مانع‌تراشی بیمه‌های تکمیلی برای پرداخت حق بیمه پروتز عینک

رئیس انجمن اپتومتریست‌های ایران گفت: ارجاع بیماران برای دریافت حق بیمه به چشم پزشک به مانعی برای ارائه خدمت به مردم تبدیل شده است.

به گزارش ایسکلنیوز به نقل از فارس علی میرزاجانی رئیس انجمن اپتومتریست‌های ایران ، در خصوص مشکل جامعه اپتومتری اظهار داشت: در مرحله اول باید بدانیم که در کشور ما مانند سایر کشورها بیشتر تکالیف در خصوص ساخت عینک بر دوش اپتومتریست‌ها است، البته برخی از بیمه‌های تکمیلی در قالب طرحی اقدام به پرداخت هزینه‌های مربوطه کرده‌اند که این طرح با مشکلات همراه است.

وی افزود: در قالب این طرح،‌ برخی از بیمه‌های تکمیلی اعلام کرده‌اند که حق بیمه پروتز عینک توسط بیمه‌ها به بیماران پرداخت خواهد شد، اما این موضوع منوط به امضای یک چشم‌پزشک است.

میرزاجانی ادامه داد: این موضوع باعث شده که افرادی که برای درمان به اپتومتریست‌ها مراجعه می‌کنند، اعتماد خود را به این قشر از دست بدهند و حتی اگر بخواهند برای گرفتن حق پروتز از طریق بیمه‌ها اقدام کنند، باید با مراجعه به مطب چشم‌پزشک و پرداخت یک هزینه اضافی، یک مُهر صوری دریافت کنند.

رئیس انجمن اپتومتریست‌های ایران توضیح داد: این موضوع سؤال‌هایی را برای بسیاری از بیماران ایجاد کرده است که اگر اپتومتریست عینکی را تجویز می‌کند چرا بیمه مُهر آنها را قبول ندارد و باید به چشم‌پزشک مراجعه کند، همچنین بسیاری از مراجعه‌کنندگان به دلیل مشکلاتی از قبیل دیر شدن موعد مراجعه به چشم‌پزشک یا سایر مشکلات از دریافت حق بیمه چشم‌پوشی می‌کنند که این موضوع نشان‌دهنده مانعی است که بیمه‌ها در پیش روی مردم قرار داده‌اند.

میرزاجانی تصریح کرد: وزارت بهداشت از قوانین کشورهای دیگر مطلع است و می‌تواند با یک بخشنامه، این مشکل را برطرف کند.

وی با بیان اینکه این اقدام در مرحله اول به یکی از دغدغه‌های اساسی برای مردم تبدیل شده است، گفت: سازمان نظام‌پزشکی به اپتومتریست‌ها پروانه و شماره نظام‌پزشکی می‌دهد و این افراد با توجه به این پروانه، اقدام به درمان می‌کنند.

وی افزود: در تمام دنیا اپتومتریست‌ها برای افرادی که نیازمند عینک هستند عینک تجویز می‌کند، به طوری که در کشور ما از هر 10 عینک تجویزشده، 8 عدد توسط اپتومتریست‌ها و 2 عدد توسط چشم‌پزشک تجویز می‌شود، اما این قانون که توسط بیمه‌ها اجرا شده، ماهیت شغلی اپتومتریست‌ها را زیر سوال می‌برد.

وی در پایان گفت: امیدواریم با پیگیری‌های وزارت بهداشت، این مانع صوری که توسط بیمه‌ها ایجاد شده است، از جلوی پای مردم برداشته شود.

706

کد خبر: 893424

وب گردی

وب گردی