل پیرامون ماست و اگر شرایط بهتر شود قطعا وضعیت ما نیز بهتر خواهد شد اما در حال حاضر باید در همین وضعیت کار کرد.

ملک‌زاده عنوان کرد: در وزارت بهداشت کار اصلی ما در 4 سال گذشته این بوده است که زیر ساخت‌های پژوهشی را که نداشتیم، مهیا کنیم که یکی از این زیرساخت‌ها راه‌اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی بود.

وی ادامه داد: این موسسه می‌تواند بودجه تحقیقاتی را که مورد نیاز هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها است، تامین کند. همچنین از کارهای دیگر ما ثبت بیماری و نظام ثبت سرطان بوده است. تلاش ما این است که مراکز تحقیقاتی خود را افزایش بدهیم که در این راستا کارهایی نیز انجام شده است.

معاون پژوهشی و تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ما در ابتدای سال 92 تعداد 479 مرکز تحقیقاتی داشتیم که اکنون این عدد به 724 رسیده است. همچنین پژوهشکده‌های ما از 25 به 28 پژوهشکده رسیده است و حتی موفق شده‌ایم برای تعدادی از این مراکز ردیف بودجه مستقل بگیریم.

ملک‌زاده اظهار کرد: از دیگر کارهای وزارت در این سال‌ها تاسیس نظامی به نام نوپا بوده که 12 سامانه مهم را در بر دارد؛ از جمله سامانه دسترسی هیئت علمی به مقالات روز دنیا که در آن بیش از 40000 مقاله علمی برایشان در دسترس است، یا سامانه معرفی سایت‌های معتبر، مجلات معتبر برای چاپ مقالات در آن است.

معاون پژوهشی و تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی در واقع موسسه‌ای است که می‌تواند در اجرای طرح‌ها به کمک دانشگاه‌ها بیاید. در این موسسه طرح‌هایی را که دانشگاه‌ها قادر به انجام آن‌ها نیستند، بررسی می‌کند و می‌تواند با اختصاص بودجه در انجام این طرح‌ها کمک کند.

وی افزود: تا کنون 157 طرح در این موسسه پذیرفته شده است؛ همچنین از دیگر کارهای انجام شده در وزارت، تاسیس کمیته ملی اخلاق بوده است که بنا به نیاز تاسیس شده است. ما در جریان اجرای طرح ها باید مطمئن شویم که این طرح‌ها بر پایه اخلاق انجام می شوند.

ملک‌زاده تصریح کرد: توجه به نیروی انسانی نیز از دیگر کارهایی بود که در دستور کار خود قرار دادیم و همه این تلاش‌ها باعث شد ما در چشم اندازی که داشتیم موفق شویم 10 سال زودتر به هدف خود برسیم. در چشم انداز ما 1404 سالی بود که می توانستیم به جایگاه اول علمی منطقه برسیم در حالی که در سال 2016 با 52160 مقاله علمی ما به جایگاه اول منطقه هم از لحاظ کیفیت مقالات و هم از لحاظ کمیت رسیدیم.

وی گفت: تولید علم ما در سال 1996 عددی حدود 7 صدم درصد بوده که اکنون به عدد یک و هشت دهم در دنیا رسیده‌ایم . همچنین در ISI نیز در رتبه 17 جهانی قرار داریم و همچنین جزء 4 کشور برتر از نظر نیروی دانش آموخته هستیم؛ نیروهایی که باید برایشان زیر ساخت فراهم کنیم تا در کشور بمانند.

معاون پژوهشی و تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین افزود: دانشگاه علوم پزشکی نیشابور دانشگاه جوانی هست و به تازگی 8 ساله شده است و به سرعت در حال رشد می باشد؛ امیدواریم که با کمک خیرین کمبودهای این دانشگاه را رفع کنیم. شهرستان نیشابور شهر علم است و باید به جایگاه خود برسد که این امر با کمک خیرین می‌تواند بسیار سریع تر محقق شود.

ملک‌زاده عنوان کرد: هم اکنون دانشگاه‌های برتر دنیا دانشگاه‌هایی خصوصی هستند و بودجه دولتی ندارند؛ این دانشگاه‌ها بودجه خود را از کمک خیرین و فارغ التحصیلان خود تامین می‌کنند و ما نیز امیدواریم به کمک این خیرین، این دانشگاه به برنامه‌های خود برسد.

وی گفت: "کوهورت" مطالعه بزرگی است که با شرکت بیش از 200 هزار ایرانی از 20 استان و از 8 نژاد مختلف در حال انجام است و تا 30 سال آینده این مطالعات ادامه دارد. این مطالعات می‌تواند به ما کمک کند تا بهترین راه پیشگیری از بیماری‌ها را شناسایی کنیم. در گذشته ما معالجه را داشتیم و اکنون فکر ما این است که پیشگیری کنیم.

منبع:ایسنا

204

کد خبر: 893410

وب گردی

وب گردی